شناسه : 72470
امروز سه شنبه 1400/12/17 - 11:32
نویسنده : mohammad rezaeian
گزارش سفر دکترحسن پور به سوریه؛

کشور سوریه چهارراه مبادلات تجاری دنیاست

رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور بیان کرد:ما نباید به سوریه با جمعیت 17 میلیون نفر نگاه کنیم بلکه کشور سوریه موقعیتی دارد که هم به کشور های عربی میتواند صادرات داشته باشد هم به کشور های اروپایی و ارتباط نزدیکی با شمال آفریقا دارد. اگر چنانچه تولید کنندگان و سرمایه گذاران ایرانی به سوریه ورود کنند میتوانند با سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مبادلات تجاری داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، دکترحسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی درخصوص دستاوردهای سفر به سوریه و بازدید از شهرهای دمشق، حلب، حمص، طرطوس و لاذقیه این گونه بیان کرد: با گروهی متشکل از 12 نفر از ‌مشاوران، تولید کنندگان و تجار به سوریه سفر نموده و پس از زیارت بارگاه مقدس حضرت زینب کبری و حضرت رقیه (سلام الله علیهما) جلسات کارشناسی با موضوع تجارت با کشور سوریه در دستور کار قرار گرفت.


دکتر حسن پور بیان کرد: هدف این سفر گسترش همکاری های فعالان اقتصادی ایران و سوریه بود که با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده این اتفاق افتاد. همچنین تحکیم دوستی مردم دو کشور و خدمت رسانی از دیگر اهداف سفر بود.


وی افزود: در اولین روز سفر دیداری با جناب آقای مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه داشتیم که مباحث مهمی در خصوص ظرفیت های سوریه مطرح گردید.


همچنین از نمایشگاه بین المللی دمشق بازدید کردیم. این نمایشگاه با موضوع امنیت و ایمنی برپا شده بود و تعداد 11 شرکت ایرانی حضور داشتند.


عضو هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی افزود: با مدیر نمایشگاه بین المللی سوریه مذاکراتی را انجام دادیم که ایشان آمادگی خود را برای همکاری های همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی اعلام نمود تا بخشی از نمایشگاه را در اختیار تولید کنندگان ایرانی قرار دهد. این ظرفیت بسیار خوبی است که تولید کنندگان و فعالان اقتصادی ایران و صادر کنندگان از آن بهره مند شوند.


حسن پور اشکذری با بیان اینکه شهر حلب پایتخت اقتصادی سوریه محسوب میشود و یکی از مکان های بسیار مهم تجارت و تولید این کشور است، بازدید خود را از شهر حلب اینگونه توصیف کرد: ابتدا در شهر حلب از تعدادی پروژه های ساختمانی که توسط شرکت ساختمانی وعد در حال احداث بود،بازدید کردیم.


وی افزود: در این پروژه ۱۲۰ واحد مسکونی جهت خانواده‌های شهدا در حال ساخت هست که توسط آقای حاج احمد جنید مدیر این شرکت در حال اجراست و تا ۱۵۰۰ خانواده توسعه خواهد یافت، البته این بخشی از پروژه‌های این شرکت است که در آن مهندسین ایرانی هم دخیل بودند و فضای همکاری مشترک برای ساخت و ساز در کشور سوریه فراهم است، البته باید موانع از سر راه برداشته شود.

 

بزرگترین شهرک صنعتی با ظرفیت 65 هزار واحد 


دکتر حسن پور ادامه داد از شهرک صنعتی شیخ نجار حلب که بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه از لحاظ وسعت است و بالغ بر ۴ هزار هکتار وسعت دارد بازدید نمودیم و در ابتدا جلسه مفصلی با مسئولین شهرک شیخ نجار داشتیم سپس از کارخانه نساجی که تمایل به مشارکت و سرمایه گذاری داشت بازدید بعمل آمد، لازم به ذکر است صنعت نساجی و پارچه حلب از مهمترین صنعت های سوریه است که سابقه تاریخی بسیار طولانی دارد.


همچنین در ادامه بازدیدها از چهار کارخانه دارویی، ذوب آهن، نساجی و نخ ریسی بازدید به عمل آمد که همگی آمادگی خرید مواد اولیه از ایران و همچنین جذب سرمایه گذاری را داشتند.


وی افزود: در دیدار با مدیر شهرک صنعتی شیخ نجار،پروژه احداث کارخانه تولید پنل های خورشیدی به جمع‌بندی اولیه رسید. توضیح اینکه در کشور سوریه در طول 24 ساعت شبانه روز مردم کمتر از 3 الی 4 ساعت برق دارند و بیشتر با موتور برق امور خود را می گذرانند و واحد های صنفی،منازل و معابر با کمبود شدید برق مواجه هستند و همواره بخشی از شهرها در تاریکی به سر می برند که راهکار آن نصب پنل خورشیدی می باشد؛ البته به جهت حمایت دولت سوریه از تولید، واحد های تولیدی و صنعتی به صورت 24 ساعت توسط دولت تامین برق می‌شود.


رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور درباره بازدید از شهرهای نبل و الزهرا اینگونه بیان کرد: در زمان حمله تروریست‌ها این دو شهر بیش از سه سال در محاصره بودند ولی مردم این شهر ها که تماما شیعه هستند مقاومت کردند و الحمدلله نگذاشتند که شهرشان به تصرف تروریستها بیفتد. در شهرنبل از یک پروژه ساختمان سازی بازدید داشتیم،همچنین از برنامه های موسسه مصباح که کارهای فرهنگی اجتماعی گسترده ای را اجرا میکردند، آشنا شدیم .


دکتر غلامرضا حسن پور ادامه داد: در این سفر از 6 خانواده‌ شهید دیدار صورت پذیرفت و از نزدیک با مشکلات خانواده‌های شهدا که پر جمعیت هم هستند، آشنا شدیم و همچنین در منزل حاج احمد جنید حضور پیدا کرده و از خانواده شهید عباس جنید که از فرماندهان این منطقه بود به ویژه از پدر بزرگوار این شهید تقدیر بعمل آمد.

حسن پور درباره ادامه سفر گفت: جلسه ای با رئیس و هیئت رئیسه اتاق صنعت حلب داشتیم که مذاکرات مفیدی صورت پذیرفت، شهر حلب 17 شهرک صنعتی دارد که بزرگترین آنها شهرک صنعتی شیخ نجار است ازطرفی 65 هزار واحدصنعتی بزرگ، متوسط وکوچک در شهرکهای صنعتی حلب وجود دارد که متاسفانه به جهت جنگ در سوریه درحال حاضر حدود 18هزار واحد فعال هستند و مابقی واحد های صنعتی نیاز به بازسازی، تهیه ماشین‌آلات، تکنولوژی و سرمایه گذاری دارند که باید جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی در این موضوع ورود نمایند.


غلامرضا حسن پور عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران افزود: با رییس و هیئت رییسه اتاق بازرگانی حلب که قدیمی ترین اتاق بازرگانی در سوریه محسوب میشود دیدار داشتیم و در اتاق بازرگانی جلسات دو جانبه با گروه های مختلف اقتصای برگزار شد و همچنین از مرکز آموزش اتاق بازرگانی حلب بازدید شد.


رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور بیان کرد: یکی از تیم های اقتصادی با یکی از تجار بزرگ حلب در خصوص صادرات سیمان ‌سفید از ایران به سوریه و سرمایه گذاری و راه اندازی کارخانه کنسروجات در سلیمانیه عراق مذاکراتی انجام داد.


غلامرضا حسن پور بیان کرد: دردمشق با یکی از تجار عراقی در خصوص همکاری تجاری سه جانبه ایران سوریه و عراق تبادل نظر کردیم.
وی افزود: از ساختمان اتاق بازرگانی ایران در دمشق بازدید کردیم که مشاهده شد هنوز فعالیت گسترده خود را در سوریه آغاز نکرده است.

 

دو شهر بندری طرطوس و لاذقیه دروازه تجاری سوریه 


حسن پور بیان کرد: برای بازدید از اسکله شهر بندری لاذقیه به این شهر رفته و در مسیر ،پالایشگاه بزرگ شهر حٌمص را دیدیم و در لاذقیه از وضعیت اسکله و موضوع حمل و نقل اطلاع پیدا نمودیم. بیشترین بارهایی که از ایران به سوریه ارسال میشود از بندر عباس بارگیری میشود و به سمت دریای مدیترانه در دو شهر بندری طرطوس و لاذقیه تخلیه می شود متاسفانه هنوزبرخی مشکلات حمل و نقل پا برجاست و نیاز به ورود دولت در جهت رفع مشکلات است.


وی افزود: در لاذقیه با یکی از بزرگترین شرکت‌های صرافی سوریه دیدار داشتیم و در خصوص نحوه انتقال پول به تجار ایرانی و تضامین لازم نیز بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

کشور سوریه چهارراه مبادلات تجاری دنیاست


عضو هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی بیان کرد:ما نباید به سوریه با جمعیت 17 میلیون نفر نگاه کنیم بلکه کشور سوریه موقعیتی دارد که هم به کشور های عربی میتواند صادرات داشته باشد هم به کشور های اروپایی و ارتباط نزدیکی با شمال آفریقا دارد. اگر چنانچه تولید کنندگان و سرمایه گذاران ایرانی به سوریه ورود کنند میتوانند با سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مبادلات تجاری داشته باشند.


وی درپایان، سفربه کشورسوریه را مفیددانست وبرپیگیریهای همه جانبه برای تحکیم روابط اقتصادی دوکشورتاکیدنمود.

گزارش های تکمیلی به تفکیک منتشر خواهدشد.

برچسب ها
0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.