شناسه : 2477
امروز شنبه 1395/05/30 - 12:06
نویسنده : mozafari
بعد از پوشاک ترک نوبت به لوازم آرایشی رسید؛

انتقال یک کارخانه لوازم آرایشی از ترکیه به ایران/ ادامه تصمیمات خارق‌العاده مسئولان در حمایت از تولیدات خارجی!

خبر انتقال یک کارخانه لوازم آرایش از ترکیه به ایران در حالی منتشر می شود که هنوز دغدغه اصلی اصناف و بازاریان برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در تهران است و این در حالی است که باید انتقال کارخانه ای از ترکیه به ایران را نیز باید به سبد ابتکارات مسئولان دولتی اضافه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور به نقل از رازق،اینکه ایرانیان مصرف زیادی در زمینه لوازم آرایشی دارند، امری است که توسط آمارهای موجود نیز تأیید شده است. به طوریکه، اوایل دهه 90 اعلام شد که ایران بعد از عربستان، بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. همچنین، کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 در حدود 7/2 میلیارد دلار بوده است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریبانیمی از جمعیت منطقه، زیر 30 سال هستند.

آمارها نشان می‌دهد که 14 میلیون نفر از خانم‌های ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریبا از کل کشورهای منطقه ربوده‌اند، به نحوی که تقریبا 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهند.

 به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می‌کنند.

صرف نظر از اقدامات فرهنگی که لازم است در این زمینه انجام گیرد تا زنان ایرانی متوجه خیانت به خودشان شوند، باید اشاره کرد که اغلب لوازم آرایشی در بازار ایران تقلبی، نامرغوب و چینی هستند و لوازم آرایشی قاچاق بدون هیچ گونه نظارت و مجوزی در فروشگاه‌ها و حتی کنار خیابان به فروش می‌رسند.

در همین ارتباط، اخیراً وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که لوازم آرایشی وارداتی به ایران، به این دلیل که چرخه نظارت را طی نمی‌کنند، دارای مواد خطرناکی هستند و برای سلامت افراد مشکل‌آفرین می‌باشند.

در همین احوال و در شرایطی که مصرف مواد آرایشی در ایران و واردات اجناس تقلبی، مضر و چینی زیاد است، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس به انجام برخی مذاکرات با طرف ترکیه‌ای‌ اشاره کرده و تصریح نموده است که مذاکرات با ترکیه در مورد لوازم آرایشی برند انجام شده و قرار است که یکی از کارخانه‌های لوازم آرایشی از ترکیه به ارس منتقل شود.

وی خاطرنشان کرده است که ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در منطقه است و ما با توجه به حساسیت استفاده از این مواد آرایشی قصد داریم چنین اقدامی را انجام دهیم.

در اینجا، یک سوال اساسی پیش می‌آید و آن اینکه، در هر زمینه‌ای که در ایران مصرف بالاست و مواد مصرفی نیز حساسیت دارند، باید به وارد کردن یک کارخانه از خارج از کشور اقدام کنیم؟!؟ آیا نباید حمایت از تولیدکننده داخلی در دستور کار قرار گیرد تا به جای وارد کردن کارخانه به تولید داخلی بپردازیم.

نکته جالب اینکه؛ با وجود تأکیدات موکد مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخلی، نه تنها حمایت از تولیدکنندگان داخلی در دستور کار قرار نمی‌گیرد، بلکه هر روز ابتکاری نوین در راستای حمایت از تولیدات خارجی از سوی مسئولان به اجرا گذاشته می‌شود.

در حال حاضر، دغدغه اصلی اصناف و بازاریان و فعالان در این عرصه، برگزاری نمایشگاه پوشاک ترک در تهران است، امّا؛ امروز مشاهده می‌کنیم انتقال کارخانه ای از ترکیه به  کشور نیز به سبد ابتکارات مسئولان اضافه شده است. در اینجاست که باید گفت "هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد!!

انتهای پیام/

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.