شناسه : 665
امروز یکشنبه 1391/10/10 - 12:38
نویسنده : مدیر فنی
اخبار و تحليل‌ها-2

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

نهم دى در سرتاسر کشور مشت محکمى به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. (8/10/1389)

اقتدار دریایی ایران
   صبح دیروز رزمایش بزرگ دریایی غیورمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با نام «ولایت 91» و با رمز «یا حسین(ع)» آغاز شد. این رزمایش که طبق برنامه سالیانه نیروهای مسلح و برای آزمایش تسلیحات و ادوات و همچنین تمرین آمادگی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود، در منطقه تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 18 درجه شمالی برگزار می‌گردد و نکته مهم و جالب، وسعت منطقه رزمایش است که به گفته مسئولان این رزمایش، بیشتر از یک میلیون کیلومتر مربع را شامل می‌شود که افزایش توانایی‌ها و قدرت مانور نیروهای دریایی کشورمان را در جنگ‌های احتمالی آینده که برخی کارشناسان نظامی، آن را «دریاپایه» می‌دانند، نشان می‌دهد. چند سالی است که نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران حوزه مأموریت‌های دریایی خود را برخلاف روال گذشته، به نحو چشمگیری افزایش داده‌اند و امروز ناوهای ایرانی علاوه بر مأموریت در منطقه حساس خلیج‌فارس و دریای عمان، دیگر مناطق مانند؛ دریای سرخ، تنگه باب‌المندب، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و... را نیز به حوزه مأموریت‌های دریایی خود افزوده‌اند. همچنین در خبرها آمده بود که ناوهای ایرانی در آینده نزدیک، در اقیانوس اطلس نیز حضور خواهند یافت. این‌ها همه بدین‌معناست که اگر در گذشته نیروهای دریایی کشور ما فقط قدرت مانور و دفاع و حمله در محدوده سرزمینی خود را داشتند؛ اما امروز به یاری خدا و به مدد توانایی‌ها و پیشرفت‌های نظامی و تسلیحاتی و اعتماد به نفس بالای خود، قدرت دفاع و حمله به مهاجمان را در هر نقطه‌ای از جهان دارا هستند. به عبارتی، در جنگ آینده، این ایران خواهد بود که میدان و منطقه جنگ را تعیین خواهد کرد و چنانچه دشمنان این مرز و بوم، روزی دست به حماقت بزنند، در هر نقطه از جهان، منافع و نیروهای آنان را مورد حمله قرار خواهند داد و این، یعنی اقتدار دریایی ایران.
  تنگنای راهبردی غرب در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران
   گروه ترجمه -
پایگاه اینترنتی گلف‌نیوز 27 دسامبر 2012 (7 دی) در مقاله‌ای به تنش‌های ایران و غرب پرداخت و نوشت: با توجه به اینکه کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای کمتر از ده سال به این تسلیحات دست یافته‌اند، غرب نباید فرصت موجود برای پایان بن‌بست طولانی‌مدت خود با ایران را از دست بدهد. بحران هسته‌ای ایران که از زمان افشای تأسیسات هسته‌ای پنهانی ایران در سال 2002 آغاز شد، حال تا یک دهه به طول انجامیده است. اگرچه برخی ممکن است ده سال بدون جنگ را یک موفقیت بدانند؛ اما احمقانه است تصور کنیم می‌توانیم ده سال دیگر نیز این وضعیت را تحمل کنیم. حال مهم‌تر از گذشته است که از شرایط دیپلماتیک بهره‌برداری کنیم و به‌دنبال توافق با ایران باشیم به‌طوری که نگرانی‌های امنیتی ما مد نظر قرار گیرد و در عین‌حال، به ایران اجازه داده شود بدون از دست رفتن وقت، اعتبار چنین توافقی را بپذیرد.
   در ادامه مقاله آمده است: همگان درک می‌کنند که این مصالحه و توافق باید چه شرایط و محتوایی داشته باشد. غرب باید لغو محدود تحریم‌ها را پیشنهاد کند و در عین‌حال، به ایران اجازه غنی‌سازی بدهد در عوض، ایران غنی‌سازی را به سطح پنج درصد برساند و غنی‌سازی بیست درصدی را رها کند. همچنین ایران باید با تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده خود به سوخت، موافقت کند و توانایی برای افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را محدود کند و مهم‌تر از همه اینکه بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را بپذیرد.
   در پایان مقاله آمده است: در صورتی که ایران به‌دنبال بمب هسته‌ای نباشد، شفاف‌سازی جدی صورت می‌دهد. اگر ایران کاملاً روند اعتمادسازی را طی کند، تمام تحریم‌ها نیز برداشته خواهد شد. ممکن است ایران نگران باشد که حتی اگر تمام این روندها را به همراه شفاف‌سازی طی کند، تحریم‌ها و مجازات‌ها لغو نشود. یک راه‌حل وجود دارد و آن، شفافیت کامل است که در مقابل، باید به ایران مصونیت کامل داده شود؛ همان‌طور که بسیاری از کشورها از جمله کره‌جنوبی، تایوان، سوئد و آفریقای جنوبی تحقیقات هسته‌ای غیرقانونی صورت دادند؛ اما بخشیده شدند. در واقع، نباید در گفت‌وگو با ایران انتظار داشت که این کشور، امتیازات زیادی به غرب بدهد؛ زیرا این رویکردی اشتباه است. تحریم‌های طولانی‌مدت همانند تحریم‌های عراق در دهه 1990 می‌تواند پیامدهای فاجعه‌بار انسانی و دیپلماتیک داشته باشد. در واقع، در مورد پیامدهای فاجعه‌بار انسانی تحریم‌ها، دقتی صورت نگرفته است. هرچه بحران بیشتر به طول بینجامد، اسرائیل احساس خطر بیشتری می‌کند و به‌دلیل وحشت از پیشرفت‌های ایران در ساخت تسلیحات هسته‌ای، حملات هوایی علیه ایران صورت خواهد داد. این حادثه به اخراج بازرسان آژانس منجر خواهد شد و ایران برنامه هسته‌ای خود را پنهان می‌کند و تلاش‌های خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را دوچندان خواهد کرد همان‌طور که عراق نیز پس از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای خود در سال 1981 چنین مسیری را پیمود. بنابراین، ما باید انعطاف‌پذیری خود را به ایران نشان دهیم.
   اخبار و تحلیل‌ها: نویسنده این مقاله در عین‌حالی که در جای‌جای نوشته‌اش سعی دارد بگوید باید با ایران به توافق رسید؛ اما نوع امتیازاتی را که برای توافق با ایران به طرف غربی ارائه می‌دهد، بسیار ناچیز است! یعنی از لغو محدود تحریم‌ها در برابر غنی‌سازی محدود ایران نام می‌برد. در عین حالی که در جایی دیگر می‌گوید: نباید انتظار داشت که ایران امتیاز زیادی به غرب بدهد. واقعیت این است که غربی‌ها باوجود ادعای رسیدن به یک توافق با ایران سعی دارند با ارائه کمترین امتیاز به ایران، بیشترین امتیاز را از ما بگیرند که قطعاً قابل قبول نیست؛ اگرچه غرب سرانجام ‌مجبور خواهد بود به شرایط ایران تن دهد.
   
اعتراض به تصمیم نابخردانه آنکارا!
  «بیرول آیدین» معاون رهبر حزب اسلام‌گرای «سعادت» ترکیه، طی بیاناتی بار دیگر به تصمیم دولت آنکارا مبنی بر استقرار سامانه موشکی پاتریوت در این کشور واکنش نشان داد. آیدین تصریح کرد: «جغرافیای جهان اسلام در طول تاریخ خود با ظلم، اشغال و قتل‌عام‌هایی که نظیر آن تاکنون دیده نشده، روبه‌روست و امروز در فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، سودان و برخی نقاط دیگر، ظلم علیه مسلمانان به‌طور فزاینده‌ای ادامه دارد. وی خاطرنشان کرد: امپریالیسم نژادپرست امروز پروژه خاورمیانه بزرگ خود را با هدف تغییر مرزهای 22 کشور مسلمان گام‌به‌گام پیاده‌سازی می‌کند، همان‌گونه که بعد از افغانستان، عراق و لیبی، حالا نوبت سوریه فرا رسیده و بعد از آن هم هدف بعدی ایران و بالاخره ترکیه خواهد بود.» آیدین با هشدار در این زمینه تأکید کرد: «در راستای همین اهداف، امروز منطقه در آستانه جنگ قرار داده شده و بعد از استقرار سامانه راداری سپر موشکی ناتو در استان مالاتیا در خاک ترکیه، اردوغان به بهانه اینکه ترکیه خاک ناتو هم هست، اقدام به استقرار موشک‌های پاتریوت در استان ماراش و برخی دیگر استان‌های ترکیه کرده است.» وی از احتمال کشانده شدن ترکیه به جنگی خانمانسوز به بهانه استقرار این موشک‌ها، ابراز نگرانی کرد و گفت: «احتمال حمله سوریه به ترکیه بهانه‌ای بیش نیست.»
پسر کو ندارد نشان از پدر!
  سروش دباغ، فرزند عبدالکریم سروش، برای اینکه بتواند میراث‌دار خوبی برای پدرش در دین‌ستیزی باشد، با انتشار مقاله‌ای به‌ظاهر علمی در سایت فتنه‌گران (جرس)، منکر لزوم رعایت «حجاب اسلامی» توسط بانوان در روزگار کنونی شد.
   وی که دارای دکترای «فلسفه تحلیلی» از دانشگاه «وارویک» انگلستان، کانون فرقه‌سازی در کشورهای مسلمان است، در مقاله خود تحت عنوان «حجاب در ترازوی اخلاق» با استناد به نظریات افراد فراری‌ای مانند: محسن کدیور، احمد قابل، عبدالکریم سروش، عبدالعلی بازرگان امیرحسین ترکاشوند که در کارنامه آن‌ها پروژه «دین‌ستیزی» بسیار برجسته و پررنگ است و با استناد به نظرات «راس» از متفکران غربی، منکر حجاب اسلامی شده است.
    این در حالی است که پدر وی در اوایل سال جاری در جلسه پرسش و پاسخی با دانشجویان دانشگاه «تورنتو» در سخنانی سخیف و اهانت‌بار، تلویحاً «زنای با محارم را یک حق دانسته بود، نه یک کار غیراخلاقی» و در این‌باره اظهار داشته بود: «در گذشته ارتباط جنسی با محارم اخلاقاً ممنوع بود، ولی امروزه به‌عنوان یک حق شناخته می‌شود و چنانچه رضایت طرفین باشد، مشکلی ندارد!»
           
اخبار کوتاه   *  بر اساس اخبار موثق، حلقه انحرافی درصدد است تا با انجام تغییراتی در برخی از پست‌های کلیدی، حضور تأثیرگذاری در انتخابات داشته باشد. همچنین يک منبع آگاه گفت: حلقه انحرافي پس از ممانعت وزیر نفت از برکناري «بهمني»، مديرعامل حفاري -که چند ماه پیش در پی آن بود- این روزها به تکاپو افتاده تا با تغییر «حیدر بهمنی» و جایگزینی نیروی مورد نظر خود، زمینه را برای استفاده از درآمدهاي حاصل از فعالیت شرکت ملي حفاري در انتخابات رياست‌جمهوري آينده مهیا کند. 
   *  همزمان با صدوهفتمین سالگرد تصویب قانون 1905 فرانسه، مربوط به به جدایی نهاد کلیسا از دولت، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، اعلام کرد که در سال 2013، بنیادی به‌نام «نظارت ملی بر لائیسیته» تشکیل خواهد شد. این کمیته مأموریت دارد برای ترویج لائیک تلاش کند و تداوم فرهنگ لائیک در کشور فرانسه را  تضمین کند. همچنین وزیر آموزش فرانسه، «ونسان پییون»، هم کمیسیونی را مسئول کرده است که تا ماه مارس آینده، یعنی تا سه ماه دیگر، درباره چگونگی ترویج «اخلاق لائیک» در مدارس، گزارشی ارائه دهد.
   *  فعالان عربستاني اعلام كردند كه در تيراندازي نيروهاي امنيتي به سمت تظاهركنندگان در شهر «القطيف» در شرق اين كشور، يك معترض كشته شد. نيروهاي امنيتي به سمت تظاهركنندگان در القطيف تيراندازي كردند و يك جوان 18 ساله را كشتند و شش تن ديگر را نيز زخمي كردند.
   *  کارشناسان معتقدند رژیم صهیونیستی به‌دنبال راهی است که در صورت از قدرت کنار رفتن بشار اسد، بتوانند واپایش(کنترل) سلاح‌ها و موشک‌های سوریه را در اختیار بگیرد. همزمان با گفت‌وگوهای مستقیم سران رژیم صهیونیستی و اردن، خبرها حاکی از ورود عناصر نفوذی رژیم صهیونیستی به سوریه از مرز ترکیه است. بنا بر این خبر، یگان‌های نظامی این رژیم به‌صورت محرمانه در مقاطع زمانی مختلف از اراضی ترکیه برای ورود به سوریه استفاده می‌کنند.
   *  با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، تحرکات رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه هم در حال افزایش است. در همین راستا، بر اساس اخبار موثق، «رادیو فردا» و «صدای آمریکا»  قصد دارند در پروژه‌ای  مشترک، به برنامه‌سازی بپردازند. گفتنی است این همکاری بر اساس  طرحی از سوی شورای پخش رسانه‌های خارجی ایالات متحده آمریکا موسوم به بی‌بی‌جی صورت می‌گیرد.
   *  روزنامه انگليسي «گاردين» با انتشار تحليلی نوشت: تحريم‌ها به معناي تقويت موضع كشورهاي تحريم‌كننده در مذاكرات آتي با ايران نخواهد بود؛ بلكه مي‌تواند موضع ايران در عرصه فعاليت‌هاي هسته‌اي را تندتر كند و مانعي بر سر راه مذاكرات باشد. اين روزنامه تأكيد کرد: «دلايل مختلفي نشان مي‌دهد كه غرب بايد منعطف‌تر باشد.»

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.