شناسه : 72580
امروز چهارشنبه 1401/06/02 - 08:43
نویسنده : mohammad rezaeian
به مناسبت روز بسیج اصناف،چهارم شهریوردرروزنامه جوان منتشرشد؛

بسیج اصناف در خدمت تولید،توزیع و تجارت

غلامرضا حسن‌پور، مسئول بسیج اصناف،بازاریان وفعالان اقتصادی کشور روز چهارم شهریور به مناسبت شهادت شهید حاج مهدی عراقی (ره) و فرزندش که توسط گروهک فرقان به شهادت رسیدند روز بسیج اصناف نام گذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، غلامرضا حسن‌پور، مسئول بسیج اصناف،بازاریان وفعالان اقتصادی کشور روز چهارم شهریور به مناسبت شهادت شهید حاج مهدی عراقی (ره) و فرزندش که توسط گروهک فرقان به شهادت رسیدند روز بسیج اصناف نام گذاری شده است.

شهيد عراقي انساني مخلص و انقلابي بود که در کنار فعاليت هاي اقتصادي، فعاليت  هاي سياسي هم داشت و در بازار فردي شناخته شده بود.

بسياري از  تحرکات سياسي بازار در همراهي با انقلاب اسلامي و عليه رژيم ستمشاهي از سوي او هماهنگ مي شد. به همين مناسبت بسيج اصناف برنامه هاي ويژه ايي را با محور خدمت رساني به مردم در دستور کار خود دارد.

از جمله  برنامه هاهفته بسیج اصناف اين است که  گروه هاي جهادی تخصصی بسیج اصناف با حضور در مناطق محروم اقدام به تعمیروتعویض وسایل مردم ازقبیل لوازم خانگی،جوشکاری،برق کشی، شیشه و.... می کنند.حتی گروه جهادی آرایشگران نیزحضوردارند.


 اين گروه هاي تخصصي و فني در  زمینه هاي مختلف به فعاليت دارند و در طول سال به خدمت رساني در مناطق محروم مشغول هستند.


همچنین دراشتغالزایی نیزفعالیت دارندکه نمونه بارزآن ایجاداشتغال خانگی برای دوهزارنفرتوسط کاروان جهادی بسیج اصناف شهرستان اسفراین استان خراسان جنوبی است.


این گروهها در سیل اخیر کشور نیز نقش آفرین بودند.


رزمایش عاشقان ثارالله باشعار" کسبه حسینی" برای تهیه بسته های معیشتی که از هشتم محرم شروع شده بود نيز تا پايان محرم ادامه دارد. در اين زمينه هماهنگی خوبی با اتاق هاي اصناف و اتحادیه هاي صنفي صورت گرفته است وکمک های مومنانه تقدیم هموطنان عزیز شد.

2


در سال 1387 بسیج اصناف از بسیج اداری وکارگری جدا شد و طي 13 سال گذشته در قالب سازمان مستقل فعاليت کرد. این استقلال نسبی در توسعه فعاليت ها از نظر کمي و کيفي خیلی موثر بود . در تحقق شعار سال نيز سازمان بسیج اصناف فعالیت هاي گسترده ای داشته است. اکنون.دنبال تقویت رده های بسیج در اصناف و اتحادیه ها و بازارها هستيم که در اين راستا  موضوع تشکيل بسیج در اتاق های بازرگانی را  پيگيري وتمامی دفاتر بسیج اتاقهای بازرگانی راه اندازي شده است.


حوزه ها و پایگاههای بسیج اصناف در  دوران دفاع مقدس هم فعال بودند و  بسیج اصناف 11 هزار شهید را در اين دوران تقدیم انقلاب کرد که خود گویای مشارکت گسترده اصناف در دفاع از انقلاب و نظام است.در بحث مدافعان حرم هم  اصناف و بازار شهدای گرانقدری را ازجمله شهیدصدرزاده شهیدعطایی شهیدقربانخانی شهیدلنگری زاده را تقدیم نمود.


شهید شاخص امسال بسيج اصناف هم  شهید رضا عباسی است که شغلش مکانیکی بود و در خان طومان به شهادت رسید ،هنوز هم مفقود الاثر هستند و پيکر مطهرش به ميهن باز نگشت.این نشان دهنده آن است که اصناف و بازار همچنان پای کار نظام و انقلاب هستند.


در آرشیو ما بیش از 50  عنوان از کتابهای شهدا  و بالغ بر 1000 دقیقه مستند شهدا داريم . امسال ويژه برنامه هايي در معرفي شهید شاخص و شهدای دیگر داریم.  ما حدود 500  شهيدترور  اصناف داریم که توسط منافقین به شهادت رسيده اند.


در خصوص  کارگروه های اقتصاد مقاومتی هم اين کارگروه ها در  نساجی و پوشاک،  طلا و جواهرات، چوب و مبلمان و همچنین تجارت  تشکيل شده و فعال هستند.


در همین راستا علت تعطیلی برخی کارخانه ها را بررسي و موانع تولید را در اين کارخانه ها رفع کرديم . یک کارخانه بزرگ ریسندگی و تولید پوشاک در زنجان به رغم  داشتن تمام تجهیزات  تعطيل بود.علی رغم سفر هیئت دولت  به زنجان و بازديد از کارخانه،مشکلات این کارخانه پابرجابودولی طی بازدیدبنده ازاین کارخانه اقدامات لازم براي راه اندازي مجدد آن صورت گرفته وبه لطف الهی رفع موانع صورت پذیرفت واین کارخانه در آینده نزدیک با حدود 2 هزار کارگر فعال می شود.


دردوران کروناتوانستیم با بیش از 500 کارگاه کوچک و بزرگ ، ماسک توليد کنيم و نياز کشور را برآورده نماييم وقیمت ماسک راکنترل نماییم  ضمن آنکه تا  مرحله صادرات ماسک و تولید پارچه مخصوص ماسک هم پیش رفتیم وانحصارراشکستیم.

در بحث اکسیژن سازهای خانگی هم که وارداتی بود توليد کنندگان داخلي با همکاري بسیج اصناف  توانستند به تولید انبوه برسند.


حدود یک سال است که با شعار  حمایت، هدایت و نظارت در موضوع تجارت با کشورهای دیگر هم فعال شديم.البته تجربه بسیار خوبی در سالهای گذشته با کشورهاي افريقايي داشتیم. حتي یک کلینیک درماني در يکي از همان کشورها ساخته شده بود اما  تجهیزات و پزشک نداشت که با حمایت بسیج  اصناف تجهيز شد و فعاليت خود را آغاز کرد. ما مي توانيم بسياري از نيازهاي اقتصادي و فناوري  آنها را پاسخ بدهيم.  همچنين در همين راستا ، سال گذشته همراه يک هيئت تجاري سفري به سوریه داشتیم  تا مراودات تجاري با اين کشور را توسعه دهيم. مبادلات تجاري ما با اين کشور اکنون بهتر شده است اما مي تواند مطلوب تر از وضع موجود هم شود.

همچنين برنامه هاي ويژه اي براي کشورهاي همسايه داريم از جمله اکنون میز عراق،روسیه،سوریه و ميز آسياي ميانه  را تشکیل داديم وگروه تجاری درزمینه پوشاک کیف وکفش درحال اعزام به کشورروسیه هستند اميدواريم اتفاقات خوبی در روابط با اين کشورها رقم بخورد.


در موضوع حمايت از تولیدات داخلي  بااقداماتي که صورت گرفته  گرايش به استفاده از اين محصولات بيشتر ، کیفیت کالاها بهتر شده و ظرفیت کارخانه ها هم افزایش پیدا کرده است. بسیج اصناف در اين زمينه نقش ويژه ايي داشت و توانست با  تشویق و تبلیغ خريد اين کالاها و  و راه اندازي پويش ها ،به افزایش تولید کمک کند.
همچنین حمایت ازشرکتهای دانش بنیان درخصوص بازارسازی در دستورکارماست که حمایت از محصول مالچ سازگاربامحیط زیست همچنین موادشوینده غیرشیمایی از جمله اقدامات امسال ماست.


شبکه امین را هم داريم تشکیل میدهیم که در سه سطح انجام می شود: در سطح اول تجار امین هستند که می توانند در ايجاد ارتباط ميان تجار داخلي با تجار ساير کشورها موثر باشند. این کار شروع شده است.


در سطح بعدی تولیدکنندگان امین هستند تا بتوانیم با کمک آنها سطح کيفي محصول داخلي را بالا ببريم و کالا با کیفیت خوب وقیمت مناسب عرضه شود.


یک سطح هم مربوط به توزیع کنندگان امین است که در این سطح ، شبکه کسبه امین بسیار فعال هستند.


در مورد نظارت و بازرسی هم  دولت محترم از بسیج درخواست همکاري داشت که  این کار با هماهنگی وزارت خانه های صمت و جهاد کشاورزی در حال انجام است.


همچنين  طرح استاد شاگردی را دنبال می کنیم. در این طرح دانش آموزان و دانشجويان در زمان اوقات فراغت به عنوان  شاگرد کسبه کار مي کنند و آموزش رادرمحیط واقعی کسب وکار مي بينند.


امورفرهنگی ازقبیل ترویج نمازاول وقت بازار،تکریم حجاب وعفاف، کمک به ازدواج آسان،مبحث فررندآوری وبویژه موضوع آموزشهای فقه بازاردرسه سطح عمومی تکمیلی وتخصصی ازدیگر فعالیتهای این سازمان است.

برچسب ها
0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.