شناسه : 2415
امروز سه شنبه 1395/05/19 - 10:25
نویسنده : mozafari
قاچاقچیانی که با خیال آسوده میوه قاچاق می‌کنند؛

فراموشی سخنان مهم رهبر انقلاب در مورد میوه وارداتی/ ورود کانتینرهای پر از میوه به کشور با وجود ممنوعیت‌های مختلف!

در حالی که واردات میوه بجز موز از مدت‌ها پیش ممنوع است و بر این ممنوعیت بارها تاکید و تصریح شده است، اما میوه‌های خارجی به نحو گسترده‌ای در میوه‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد تا حدی که برخی از دست اندرکاران بخش میوه هم نمی‌دانند این قاچاق چگونه و از سوی چه کسانی انجام می‌شود!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور به نقل از رازق، چندی پیش مقام معظم رهبری از قاچق میوه به کشور صریحاً انتقاد کردند و بعد از آن، عملیات جمع آوری و معدوم سازی میوه های قاچاق آغاز شد ولی گویا مسؤولان پنداشته اند با یک سری اقدامات نمایشی، مشکل را حل کرده اند.

**سخنان مهم رهبر انقلاب در مورد میوه وارداتی

رهبر انقلاب در این رابطه فرمودند: "کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آنوقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات... 

من باز هم تأکید می‌کنم. حالا شما می‌گویید ما جلوی واردات را گرفتیم امّا میوه‌هایی در بازار هست که [وارداتی است]. آخر ایران برود از کجا میوه بیاورد که بهتر از میوه‌ ما باشد؟

یک وقتی زمان ریاست جمهوری ما، یک نفری از یک کشور عربی -اسم نمی‌آورم- آمده بود، سوغاتی برای من یک جعبه‌ خیلی قشنگ، خرما آورده بود. گفتم مصداق واقعیِ زیره به کرمان بردن این است. ما این‌همه خرما داریم -این خرمای مضافتی، این خرماهای گوناگون جنوب کشور؛ چه در استان فارس، چه در خوزستان، چه در بلوچستان- آن‌وقت حالا برای ما خرما آورده‌اند؛ منتها در بسته‌بندی. من آن‌وقت همان هدیه را بردم در دولت، گفتم این خرما را مقایسه کنید با خرماهای ما.

خرماهای ما بهتر از این هستند امّا این بسته‌بندی چقدر قشنگ است. آن‌وقت‌ها خرماهای ما در آن کیسه‌های فلان‌جور، با لگد توی حصیر می کردند، سرش را می‌بستند و عرضه می‌کردند! حالا البتّه یک خرده بهتر شده. به‌هرحال واردات میوه، واردات بی‌رویّه است."

** قاچاقچیانی که با خیال آسوده میوه قاچاق می‌کنند

اما موضوع قاچاق میوه، بسیار جدی تر از این حرف هاست ؛ آنقدر پیچیده که حتی بعد از تصریحات رهبر انقلاب نیز شاهدیم قاچاقچیان با خیال آسوده به اقدامات خود ادامه می دهند. حال باید پرسید که اینان کیستند که فقط چند ماه بعد از تأکید جدی رهبری مبنی بر ممانعت از ورود این میوه ها، به کار خود ادامه می دهند؟

در حالی که واردات میوه بجز موز از مدت‌ها پیش ممنوع است و بر این ممنوعیت بارها تاکید و تصریح شده است، اما میوه‌های خارجی به نحو گسترده‌ای در میوه‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد و هیچ‌کس نمی‌داند این قاچاق چگونه و از سوی چه کسانی انجام می‌شود. موضوع ورود میوه‌های قاچاق از سال‌های قبل وجود داشته است و هرساله به طور کم و بیش این میوه‌ها به کشور وارد می‌شود. شاید معروف ترین نوع ورود میوه‌های قاچاق به کشور، پرتقال‌های مصری بود که در مقطعی به کشور آمد و باعث برهم خوردن تنظیم بازار و ریخته شدن بخشی از محصول داخلی جلوی دامها شد.

اما در یکی دو سال اخیر شاهد ورود لجام گسیخته انواع میوه‌های خارجی به صورت قاچاق بودیم که این امر حتی نگرانی‌هایی از بابت تغییرذائقه ایرانیان به وجود آورده بود.

درمیان این میوه‌ها ،پرتقال، هلو، لیموترش،نارنگی تا گلابی، آلو، گریپ‌فروت چینی، سیب فرانسوی، انگور شیلیایی، شلیل ترکیه‌ای و دراگون یا اژدها  به راحتی در سطح خرده فروشی مشاهده می‌شد، همچنین گزارشاتی نیز از عرضه این محصولات در سطح عمده فروشی یعنی میادین مرکزی میوه و تربار وجود داشت.

**ورود کانتینرهای پر از میوه به کشور با وجود ممنوعیت‌های مختلف

همچنین وزیر جهاد کشاورزی که اخیرا وزارتخانه‌اش مسئولیت صدور مجوز واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی و کشاورزی را به عهده گرفته است از اواخر سال گذشته و اوایل امسال واردات هر گونه میوه و مرکبات به کشور را ممنوع اعلام و تصریح کرده است تولید میوه‌های مختلف در داخل کشور کافی است و نیاز کشور را تامین می‌کند، بنابراین نیازی به واردات نیست.

این وزارتخانه حتی بارها تصریح کرده برای شب عید امسال نیز میوه به اندازه کافی ذخیره شده و برای این ایام پرتقاضا نیز نیازی به واردات میوه نداریم.

با این حال این ممنوعیت قانونی ظاهرا نتوانسته است جلوی ورود کانتینرهای میوه به کشور را بگیرد به طوری که هم‌اکنون انواع و اقسام میوه‌های خارجی در بازار کشور موجود است و آزادانه به فروش می‌رسد.

**مسئول مبارزه با قاچاق میوه در کشور کیست؟

طبق قانون تمرکز وظائف و اختیارات کشاورزی (اصطلاحا قانون انتزاع)، مسئولیت تنظیم بازار، واردات، بازرگانی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و از جمله میوه به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است.

اما چون قانون به درستی و کامل اجرا نشده است، عملا ابزارهای قانونی کنترل قاچاق (سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان، گمرک) همچنان در اختیار این وزارتخانه نیست و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی تنها به اعلام میوه های مجاز به دستگاههای مربوطه و نامه نگاری برای جلوگیری از قاچاق میوه محدود می‌شود.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی درباره این موضوع گفت: «وزارت جهاد کشاورزی تولیدکننده میوه است و مسئولیتی در ارتباط با قاچاق میوه به کشور ندارد و پیش از این نیز ابلاغ و اعلام کرده‌ایم که نباید هیچ میوه‌ای به صورت قاچاق یا رسمی وارد کشور شود».

همچنین بر اساس ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 92، وزارتخانه های دادگستری، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، کشور، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نفت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی متولیان اصلی مقابله با قاچاق هستند؛ اما براساس اظهارات علیرضا جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در برنامه تیتر امشب در تاریخ 21 اردیبهشت ماه امسال، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حتی یک بار هم با حضور تمامی وزرای مذکور در یک سال گذشته برگزار نشده است.

**علل ورود میوه قاچاق به بازارهای داخلی

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی علت اصلی قاچاق میوه را نابسامانی موجود در مرزهای کشور می داند و با تأکید بر اینکه وزارت جهاد تولیدکننده میوه است، می گوید: «آنهایی که مسئول قاچاق در کشور و حفظ مرزها هستند باید در این رابطه اقداماتی انجام دهند».

البته برخی نیز معتقدند قاچاق میوه در حد گسترده تنها از مبادی رسمی امکان پذیر است. مهدی ابویی، معاون سابق ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز درباره این موضوع گفت: «بخش زیادی از این قاچاق میوه از طریق مبادی رسمی می تواند وارد شود و خیلی کمتر می توان از مسیرهای غیر رسمی وارد کرد برای اینکه هم فسادپذیر است و هم کیفیت آن به شدت خراب می‌شود».

این در حالی است که برخی دیگر از مسئولین واردات میوه‌های ممنوعه از مبادی رسمی را به صرفه نمی‌دانند چرا که تعرفه‌های بالای گمرکی صرفه اقتصادی آن را با مخاطره جدی وارد می‌کند. از سوی دیگر، برخی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد دارند که بازارچه‌های مرزی عامل اصلی قاچاق میوه هستند.

به عنوان مثال، رمضان رویین تن، مدیر کل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است بازارچه‌های مناطق مرزی و مناطق آزاد از نظر ظاهری و اسمی با هدف ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در مناطق مرزی ایجاد شده‌اند و مجوز واردات پیله‌وری به همین جهت به مرزنشینان داده شده است، اما پیله‌وری حتی ترانزیت میوه به سرپوشی برای قاچاق این محصولات تبدیل شده است.

محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز متهم اصلی قاچاق میوه را بازارچه‌های مرزی و استفاده غیر مجاز از مجوز پیله‌وری می‌داند.

**ضرر میوه های قاچاق برای کشور

سبزالدین نیاورانی، نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران در این باره می‌گوید: خاصیت میوه طوری است که وزن آن زیاد و ارزش آن کم است بنابراین میوه نمی‌تواند به صورت کوله‌ای یا از سوی مسافر وارد کشور شود؛ همچنین حمل آن مثلا از کوه‌های غرب کشور نیز به صرفه نیست بنابراین میوه‌های موجود در بازار قاعدتا باید از سوی کامیون و از راه‌های متعارف وارد کشور شود.

وی افزود: واقعا نمی‌دانیم این قاچاق میوه از سوی چه کسانی انجام می‌شود فقط مثلا مبدا قاچاق برخی میوه‌ها مشخص است. مثلا سیب سبز فرانسوی بیشتر از مرزهای جنوبی و جزیره قشم وارد کشور می‌شود یا میوه‌های کمیابی چون دراگو به صورت مسافری می‌آید.

وی اظهار کرد: واردات این میوه‌ها دو ضرر دارد. اولین و مهم‌ترین ضرر، موضوع غیر بهداشتی بودن این میوه‌ها و آفت‌دار بودن آن است. ضرر دوم هم پرداخت نشدن عوارض دولت و بر هم خوردن تعادل بازار داخل و ضربه به باغداران است.

وی تصریح کرد: حتی در مواردی دیده شده میوه‌هایی که به دلیل استفاده بیش از حد از سم، از کشورهای دیگر دیپورت شده به ایران قاچاق شده است.

نیاورانی افزود: ما به عنوان مقامات صنفی به قاچاق میوه اعتراض داشته و خواستار برخورد با آن هستیم. اما از سوی دیگر وقتی می‌بینیم این میوه‌ها وارد بازار می‌شوند از سوی مردم خریده می‌شوند و برایشان تقاضا وجود دارد این پیشنهاد را قابل طرح می‌بینیم که دولت به‌جای ممنوعیت صرف، واردات قانونی و مدیریت شده این میوه‌ها را برقرار کند تا دست‌کم از نظر بهداشتی خیالمان راحت باشد.

** سیب و پرتقال و نارنگی بیشترین حجم قاچاق میوه کشور را دارند

همچنین مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان گفت: میوه‌های خارجی موجود در بازار که از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‌شود غیربهداشتی و ناقل بیماری است زیرا این میوه‌ها قرنطینه نشده و بعد از کشت وارد بازار شده است.میوه‌ها بعد از تولید باید در حوضچه‌های قرنطینه قرار بگیرند. در حوضچه اول میوه‌ها شستشو و در حوضچه دوم ضدعفونی می‌شوند. بعد از آن به مدت 15 روز در قرنطینه قرار می‌گیرند و میوه‌های سالم از ناسالم تفکیک می‌شود اما میوه‌های قاچاق هیچ‌کدام از این مراحل را نمی‌بینند و بدون واسطه قاچاق می‌شوند که یکی از عوامل ناقل بیماری به دلیل غیربهداشتی بودن آن نیز است.

دارایی‌نژاد تصریح کرد: این میوه‌ها از سم و بذر استاندارد کشت نشده‌اند و با روشی کاملا غیربهداشتی تولید شده است.

رییس اتحادیه بارفروشان گفت: ثبت سفارش تنها برای میوه‌ موز، صادر می‌شود و میوه‌های خارجی دیگر موجود در بازار قاچاق هستند.

وی افزود: میوه‌های قاچاق در سراسر کشور موجود است و همچنان روند تصاعدی دارد. اکنون سیب و پرتقال و نارنگی بیشترین حجم قاچاق میوه را به خود اختصاص داده‌اند.

دارایی‌نژاد اضافه کرد: در دولت قبل به مرزنشینان مجوزهایی داده می‌شد که آنها می‌توانستند با این مجوز حجمی از کالا را بدون تعرفه گمرکی وارد کنند اما این مجوز در دولت یازدهم قطع شد. دولت یازدهم معتقد است کشاورزی ایران باید مورد حمایت قرار بگیرد به همین دلیل واردات میوه را برخلاف دولت قبل که همه نیازها را از طریق واردات تامین می‌کرد، ممنوع کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.