شناسه : 679
امروز چهارشنبه 1392/03/01 - 13:12
نویسنده : مدیر فنی
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

اخبار و تحليل‌ها

افرادی كه رد صلاحيت مي‌شوند، لزوماً آدم‌هاى بى‌صلاحيتى نيستند. در انتخابات نمي‌تواند به‌عنوان نامزد شركت كند، اما ممکن است صلاحيت‌هاى فراوان ديگرى داشته باشد. (14/11/1390)

شبکه لجن‌پراکنی بی‌بی‌سی فارسی که از مدت‌ها پیش، تمام تجربه و عِده و عُده‌اش را برای فتنه‌انگیزی در مراحل مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به‌خط‌ کرده است، تمام روز گذشته منتظر اعلام نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت‌ نامزدها بود و پس از آنکه وزارت کشور نظر این نهاد را اعلام کرد، بی‌بی‌سی در برنامه «60 دقیقه» شامگاه سه‌شنبه با به صحنه آوردن جمعی از فراری‌ها، ضدانقلاب‌ها، مزدورها و... مانند: حسین باستانی، فرخ نگهدار، آرش غفوری، مجید محمدی، مجتبی واحدی، محمد نوری‌زاد، ابوالحسن بنی‌صدر و... که هر یک به‌نحوی از ملت ایران سیلی خورده‌اند، تلاش می‌کرد فضای اجتماعی ایران را تحت‌تأثیر افراد بایگانی‌شده فوق قرار دهد تا شاید چند صدایی و رفتار غیرمتعارف در ایران شنیده و دیده شود. مجری بی‌بی‌سی برای هیجانی و داغ کردن بحث و تزریق تنش و اعتراض به مخاطب به پرسش‌هایی از این جنس روی آورد و از به اصطلاح کارشناسان برنامه پرسید: «درباره آینده سیاسی آقای هاشمی، آیا رد صلاحیت آقای هاشمی به معنای حذف از انتخابات است یا اینکه دیگر در جمهوری اسلامی با اقبالی مواجه نخواهد شد؟» و یا اینکه «بررسی صلاحیت آقای مشائی ممکن است با چه واکنش‌هایی از سوی آقای احمدی‌نژاد مواجه شود؟» از آنجایی که کاملاً معلوم بود این برنامه برای روشن کردن آتش فتنه تهیه و پخش می‌شود، مجری و کارشناسان، مخاطب را خیلی منتظر نگذاشتند تا آنجا که مجری در قالب سؤالی القایی گفت: «آیا می‌شود نشانه‌های نگرانی را مثل چهار سال پیش در خیابان‌ها دید؟» و یا اینکه بارها تکرار کرد: «همه منتظر واکنش‌ها هستند» یا صریح‌تر از آن، باستانی در بخشی از صحبت‌هایش آتش‌افروزانه گفت: «آقای احمدی‌نژاد این توقع را ایجاد کرده است که با رد صلاحیت مشائی، کار بزرگی خواهد کرد؛ اگر آقای احمدی‌نژاد الآن کاری نکند و اقدامش را برای روز انتخابات نگه‌دارد، شکست خیلی جدی در هواداران دولت ایجاد می‌شود، به این در روان‌شناسی اجتماعی می‌گویند: «بحران ناامیدی پس از امید» یعنی باید متناسب با امیدی که برای هواداران ایجاد شده، اقدام شود.» مصطفی خسروی هم برای اینکه از قافله تحریک و تهییج مخاطب عقب نماند و به گمان خود، او هم برای تکمیل گزارش کار به اربابانش هیزمی برای آتش گذاشته باشد، با توسل به خبری که پیش‌تر تکذیب شده بود، با به میان کشیدن مراجع و بازاریان و... کاهنانه پیش‌بینی کرد: مراجع قم و نجف واکنش نشان خواهند داد، حکومت باید علاوه بر اصلاح‌‌طلبان، پاسخگوی بازار، هیئت‌های مؤتلفه، روحانیت و نیروهای متدین هم باشد.» این اظهار سینه‌چاکی در حالی است که آقای هاشمی چند ساعت پیش از اعلام نظر شورای نگهبان در دیدار با تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در واکنش به طرح مباحثی درباره رد صلاحیتش و یا احتمالاً انصراف از نامزدی در انتخابات گفت: من به تکلیف خود عمل کرده‌ام و در راستای صیانت و حفاظت از نقطه ثقل نظام که رهبری و ولی‌ امر می‌باشند، اقدام خواهم کرد.» وی با رد هرگونه طغیان در برابر رهبری تصریح کرد: «نباید اجازه داد مقابل رهبری طغیانی صورت پذیرد و همه باید به قانون تمکین کنند.» معلوم نیست کارشناس بی‌بی‌سی این سخنان آقای هاشمی را شنید و یا نخواست بشنود که آن حرف‌های بی‌اساس و لمپن را زد. به نظر می‌رسد هوشیاری عمومی و نامزدها، اولین سیلی محکم را تا این مرحله به صورت بدخواهان و اجانبی زده است که طمع‌ورزانه بازآفرینی فتنه 88 را دنبال می‌کنند. بی‌بی‌‌سی خیلی خود را به آب و آتش زد؛ اما آتش‌زنه‌اش روشن نشد.
كليد حل بحران سوريه در دست ايران
گروه ترجمه- روزنامه نيويورك‌تايمز 22 مي 2013 (1 خرداد) در مقاله‌اي به تحولات سوريه و راهبردهاي ايران و حزب‌الله در قبال سوريه پرداخت و نوشت: به‌موازات افزايش شواهد مربوط به حمايت ايران از دولت سوريه، راهبرد دولت اوباما براي حل‌و فصل بحران سوريه با چالشي جدي‌تر مواجه شده است. دولت آمريكا بر برگزاري نشست بين‌المللي در ژنو در ماه ژوئن تأكيد كرده كه در آن، نمايندگان دولت سوريه با مخالفان گرد هم خواهند آمد. هدف گفت‌وگو در مورد دولت انتقالي در صورت كنار رفتن بشار اسد از قدرت خواهد بود. اين روند مي‌تواند در صورت تحقق، جنگ داخلي سوريه را كه بيش از 80 هزار كشته بر جاي گذاشته، به پايان برساند؛ اما به‌نظر مي‌رسد حمايت‌هاي فزاينده‌اي كه آقاي اسد در ماه‌هاي اخير از ايران و حزب‌الله دريافت كرده، باور وي را تقويت كرده است كه مي‌تواند بر مسند قدرت بماند و به لحاظ نظامي، برتري خود را حفظ كند يا حداقل بر تسلط بر بخش‌هاي مهم و راهبردي كشور تداوم ببخشد.
در ادامه مقاله آمده است: كمك محدود آمريكا و شركاي آن به شورشيان ظاهراً سبب شد آقاي اسد به‌دنبال يافتن راه‌حل سياسي براي برون‌رفت از بن‌بست و بحران كنوني نباشد. اختلاف‌هاي مداوم درون سطوح مخالفان سوريه كه به دنبال انتخاب رهبري سياسي جديد هستند، نيز مي‌تواند منبع آسودگي خاطر رئيس‌جمهور سوريه باشد. ژنرال سالم ادريس، فرمانده نظامي مخالفان مي‌گويد بيش از مسئله شركت در نشست ژنو، بسيار نگران جنگ خونين در شهر قصير است. جان كري با اشاره به نقش سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه، كه نقش مهمي در سازمان‌دهي اين نشست داشت، گفت: «اجازه دهيد رژيم اسد، ايران و لاوروف در نشست ژنو شركت كنند.» مسئله جدي اين است كه در صورتي كه آمريكا، متحدانش و مخالفان سوريه، اهرم فشار بيشتر بر دولت اسد نداشته باشند، آيا گفت‌وگوها مي‌تواند موفقيت‌آميز شود.» يك مقام ارشد وزارت خارجه آمريكا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «مدت‌هاست گفته‌ايم و وزارت خارجه نيز گفته است كه تغيير محاسبات بشار اسد به‌منظور دستيابي به راه‌حلي سياسي مهم است.» قرار است آقاي كري روز چهارشنبه با مخالفان سوريه در امان (پايتخت اردن) به منظور بررسي وضعيت سوريه ديدار كند... يكي از مسائلي كه در امان در مورد آن صحبت مي‌كنيم، اقدامات ضروري براي ايجاد توازن نظامي در ميدان نبرد (سوريه) است.»
در پايان مقاله آمده است: به‌موازات نزديك شدن زمان برگزاري نشست ژنو، حاميان آقاي اسد ظاهراً شدت حمايت‌هاي خود را افزايش داده‌اند. به‌طوري كه اين مقام وزارت خارجه آمريكا مي‌گويد: «نقش ايران و حزب‌الله به‌طور فزاينده‌اي در دو ماه اخير تقويت شده است.» شمار انتقال تسليحات ايران به سوريه پس از آنكه آقاي كري، نوري مالكي، نخست‌وزير عراق را در ديدار ماه مارس از عراق تحت فشار قرار داد، كاهش يافت به‌طوري كه بازرسي از هواپيماهاي ايراني كه از حريم هوايي عراق مي‌گذشتند، افزايش يافت؛ اما پس از مدتي، اين پروازها بار ديگر آغاز شده است. آقاي لاوروف پيش از برگزاري نشست ژنو به‌تازگی گفته است به آقاي كري گفته كه ايران با توجه به نفوذش در وضعيت سوريه، بايد در اين نشست شركت كند؛ اما يك مقام ارشد وزارت خارجه آمريكا كه نقش ايران را زيان‌بار توصيف كرد، اظهار داشت كه شركت ايران در اين نشست ضروري نيست. كميته روابط خارجي سنا كه آقاي كري پيش از پست وزارت خارجه، رياست آن را بر عهده داشت، روز سه‌شنبه به قانوني رأي داد كه افزايش كمك به شورشيان سوريه از جمله تسليحات را مجاز مي‌شمرد. سناتور «باب كوركر» (از ايالت تنسي) مي‌گويد: «خطرات اين نوع قوانين را درك مي‌كنم... اما مي‌دانيم كه اگر اين كمك‌ها به تغيير توازن در آنجا منجر نشود و گروه‌هاي ميانه‌رو فرصت موفقيت پس از اسد را پيدا نكنند... همه ما از نقشي كه در بروز اين اتفاق ايفا كرده‌ايم، تاسف خواهيم خورد.»
اخبار و تحلیل‌ها: در کل آنچه که از نوشته فوق برداشت می‌شود، نگرانی شدید مقامات آمریکایی از وضعیت رو به وخامت تروریست‌ها در آستانه نشست ژنو 2 است که در عبارات یادداشت فوق منعکس شده است.
 
دستاویزی دیگر برای دخالت در انتخابات
 دولت آمریکا در ساعات اولیه پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری 1392، در واکنشی تلویحی به رد صلاحیت عده‌ای از نامزدهای ثبت‌نام شده از سوی شورای نگهبان، اعلام کرد که انتخابات ایران را غیر آزاد می‌داند! در همین زمینه یک دیپلمات آمریکایی نیز از رد صلاحیت هاشمی و مشائی، دو نامزدی که آن‌ها را «برجسته» خواند، انتقاد کرد. «پاتریک ونترل» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، در پیامی الکترونیکی به رسانه‌ها نوشت: «به‌نظر می‌رسد شورای نگهبان قانون اساسی غیرمنتخب و غیرمسئول از طرف مردم ایران، بر اساس انبوهی از شاخص‌ها صدها نامزد را رد صلاحیت کرده است.» وی ادامه داد: این نامزدها نماینده حکومتند و بالتبع نماینده ایرانی‌ها نیستند. این فهرست، اراده ملت ایران که حق دارد رئیس‌جمهوری را انتخاب کند که خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند، به شمار نمی‌آید.»
اخبار و تحلیل‌ها: از لحن پیام برمی‌آید که آقای ونترل از عملکرد قانونی شورای نگهبان بسیار خشمگین است، البته خشم وی برای مردم ایران نیست، برای بسته شدن دست آمریکا است. او هم می‌داند که افراد تأیید صلاحیت‌کننده نامزدهای انتخابات آمریکا از آسمان نازل نمی‌شوند و انتصابی هستند؛ اما نکته اینجاست چرا افرادی را که آن‌ها تأیید می‌کنند، نماینده آمریکایی‌ها هستند؛ اما کسانی را که شورای نگهبان تأیید می‌کند. نمایندگان مردم ایران نیستند. حرف از سر عصبانیت بدون منطق می‌شود و در نهایت باعث آبروریزی؛ همان‌طور که درباره پیام آقای ونترل دیده می‌شود!     اخبار کوتاه   
  *«محمدرضا صادق» مشاور حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی با اشاره به نتایج اعلام‌شده احراز صلاحیت شورای نگهبان گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دنبال این نیست که خودش را بر مردم تحمیل کند. آقای هاشمی مطیع  قانون است و در چارچوب‌های نظام کار کرده و دنبال این است که اهداف انقلاب پیش برود.
  * بر اساس اخبار رسیده، اختلافات شدیدی میان تروریست‌ها در القصیر به‌ویژه میان تروریست‌های وابسته به کشورهای خلیج‌فارس، چچنی‌ها و لیبیایی‌ها رخ داده است. علت این اختلافات این است که هر یک، مسئولیت شکست در برابر ارتش سوریه را برگردن دیگری می‌اندازد و این اوضاع سبب ضعف و فرار آن‌ها به فرودگاه «الضبعه» شده است. برخی منابع نیز از فرار تروریست‌ها با لباس زنانه از القصیر خبر دادند.
 * در پی محرز شدن عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری، شبکه ساماندهی شده در فتنه ۸۸ بار دیگر از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی راه‌اندازی شد. بر اساس اخبار دریافتی، طی طراحی به عمل آمده، این شبکه در سطح گسترده خبر کذب تأیید صلاحیت هاشمی رفسنجانی را با وجود اطلاع از عدم تأیید صلاحیت قطعی وی توزیع و منتشر کرد و از طریق تماس‌های تلفنی با مراکز مختلف، ارسال پیامک و... به این شایعه دامن زد.
 * رژيم عربستان سعودي با انتشار اطلاعيه‌اي ادعا کرد يک شبکه جاسوسي متشکل از ۱۰ نفر را به جرم جاسوسي براي ايران بازداشت کرده است. رژيم سعودي مدعي است دو تن از اين افراد که تابعيت ترک و لبناني دارند، جاسوس ايران بوده‌اند. پيش از اين نيز رژيم آل‌سعود با شايعاتي از اين دست، سعي کرده  وجهه جمهوري اسلامي ايران را تخریب و ادعاي مداخله ايران در امور داخلي کشورهاي منطقه را اثبات کند که به‌نظر مي‌رسد علت اصلي آن، شکست سنگين تروريست‌هاي تکفيري مورد حمايت اين رژيم در سوريه از رزمندگان محور مقاومت اسلامي باشد.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.