شناسه : 72817
امروز یکشنبه 1402/05/29 - 14:46
نویسنده : mohammad rezaeian
نشست خبری هفته بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی؛

برنامه‌های هفته بسیج اصناف/ آغاز ساخت مستندی از زندگی شهید حاج اسماعیل رضایی

امروز یکشنبه ۲۹ مرداد، نشست خبری هفته بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی با حضور رئیس این سازمان و اصحاب رسانه در مجموعه فرهنگی ولی‌عصر (عج) برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، امروز یکشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ نشست خبری غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی با حضور اصحاب رسانه و فعالان این حوزه در مجموعه فرهنگی ولی‌عصر (عج) برگزار شد و در این برنامه روزهای این هفته که نام‌گذاری شده بود و برنامه‌های اجرایی در این روزها تبیین شد.

حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی در این برنامه پس از تلاوت قرآن و خوشامدگویی به مدعوین اظهار کرد: هفته بسیج اصناف که از ۲۹ مرداد تا چهارم شهریور و به مناسبت سالروز شهادت «مهدی عراقی» نام‌گذاری شده برنامه‌های متعددی در سطح کشور اجرا خواهد شد که از جمله این برنامه‌ها شروع ساخت مستندی در زمینه زندگی شهید اسماعیل رضایی است که 60 سال پیش در بیدادگاهی متهم شد و به شهادت رسید.

آغاز ساخت مستند (ها - الف) از زندگی شهید حاج اسماعیل رضایی

رئیس سازمان بسیج اصناف در توصیف این شهید بزرگوار گفت: این شهید به معنای واقعی در دوران خود یک بسیجی جهادگر بود که ۳۰۰ واحد مسکونی را با هزینه خود ساخت و به محرومان اهدا کرد و حتی زیرساخت‌ها و برق و آب این واحدها را به هزینه شخصی ایجاد نمود و در سال ۱۳۴۲ و پس از شهادت بیش از یک میلیون تومان در حسابش بود که نشان می‌داد این شهید در کنار مردمی‌بودن یک فعال اقتصادی موفق بوده است که همیشه سعی در پایین نگه‌داشتن نرخ میوه‌وتره‌بار بودند و در این زمینه هم موفق عمل می‌نمودند.

حسن‌پور درباره این شهید افزود: وی که در بازار تره‌بار فعال بود از کسبه امین و مورداعتماد مردم و خدادوست و خداترس بود و شخصیتی بود که با عنوان کاسب رزق حلال در میان مردم شناخته می‌شد و مقلد امام بود و پس از شهادت وی مقام معظم رهبری در توصیف ایشان فرمودند که (هر جا انقلاب به مشکلی برمی‌خورد به سراغ شهید حاج اسماعیل رضایی می‌رفتیم) و به همین دلایل امسال را به نام این شهید بزرگوار نام نهادیم تا انشا الله مستند (ها - الف) الگویی از ایشان را به جوانان نمایش دهد.

برنامه‌های بسیج اصناف در هفته بزرگداشت فعالان اقتصادی و بازاریان

وی توضیح داد: به همین مناسبت عناوینی که برای روزهای این هفته مشخص شده عبارت‌اند از: بسیج اصناف، رسانه و فضای مجازی، بسیج اصناف و جهاد تبیین، بسیج اصناف و رونق کسب‌وکار، بسیج اصناف و فقه بازار، بسیج اصناف، فرهنگ اهل‌بیت و خانواده، بسیج اصناف و جهاد خدمت، بسیج اصناف، فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد امیدآفرینی.

حسن‌پور افزود: در روزهای یاد شده برنامه‌هایی مانند رزمایش گردان‌های سایبری و افتتاح نمایشگاه‌های عفاف و حجاب، برگزاری نشست‌های جهاد تبیین در اتاق‌ها، اتحادیه‌ها، مجتمع‌های تجاری، مساجد بازار و استفاده از فضای مجازی، تبیین دستاوردهای بسیج اصناف در رفع موانع اقتصادی به‌ویژه با استفاده از بستر فضای مجازی، بازدید از تولیدی‌ها و نشست با فعالان اقتصادی با موضوع رونق صادرات و تجلیل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه صنفی، پیش‌بینی‌شده است.

وی گفت: علاوه بر این برگزاری نشست‌های فقه بازار، تجلیل از مربیان فقه بازار و بازرسان بسیج، راه‌اندازی دسته عزاداری حضرت علی‌اکبر (ع) جوانان بسیج اصناف به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع)، تجلیل از فعالان اربعین و خانواده‌های موفق اصناف و بازار، آغاز رزمایش تخصصی قشر و حضور کاروان جهادی تخصصی در عرصه‌های خدمت‌رسانی، تهیه و اهدای بسته‌های معیشتی و تحصیلی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای بسیج اصناف در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، از دیگر برنامه‌هایی است که در طول هفته بسیج اصناف در سطح کشور برگزار خواهند شد.

نقش اصناف در معرفی کالاهای حجاب

حسن‌پور درباره نقش اصناف در معرفی کالاهای حجاب گفت: ما به‌زودی شهر حجاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اصفهان و تهران به‌صورت دائمی راه‌اندازی می‌کنیم تا الگوهای مناسب حجاب برای کودکان تا بزرگسالان در آن ارائه شود. این طرح طراحی و کامل شده و در حال گرفتن جای مناسب در تهران هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده مشخص می‌شود و احتمالاً در هفته بسیج راه‌اندازی خواهد شد.

مسئول بسیج اصناف گفت: ما برای بحث حجاب الگوهای مختلفی ارائه می‌کنیم و در نمایشگاه‌های مختلف مدل‌های مانتوهای شیک برای بانوان طراحی کرده‌ایم. گاهی برخی از این مدل‌ها در سبد خرید مردم قرار نگرفته‌اند و تلاش می‌کنیم که در سبد تقاضای مردم قرار گیرد.

وی افزود: وقتی مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از امری مانند بی‌حجابی نهی می‌کنیم باید یک الگو و مدلی به آنها بدهیم و کارهای اساسی در زمینه معرفی طرح‌های جایگزین ارائه کرده‌ایم. برای بانوان فروشنده در اصناف مختلف ۱۰۰ طرح مانتوی اسلامی و با قیمت مناسب و قابلیت انجام کار در اصناف مختلف طراحی کرده‌ایم. همچنین برای دانش‌آموزان دختر هم مدل‌های مناسب و نوجوان پسند ارائه کرده‌ایم. برای کودکانی که تازه به سن تکلیف می‌رسند و از فضای کودکی به فضای باحجاب می‌خواهند وارد شوند، نیز الگوهایی معرفی کرده‌ایم، درحالی‌که تاکنون در این فاصله سنی الگوی مناسبی نداشتیم.

حسن‌پور اضافه کرد: توجه به طیف سنی مختلف و در راستای علاقه به پوشش و عفت برای بانوان دنبال می‌شود.

رصد کالاهای اساسی و کمک به وزارت کشاورزی در تامین کالاهای اساسی

مسئول بسیج اصناف در مورد مهار تورم و رشد تولید به‌عنوان شعار امسال نیز گفت: ما رصد کالاهای اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار انجام می‌دهیم. این گونه نباشد که کالایی مانند مرغ هر روز کم یا زیاد شود که یک روز بگویند مرغ زیاد بخرید و یک روز بگویند کمتر بخرید. در این زمینه ارتباط کشاورزی با سامانه کالا رسانی برقرار می‌شود و ما به‌عنوان بسیج نظارت و رصد می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در زمینه کالای مرغ و تخم‌مرغ پایداری عرضه و تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار دنبال می‌کنیم و در آینده نتیجه آن مشخص می‌شود و این مدل می‌تواند برای سایر کالاها مانند قند و شکر هم اجرا شود. اگر رشد تولید تداوم داشته باشد، این کار منجر به مهار تورم می‌شود که شعار امسال است.

برای حمایت از تولید و عرضه باید زنجیره بازرگانان امین در کشور تشکیل شود

حسن‌پور با اشاره به جلسات رئیس‌جمهور با تولیدکنندگان گفت: برخی از این تولیدکنندگان به دفتر رئیس‌جمهور معرفی کرده‌ایم، ما برای حمایت از تولید و عرضه باید زنجیره بازرگانان امین در کشور تشکیل دهیم و ایجاد شبکه‌ای از افراد امین که از اول تا آخر زنجیره، از تولید تا مصرف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال کنند. این گونه نباشد که عده‌ای واردکننده در زمان کرونا کشتی کالاهای وارداتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دریا نگه داشته بودند تا کالا گران شود و بعد‌ آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخلیه کنند.

مسئول بسیج اصناف در مورد زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ اظهار داشت: در این زمینه باید رقابت ایجاد و انحصار شکسته شود و زنجیره امینی ایجاد شود که کالاها به‌موقع به دست مردم برسد.

اشتباهات عده‌ای تاجر نما موجب شد تا بازار عراق را به دست ترکیه بسپاریم

وی در مورد صادرات نیز گفت: در بازار عراق عده‌ای تاجر نما وارد شده بودند که اجناس قلابی ارائه کرده بودند و بخشی از بازار عراق از دست ما رفت و تجار ترکیه جای ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفتند. تلاش بسیج اصناف این است که با حضور همه سلیقه‌ها بتوانیم بازار صادراتی کشورهای همسایه مانند عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست آوریم.

حسن‌پور تأکید کرد: بسیج هیچ نفع شخصی ندارد و کمک می‌کند زنجیره امین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل دهد. همچنین در زمینه تأمین ۷ کالای اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، برنج، شکر، روغن و لبنیات تلاش می‌کنیم به دولت کمک کنیم و با کمک اصناف این کالاها به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و این گونه نباشد که یک روز گوجه یا پیاز کمیاب شود.

مسئول بسیج اصناف اظهار داشت: بازرگانان امین درگذشته و حال این گونه عمل می‌کنند که کالاهایی که به نرخ قبلی خریداری کرده‌اند با همان نرخ به مردم می‌فروشند. البته سود خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حساب می‌کنند، اما در شرایط نوسان قیمت، کالای قدیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به نرخ جدید نمی‌فروشند، گرچه الان وقتی اقتصاد به هم می‌ریزد، آثار اقتصاد کلان در بازار هم پیدا می‌شود.

وی همچنین در مورد نقش بسیج برای تولید کالاهای متناسب باحجاب گفت: واحدهای صنفی که محصولات مخالف حجاب ارائه می‌کنند، با کمک اتحادیه‌های صنفی در زمینه گران‌فروشی یا انجام ناهنجاری‌های اجتماعی پلمب می‌شوند و ما فقط عضو هیئت نظارت هستیم. پلمب واحدها حتماً باید با مجوز اتحادیه انجام شود.

با کار فرهنگی و همکاری اصناف، کشف حجاب متصدیان فروش به حداقل رسیده است

حسن‌پور اضافه کرد: با کار فرهنگی و همکاری اصناف، کشف حجاب متصدیان فروش در واحدهای صنفی به حداقل کاهش پیدا کرده، در این زمینه گفتگوهای فرهنگی زیادی داشتیم و حتی برای برخی اصناف کارشناس روان‌شناسی هم در نظر گرفتیم و توجیه شدند و متصدیان بی‌حجاب در این واحدها به حداقل‌ها کاهش‌یافته است.

مسئول بسیج اصناف در مورد مقابله باعرضه کالاهای قاچاق گفت: کالاها باید شناسه داشته باشند و با همکاری اصناف از عرضه کالاهای قاچاق جلوگیری می‌شود. البته در زمینه پوشاک، گاهی اصناف می‌گویند باید از مرز کنترل شود و گاهی گلایه می‌کنند که مرز به‌عنوان مبدأ رها شده، اما در بازار سخت‌گیری می‌شود و ما به‌عنوان بسیج اصناف در کنار ستاد مبارزه با قاچاق کالا کمک می‌کنیم تا این ناهنجاری‌ها برطرف شود.

هفته بسیج اصناف از ۲۹ مردادماه تا شنبه ۴ شهریور ادامه دارد که در این هفته اقداماتی مانند رزمایش گردان سایبری، ‌ نمایشگاه‌های عفاف و حجاب، نشست‌های جهاد تبیین، نشست‌های فقه بازار، حتی عزاداری اصناف و بازاریان و تجلیل از فعالان اربعین و خانواده‌های موفق اصناف و برپایی نمایشگاه دستاوردهای بسیج اصناف و معرفی شهید عراقی و شهید شاخص ۱۴۰۲ اصناف، حاج اسماعیل رضایی از برنامه‌های هفته بسیج اصناف اعلام شده است.

حسن‌پور گفت: اصناف در راهپیمایی اربعین هم در کنار مردم هستند و به زائران امام حسین (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: بسیج اصناف گرچه از سال ۵۸ به‌موازات سازمان بسیج در بازار شکل‌گرفته بود، اما از سال ۸۷ به‌عنوان یک سازمان مستقل شروع به فعالیت کرد. اصناف و بازاریان در طول دفاع مقدس ۱۱ هزار شهید تقدیم انقلاب کردند.

مسئول بسیج اصناف اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس، بسیج و سپاه در خط مقدم بودند و اصناف به‌عنوان پشتیبان قرار داشتند، اما اکنون که جنگ همه‌جانبه اقتصادی در میان است، اصناف و بازاریان در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند و بسیج و سپاه به‌عنوان پشتیبان از آنها حمایت می‌کنند.

حسن‌پور از برگزاری رزمایش بسیج اصناف از جمعه این هفته تا هفته آینده گفت: در این زمینه ۶۰۰ گروه جهادی خدماتی به مردم در شهرها و روستاها ارائه می‌کنند و اگر لوازم‌خانگی اقشار کم‌درآمد خراب شده باشد، برای آنها تعمیر می‌کنند.

برچسب ها
0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.