شناسه : 4042
امروز چهارشنبه 1396/03/03 - 03:13
نویسنده : mozafari
گفتگو با کارآفرین بجنوردی

وقتی اقتصاد مقاومتی درون آب معنا می شود/ درآمد 50 میلیون تومانی از پرورش ماهی

امین الله محمدیان، کار آفرینی است که برای تولید و کمک به چرخه اقتصاد کشور در روستای رزقانه شهرستان بجنورد به پرورش ماهی مشغول است.

به گزارش خبرنگاربسیج اصناف و بازاریان ؛ عرصه های فعالیت اقتصادی متنوع و گوناگون اند و افراد با مهارت ها،تجربیات،علایق و سرمایه اولیه متفاوت می توانند در عرصه های مختلف وارد عمل شوند و فعالیت تولیدی و اقتصادی خود را شروع کنند.

پرورش ماهی از جمله طرح های اشتغالزایی است که نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارد و در عرصه های اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار می گیرد.

شهرستان بجنورد که دارای چندین هزار جوان بیکار است و دارای استعدادهای طبیعی و منطقه‌ای بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و اختصاص اعتبارات و تسهیلات تعداد قابل‌توجهی از این خیل عظیم بیکاران را وارد بازار اشتغال کرد.

یکی از عرصه‌هایی که در بجنورد می‌شود بر روی میزان اشتغال و ارزآوری آن برنامه‌ریزی کرد، پرورش ماهی و تولید و تکثیر انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی است.

امین الله محمدیان، کار آفرینی است که برای تولید و کمک به چرخه اقتصاد کشور در روستای رزقانه شهرستان بجنورد  به پرورش ماهی مشغول است

در ادامه گفتگو خبرنگار ما با این کاآفرین بجنوردی را می خوانیم:

 لطفاً خودتان را معرفی کنید ؟

امین الله محمدیان متولد سال 1354 متولد روستای رزقانه و تقریبا 4 سال است به کار پرورش ماهی  مشغول هستم.

چطور شد که به فکر پرورش ماهی افتادید؟

بنده 14 سال سابقه کار در شهرداری تهران و 3 سال در شهرداری بجنورد را دارم و به دلیل علاقه زیادی که به اشتغال زایی و تولید داشتم از کار دولتی استعفا دادم و کار پرورش ماهی را شروع کردم.

با چه میزان سرمایه این کار را شروع کردید؟

این مجموعه با سرمایه اولیه 2 میلیون تومان  با تعداد استخر کم رااندازی شده است.

  میزان درآمد شما از پرورش ماهی چطور است ؟

در سال 25 تن برداشت داریم و مبلغ 50 میلیون تومان سود خالص برای ما در سال باقی می ماند.

با این کار برای چندنفر اشتغال زایی کرده اید؟

بر راه اندازی این مجموعه برای چهار خانواده اشتغال زایی مستقیم و اشتغال زایی غیرمسقیم هم زیاد دارد.

3.jpgsssh.jpg false

  با چه موانع و مشکلاتی در این شغل مواجه هستید ؟

اصلی ترین مشکل ما آب و برق است. برای برق رسانی به این مجموعه با مشکلات زیادی رو به رو بودیم و برق رسانی  را با هزینه شخصی 120 میلیون تومان انجام دادیم .

متاسفانه ادارات دولتی هیچ گونه همکاری با ما انجام نمی دهند مثلا برای برق رسانی به اینجا اداره برق نامه ای به شرکت آب منطقه ای برای تیرهای برق در حریم رودخانه نباشد ارسال کردند که جواب این نامه  را می توانستند در عرض یک ساعت بدهند ولی متاسفانه 3 ماه طول کشید که آب منطقه ای جواب این نامه را داد و یا مورد دیگر منابع طبیعی برای 15 تیر برق که داخل سنگ گذاشته شده است مبالغ زیادی از ما گرفتند و یا اداره برق هزینه طراحی و نقشه برداری  برای برق رسانی به اینجا را از ما مبلغ دو میلیون 400 هزار تومان گرفتند .

مشکل اساسی دیگر ما آب است ، آبی که استفاده می کنیم آب رودخانه است  که اگر سیل بیاید تمام سرمایه ما ازبین می رود و برای حل این مشکل باید از سرچشمه لوله ای گذاشته شود تا زمانی که سیل می آید ما آب را از این لوله به استخرها وصل کنیم که حداقل هزینه این کار 200 میلیون تومان است.

با وجود سنگ اندازی ادارات هرکس بخواهد کارآفرینی کند وقتی این گونه مشکلات را می بیند از این کار منصرف می شود.

img_0984.jpg false

صحبت با مسئولین :

درخواستم از دولتی این است که دولت نمی خواهد برای اشتغال زایی هزینه ای کند فقط اگر کمی از سرمایه گذاران حمایت کنند و بروکراسی اداری را کم کنند اشتغال زایی خود به خود انجام میشود .

مسئولین باید به روستاها بیایند و فرصت های شغلی موجود در روستا را به مردم آموزش دهند نه اینکه مردم بروند به آنها مراجعه کنند.

صحبت با جوانان:

جوانان انتظار دارند که مدرک لیسانس که گرفتند باید حتما کار پشت میزنشینی داشته باشند بنده با 17 سال سابقه کار دولتی استعفا دادم و آمده ام در بخش تولید فعالیت می کنم .

اگر حمایت های لازم از سوی دولت انجام شود جوانان می توانند با یک سرمایه اندک برای خود در روستا اشتغال زایی کنند.

 

صحبت پایانی:

از بسیج سازندگی به خاطر پیگیری مشکلات مان تشکر می کنم چون حداقل خبر ما را می گیرند ولی ادارت دولتی مشکلاتمان را حل نمی کنند که هیچ بلکه سنگ اندازی می کنند تا از کار منصرف شوی از دولتی ها خواهش دارم که بروکراسی اداری را کم و از تولید کنندگان حمایت کنند تا در کشور مشکل بیکاری حل شود.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.