شناسه : 2774
امروز پنجشنبه 1395/08/13 - 14:20
نویسنده : mozafari
تحقق اقتصاد مقاومتی:

فعالیت های بسیج اصناف و بازاریان کشور در اقتصاد مقاومتی

با توجه به ضرورت کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی، سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور از تاریخ 95/1/17 به صورت منسجم و سازمان یافته فعالیت های خود را آغاز کرد که ارائه راهکارهای عملی 13گانه اقتصاد مقاومتی، نقشه راهی برای طی این مسیر بود.

 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف و بازاریان کشور، در راستای فعالیت های اقتصاد مقاومتی تعاملات و هماهنگی ها با نمایندگان مجلس بویژه رئیس کمیسیون اقتصاد، بخش­های دولتی و خصوصی از جمله وزارتخانه­های امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی، سازمان امور مالیاتی، بانک توسعه صادرات، سازمان فروش املاک تملیکی و ...)، وزارتخانه صنعت معدن و تجارت، (وزیر صنعت، معاون امور اقتصادی و بازرگانی، رئیس شهرک­های صنعتی، رئیس سازمان توسعه تجارت و...) سازمان صدا و سیما، سازمان تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اتاق­های اصناف، اتاق­های بازرگانی، اتحادیه و انجمن­های صنفی، معتمدین و بزرگان اصناف، بازار و تجّار، اساتید حوزه­های علمیه و اساتید دانشگاه­ها، اقشار بسیج و همچنین بازدید میدانی از برخی کارگاه­های تولیدی صنفی، صورت گرفت.

* برخی نتایج اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال تاکنون (1395/8/8)

1- تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی اصناف و بازاریان (در مرکز) و راه­اندازی و تثبیت پنج کارگروه اقتصاد مقاومتی (کارگروه فرهنگ و رسانه، کارگروه جامعه زنان اصناف، کارگروه طلا و جواهر، کارگروه نساجی و پوشاک و کارگروه لوازم خانگی.) جلسات ستاد کارگروه­ها بصورت منسجم برگزار می­شود. (طبق بند اول راهکارهای 13گانه)

v     در استان ها نیز کارگروه ها شکل گرفته است.

v     ستاد حمایت بسیج از امر صادرات نیز در مرکز تشکیل شده است.

2- ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی در بین بخشی از اصناف و بازاریان و تجار و تبیین نقش بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی بین مسئولین طراز اول نظام و بخش­های خصوصی به صورتی که اکثر نهادهای دولتی و خصوصی        علی­رغم ابهاماتی که در اوایل داشتند، ضمن اقبال به راهکارهای عملی پیشنهادی این سازمان، درخواست همکاری همه جانبه را از سازمان دارند.

3- ساخت 10 دقیقه فیلم کوتاه در خصوص ترویج فرهنگ خرید کالاهای ایرانی در قالب پنج قسمت (طبق بندهای 2و 4 راهکارهای 13گانه)

4- راه­اندازی بازارچه اینترنتی (طبق بندهای 6 و 9 راهکارهای 13گانه) و ساخت و تولید برنامه کاربردی تلفن همراه با نام «سلام حبیب خدا» در راستای معرفی آثار هنری و فرهنگی در خصوص اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، سبک کسب و کار، معرفی کالاهای ایرانی و ...

5- هماهنگی­های لازم با وزارت امور خارجه، سفیر و نماینده اوگاندا، اتاق بازرگانی و ... جهت انعقاد قرارداد مبنی بر حضور دندان پزشکان متخصص در پایتخت کشور اوگاندا جهت راه­اندازی کلینیک دندان پزشکی که این قرارداد نهایی شد. (بند 10 راهکارهای 13گانه)

6 - فراهم نمودن مقدمات برپایی نمایشگاه عرضه کالاهای ایرانی  بویژه محصولات غذایی در پایتخت کشور سوریه (بند 10 راهکارهای 13گانه)

7-تشکیل گروه معروف به «عالیس» (کشورهای مقاومت عراق، ایران، لبنان، یمن، سوریه) جهت تقویت صادرات (بند 10 راهکارهای 13گانه)

8- فراهم نمودن مقدمات راه­اندازی بازارچه معرفی محصولات ایرانی و ارائه مشاوره­های صنفی اعم از مالیات، گمرک، بیمه در میدان شهدای کرج (بندهای 6، 9، 11 راهکارهای 13گانه)

 

9-  کاهش مصرف برق در واحدهای صنفی با توجه به تفاهم نامه مشترک بین این سازمان و شرکت توانیر که در موفقیت مدیریت پیک برق در سال 1395 موثر بود و مدیر عامل توانیر تقدیرنامه­ای صادر کرد.) (بند 5 راهکارهای 13گانه)

10- مشارکت مالی اصناف و بازاریان و برخی از اتاق­های اصناف جهت پرداخت تسهیلات بدون سود بانکی به کارگاه های تولیدی صنفی در قالب افتتاح حساب اقتصاد مقاومتی و تشکیل مجمع خیّرین اصناف و بازاریان در استان­های مرکزی و فارس. (بند 8 راهکارهای 13گانه)

11- شناسایی و تجمیع اطلاعات بخشی از تولیدی­های صنفی و کمک به راه­اندازی مجدد و یا افزایش تولید این تولیدی­ها در برخی از استان­ها از جمله آذربایجان غربی، قزوین، کرمان و گلستان (بند 7 راهکارهای 13گانه)

12- کمک به تنظیم برخی از بخشنامه­ها و دستورالعمل­های دولتی جهت رفع برخی از موانع تولید از جمله         «آئین نامه ورود و خروج مصنوع طلا». همچنین تلاش جهت اخذ تخفیفات ویژه مالیاتی برای تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای داخلی و مطالبات گسترده از مسئولین ذیربط جهت توجه به تولید ملّی و عدم ورود کالای مشابه داخلی که نمونه آن جلوگیری از تبلیغات شهری گسترده نمایشگاه پوشاک ترک در تهران بود. (بند 12 راهکارهای 13گانه)

13- طرح موضوع اقتصاد مقاومتی بویژه مباحث قاچاق کالا در دوره­های آموزش فقه بازار سراسر کشور.

14- راه اندازی بسیج تخصصی در اتاق اصناف ایران، و بسیج تجّار در اتاق بازرگانی ایران و تهران، و مقدمات راه اندازی بسیج در تمام اتاق های اصناف و اتاق های بازرگانی سراسر کشور                                                                                                                      

        «حمایت- هدایت- نظارت» 

                                                                                     والسلام

                                                                                            سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور

                                                                                                                  مجمع سراسری بسیج اصناف- مشهد مقدس آبان 95

 

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.