شناسه : 3938
امروز سه شنبه 1396/02/19 - 10:20
نویسنده : mozafari

شهد شیرین تحقق اقتصاد مقاومتی در بجنورد با زنبورداری/فعالیت یک "کارمند" در پویا ساختن تولید و اشتغال

مهدی صفری کارآفرین بجنوردی با پرورش زنبور عسل گام بلندی در تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان شمالی برداشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف و بازاریان کشور، پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در استان خراسان شمالی به عنوان شغل محسوب شود.

مقام معظم رهبری در سال های اخیر بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکار حل مشکلات اقتصادی تاکید کرده و در این راستا در ادامه سال گذشته، امسال  را به نام سال “اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” نامگذاری کرده اند.

در همین راستا با نگاهی به ظرفیت های شهرستان بجنورد به خوبی این نکته را می توان دریافت که این شهرستان دارای ظرفیت های بی نظیری مانند قرار گرفتن در موقعیتی خاص و استراتژیک، وجود منابع آبی و خاک مستعد، ظرفیت های بالقوه گردشگری و چندین و چند مورد دیگر است که پتانسیل تحقق اقتصادمقاومتی را دارد.

مهدی صفری یک فرد کارمند است که در راستای عملی کردن اقتصاد مقاومتی با توجه به بضاعت و توانایی های خود گام برداشته و برای لبیک گویی به فرمان مقام معظم رهبری و اشتغال زایی رو به پرورش زنبور عسل در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی نموده است.

این مصاحبه شاید تلنگری برای مسئولان که به ایجاد اشتغال با اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند و دست روی دست گذاشته اند تا آمار بیکاری بالا و بالاتر برود، در ادامه مصاحبه خبرنگار ما با این کارآفرین بجنوردی را می خوانید:

1.jpg false

·    لطفاً خودتان را معرفی کنید ؟

مهدی صفری متولد سال 1362 و ساکن شهرستان بجنورد، دارای مدرک تحصیلی لیسانس مدیریت و تقریبا 5 سال است که به عنوان شغل دوم کار پرورش زنبور را انجام می دهم.

 

 بفرمایید که چطور شد که به فکر زنبورداری افتادید؟

از سن نوجوانی و جوانی به حیوانات علاقه زیای داشتم و با آشنایی با کسانی که کار پرورش زنبور عسل را انجام می دادند باعث شد من درباره این کار مطالعه کنم و این کار را شروع کنم.

با چه میزان سرمایه این کار را شروع کردید؟

بنده با مبلغ 120 هزار تومان و خرید یک کندو کارم را شروع کردم و کم کم کندوها را افزایش دادم و الان حدود 50 کندوی زنبور عسل دارم.

  چه موانع و مشکلاتی در سد راه این شغل وجود دارد ؟

عسل مدل های مختلفی دارد یک نوع عسل وجود دارد که به آن عسل تغذیه ای گفته می شود و با دادن آب و شکر به زنبور این نوع عسل تولید می شود و نوع دیگری از عسل وجود دارد که عسل کوهستان گفته می شود و در این نوع زنبور از شهد گل ها عسل تولید می کند ،عسل کوهستان به دلیل کیفیت بالا قیمت آن بیشتر است و با توجه به وجود عسل های تقلبی در بازار فروش این نوع عسل مشکل است.

و باید سازمان یا اداره ای متولی این کار شود و کیفیت عسل را تشخیص دهند و قیمت گذاری کنند چون عسل های مختلفی در بازار وجود دارد و مردم برای خرید دوچار سردرگمی می شوند.

2.jpg false

  میزان درآمد شما از پرورش زنبور عسل چطور است ؟

با توجه به اینکه عسلی که ما تولید می کنیم از نوع کوهستان است و زنبور باید از شهد گلها تغذیه کند میزان درآمد ما به میزان بارندگی و دمای هوا در آن سال بستگی دارد.

مثلا در سال 95 میزان برداشت عسل از هر کندو 10 تا 15 کیلو و در سال 94 7 تا 8 کیلو بود.

در سال گذشته 450 کیلو عسل برداشت کردیم که با احتساب کیلویی 50 هزار تومان میزان درآمد ما در سال 95 حدودا 25 میلیون تومان بود.

در کنار عسل خالص محصولات جانبی دیگری مانند گرده گل ها وجود دارد که می توان کیلویی 80 تا 100 هزار تومان به فروش برسد و من به دلیل مشغله شغلی که دارم و این کار به عنوان شغل دوم من است به این بحث ورود نکردم.

با این کار برای چندنفر اشتغال زایی کرده اید؟

در این کار اشتغال مستقیم خیلی وجود ندارد اما اشتغال غیر مسقیم زیادی وجود دارد مثلا ما باید هرساله کندو زنبور عسل بخریم که خرید کندو برای نجار اشتغال زایی است و یا خرید موم که برای کارگاه های موم سازی اشتغال زایی می شود.

نکته خیلی مهمی که باید بگوییم این است که زنبور عسل با گرده افشانی که می کند تولیدات محصولات باغی و زارعی را افزایش می دهد مثلا اگر زنبور ها در یک باغ سیب گذاشته شوند تولیدات آن باغ سیب تا 50 درصد افزایش می یابد اما متاسفانه این فرهنگ در کشور ما هنوز جا نیافتاده است و خیلی از باغداران فکر می کنند که زنبور عسل به محصولات آنها آسیب می زند.

برای این کار که شغل دوم شما محسوب می شود چقد زمان می گذارید؟

چون بنده 50 کندو دارم هفته یک روز و آن هم آخر هفته وقت می گذارم.

صحبت با جوانانی که به فکر کار پشت میز نشینی هستند :

کار پشت میز نشینی کاری است که جوانان می خواهند خیالشان از بابت حقوق آخر ماه راحت باشد بنده هم منکر این کار نیستم و نمی خواهم شعار بدهم.

اما جوانان این کار را می توانند به عنوان شغل دوم انجام دهند و بعد از اینکه تخصص و دانش لازم را کسب کردند می توانند که این کار را گسترش دهند و درآمد خوبی کسب کنند.

صحبت با مسئولین :

کار تولید را مقدس می دانم و نباید کار تولید را با دیگر کارها مقایسه کرد و پرورش زنبور عسل با دیگر کارهای تولید تفاوت دارد چون زنبور از چیزی عسل تولید می کند که ثروت خدادی است و اگر استفاده نشود از بین خواهد رفت.

این ثروت هر ساله در سطح وسیعی از گل های کوهستان وجود دارد که زنبور می تواند از آن عسل تولید کند ولی متاسفانه در استان ما استفاده زیای از این ثروت خدادای نمی شود.

متاسفانه دستگاه های مرتبط مثل جهاد کشاورزی که بنده معتقدم جهاد را از نام این اداره باید برداشته شود چون جهادی دیده نمی شود ، آن طور که باید کار می کردند ، کار نکردند.

اگر مسئولین موسسه آموزشی پرورش زنبور عسل تاسیس کنند خیلی می تواند دز بحث اشتغال زایی و تولید  و گسترش این کار کمک کند چون خیلی ها هستند که علاقه زیادی به این کار دارند اما نمی دانند که از کجا باید شروع کنند.

صحبت پایانی:

اگر کسی می خواهد این کار را شروع کند ابتدا با یک یا دو کندو کار خودش را شروع کند و بعد از کسب تجربه و تخصص لازم این کار را گسترش دهد.

اگر کسی با توکل برا خداوند خوب کار کند می تواند در آمد خوبی برای خود و خانواده اش کسب کند.

انتهای پیام

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.