شناسه : 72798
امروز یکشنبه 1402/04/11 - 11:08
نویسنده : mohammad rezaeian

سفری مهیج به قلب بازار بزرگ تهران

ایران، سرزمین مساجد زیبا و بازارهای دیدنی است؛ در این میان بازار بزرگ شهر تهران، یکی از برجسته ‌ترین آثار تاریخی کشور به شمار می ‌رود. جایی که می‌ توانید از ادویه‌ جات گرفته تا فرش ‌های دستبافت نفیس را پیدا کنید. این بازار در بافت قدیمی شهر قرار گرفته و یادگاری از دوران قاجار بوده که به قلب اقتصاد ایران نیز معروف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، اگر عاشق خرید کردن هستید، بازار بزرگ با تنوع بالای کالاها، در کنار قیمت ‌های ارزان، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. از طرفی به ‌عنوان یکی از جاذبه ‌های محبوب پایتخت، گردشگران داخلی و خارجی مجذوب سبک معماری و زیبایی آن می‌ شوند. در این متن همراه ما باشید تا سفری مجازی به جذاب ‌ترین بازار دنیا در شهر تهران داشته باشیم.

بازار بزرگ شهر تهران در کجا قرار دارد؟

با چند دقیقه پیاده‌ روی از کاخ گلستان، بازار بزرگ تهران را خواهید دید. این بازار، در میدان ۱۵ خرداد و در منطقه ۱۲ پایتخت قرار دارد. محدوده جغرافیایی آن از سمت شرق به خیابان مصطفی خمینی از غرب به خیابان خیام، از جنوب به خیابان مولوی و از طرف شمال به خیابان ۱۵ خرداد منتهی می‌ شود. با توجه به قرارگرفتن بازار در محدوده طرح ترافیک، مترو بهترین وسیله نقلیه برای دسترسی به این مکان است.

بازار


با تاریخچه بازار بزرگ آشنا شوید!

به طور کلی می ‌توان گفت هسته اساسی شکل‌ گیری بازار در دوران صفویه بوده؛ اما شاهان قاجار در توسعه و اهمیت آن نقش اساسی داشتند. در زمان صفویه، بازار برای رفع نیازهای شهر رو به‌ رشد تهران گسترش یافت. حاکمان صفوی توسعه تجارت و بازرگانی را تشویق کردند و بازار به مرکز مهم فعالیت‌ های اقتصادی و همچنین قطب فرهنگ و هنر ایرانی تبدیل شد. پس از آن، در زمان قاجار، بازار تهران دست خوش نوسازی و توسعه اساسی شده و ساختمان ‌ها، خیابان ‌ها و کوچه ‌های جدید به آن اضافه گردید.

در زمان ناصر الدین‌ شاه نیز بازار مسقف شده و بخش‌ هایی مانند بازار کفاش ‌ها و سرای امیر ساخته شد. بازار همچنین در دوره‌ های مختلف تاریخی به‌ عنوان مرکز فعالیت ‌های سیاسی و اجتماعی بوده و گروه‌های انقلابی و احزاب سیاسی از آن برای محل اجتماع و مکان تبلیغات استفاده می ‌کردند.

بخش‌ های مختلف بازار بزرگ پایتخت کدام ‌اند؟

ورودی سبزه ‌میدان

بازدید خود را از بازار بزرگ شهر تهران باید از ورودی اصلی که در شمال بازار قرار گرفته، یعنی سبزه‌میدان آغاز کنید. این ورودی درست رو به ‌روی کاخ گلستان بوده؛ بنابراین گشت ‌و گذار در بازار به ‌راحتی با بازدید از این کاخ رنگارنگ که جزء برترین کاخ‌ های تهران است، ترکیب می ‌شود. قدمت این بخش از بازار به زمان امیرکبیر و دستورات وی برای ایجاد تغییرات اساسی در این محدوده بر می‌ گردد.

تیمچه مهدیه بازار

بعد از ورودی سبزه‌میدان و ابتدای بازار کفاش ‌ها به تیمچه مهدیه می ‌رسید. مغازه‌ داران در این بخش به فروش ترمه مشغول هستند. تزیینات زیبای یزدی ‌بندی و پوشش ضربی سقف، از زیبایی ‌های این تیمچه محسوب می ‌شود.

بازار

تیمچه حاجب الدوله بازار

از قدیمی ‌ترین بخش‌ های بازار تهران، تیمچه حاجب الدوله در کنار مسجد امام و قبل از بازار بزازها است. قدمت ساخت آن به دوره ناصر الدین‌ شاه قاجار باز می‌ گردد. این تیمچه به دستور حاج علی خان حاجب‌الدوله ساخته شده و در حال حاضر ظروف و تزئینات دکوری در آن به فروش می‌رسد.

قهوه‌ خانه حاج علی درویش

کوچک ‌ترین قهوه‌خانه دنیا در این بازار و جنب مسجد عبدالله خان قرار دارد. قهوه‌خانه حاج علی درویش از سال ۱۲۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون توسط حاج کاظم اداره می‌ شود. این چایخانه تاریخی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس نیز به ثبت رسیده است.

رستوران‌ های بازار؛ جاذبه‌ ای خوشمزه

یکی از جاذبه‌ های اصلی بازار که انبوهی از گردشگران و مردم محلی را به خود جذب می‌ کند، غذا است. فراموش نکنید که میوه ‌های تازه و بستنی زعفرانی فوق ‌العاده معروف ایرانی را امتحان کنید. از معروف ‌ترین رستوران ‌های بازار می‌ توان به رستوران مسلم، شرف الاسلامی، خیام، شمشیری و فلافلی کوچه مروی اشاره کرد. در میان غذاهایی که در بازار یافت می ‌شود، دیزی پرطرف‌دارترین و پس از آن کباب است.

بازار

و آخر

همان‌ طور که به آن اشاره شد؛ بازار تهران، یکی از بزرگ ‌ترین و قدیمی ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که خرید لذت‌ بخش و تجربه فرهنگی و تاریخی بی ‌نظیری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می ‌دهد. این بنا دارای معماری خیره‌ کننده ‌ای از جمله گنبدها، طاق ‌ها، تیمچه‌ ها و حیاط‌ ها بوده و به ‌عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

جاذبه های بازار سراسر کشور را برای ما ارسال کنید.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.