شناسه : 678
امروز دوشنبه 1392/02/16 - 13:45
نویسنده : مدیر فنی
امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

پیامد حمله صهیونیست‌ها به سوریه

فضاى اهانت و هتك حرمت در جامعه، نبايد اتفاق بيفتد. هتك حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سياسى است.

حمله دیروز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به چند منطقه در دمشق خیلی سریع بازتاب جهانی پیدا کرد و اعلام مواضع‌هایی را در پی داشت. با توجه به وضعیت خاص امروز سوریه مواضع اعلام شده اهمیت زیادی دارد و ضمن شفاف‌تر کردن مسایل خارجی مربوط به سوریه می‌تواند در تحولات بعدی این قضیه نیز نقش‌آفرین باشد. برخی از مواضع اعلام شده با در نظر گرفتن تفاوت‌ آن‌ها با یکدیگر عبارت بود از:
1-  حمایت از رژیم صهیونیستی؛ آمریکا و انگلیس طبق معمول از این حمله ددمنشانه حمایت کردند و توجیه آن‌ها از این حمایت رسوا و سیاه «حق محافظت رژیم صهیونیستی از خود» بیان شد. حرفی که در جنایت اخیر هیچ جا و منطقی ندارد و بیش از یک بهانه به حساب نمی‌آید.
2- کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس؛ این کشورها که با این تجاوز هوایی در تنگنای شدید چگونگی واکنش نشان دادن قرار گرفتند در نهایت ناچار شدند با پیش گرفتن سکوت، واکنش را به عهده اتحادیه عرب بگذارند. دبیرکل اتحادیه عرب نیز در واکنشی متناقض با مواضع گذشته‌اش درباره سوریه، از سر ناچاری و با اکراه این تجاوز آشکار و بدون توجیه را محکوم کرد.
3- سایر کشورهای؛ مصر و تونس و نیز جنبش‌ حماس با شدت این حمله را محکوم کردند و نشان دادند به قضیه سوریه متفاوت از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس می‌نگرند.
4- جنبش غیرمتعهدها؛ این جنبش نیز با صدور بیانیه‌ای قویاً این تجاوز وقیحانه را محکوم کرد.
5- دبیرکل سازمان ملل؛ دبیرکل این سازمان تنها با ابراز نگرانی از این تهاجم، به گمان خود وظیفه‌اش را انجام داد، حال آنکه وی با چنین موضع‌گیری بدون هزینه برای رژیم صهیونیستی که به‌نوعی حتی از آن احساس حمایت از صهیونیست‌ها هم می‌شود، برای چندمین‌بار به حیثیت سازمان ملل و جایگاه دبیرکلی لطمه جدی زد.
نکته مهم‌تر از همه مسایل مرتبط با این تهاجم، تأثیر آن بر موقعیت سوریه در این وضعیت حساس در میان مسلمانان و به‌ویژه مردم کشورهای عربی است. مردم کشورهای عربی خوب متوجه شدند که صهیونیست‌ها در حمایت علنی از تروریست‌ها به یک کشور عربی حمله کردند، این درک رفته‌رفته آثار تبلیغات مخرب غربی و عربی درباره حکومت سوریه را از بین می‌برد و آن‌ها متوجه می‌شوند که این تبلیغات آن‌ها را فریب داده و تروریست‌ها دقیقاً در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا عمل می‌کنند و سران کشورهای عربی هم با آگاهی از این موضوع، از تروریست‌ها حمایت مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی می‌کنند. با این افشاگری که صهیونیست‌ها ناخواسته و بر اساس یک برآورد اشتباه، کردند، نگاه مردم عرب به قضیه سوریه به نفع این کشور تغییر خواهد کرد.
حملات اسرائیل به سوریه؛ پیام ویژه به ایران
گروه ترجمه: روزنامه نیویورک‌تایمز 6 می 2013 (16 اردیبهشت) در مقاله‌ای به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه پرداخت و نوشت: روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] با کابینه امنیتی خود دیدار کرد. با وجود تشدید نگرانی‌ها در مورد آینده سوریه، رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل به طور مداوم اعلام می‌کنند که به درگیر ساختن خود در جنگ همسایه علاقه‌ای ندارند؛ اما حملات هوایی علیه مرکز پشتیبانی نظامی و سایر تأسیسات نظامی سوریه نشان‌‌دهنده قاطعیت آن‌ها برای جلوگیری از رسیدن تسلیحات سوریه به دست حزب‌الله لبنان است. کارشناسان امنیتی بر این باورند که افزایش تعداد و شدت حملات نیز نشان‌دهنده تمایل اسرائیل به بهره‌برداری از این شرایط پرهرج و مرج است و در عین حال نشان‌دهنده این محاسبات اسرائیل است که سوریه، حزب‌الله و ایران به حدی درگیر و مشغول بحران سوریه هستند و تضعیف شده‌اند که قادر به اقدامات شدید تلافی‌جویانه علیه حمله‌ای آشکار نیستند.
در ادامه مقاله آمده است: بسیاری هشدار داده‌اند این گونه اقدامات اسرائیل خطراتی در پی دارد؛ به‌ویژه با توجه به لحن خشمگینانه‌ای که دمشق، تهران و حزب‌الله داشته‌اند که در واقع در تضاد جدی با سکوت آن‌ها در قبال حملات قبلی است. «ناتان ترال» تحلیل‌گر گروه بحران بین‌الملل مستقر در بیت‌المقدس می‌گوید: «مسئله واقعی این است که بشار اسد تا کجا می‌تواند به این مسیر ادامه دهد... خطرپذیری و درک اسرائیلی‌ها از خطر امروز کمتر از گذشته شده است. هر یک از طرف‌ها، حال، یکدیگر را آزمایش می‌کنند و می‌سنجند که چه اقدامی می‌توانند انجام دهند.» تحلیل‌گران می‌گویند آن‌ها حملات هوایی را باز شدن جبهه جنگی جدید و یا تلاش برای تقویت شورشیان علیه حکومت بشار اسد نمی‌دانند. بلکه آن‌ها تمایل دارند این موضوع را در قالب شرایط همیشگی و طولانی‌مدت جنگ در سایه علیه ایران و حزب‌الله، حملات تروریستی تلافی‌جویانه و ترورهای چند دهه اخیر در سراسر جهان تفسیر کنند. «جاناتان اسپایر» عضو ارشد مرکز میان‌رشته‌ای در هرتزلیا می‌گوید: «این موضوع نباید به‌عنوان مداخله اسرائیل به نفع شورشیان یا علیه اسد تلقی شود... این حمله در مقابل کشمکشی صورت گرفت که در مورد آن می‌دانیم و آن کشمکش میان اسرائیل و ایران است.»
در پایان مقاله آمده است: روز یکشنبه مقامات اسرائیل در دفتر نخست‌وزیری، فرماندهی نظامی و وزارت‌خانه‌های دفاع و خارجه از بحث و اظهارنظر در مورد حملات روز یکشنبه امتناع کردند؛ اما از سوی منابع اسرائیلی مسئولیت این حملات پذیرفته شد. «ایال ایسر» کارشناس سوریه و لبنان در دانشگاه تل‌آویو می‌گوید: «این موضوعی است که می‌دانید چگونه آغاز می‌شود، اما از چگونگی پایان آن بی‌اطلاع هستید... اسرائیل همچنان در جنگ سوریه دخیل نشده است... اما به تدریج به مداخله در آن نزدیک می‌شود.» اسرائیل و سوریه چند دهه پرهیز از تنش را سپری کرده‌اند. یک ژنرال ارشد که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید: «در ماه‌های اخیر همواره شرایط به‌گونه‌ای بوده که احتمال مداخله اسرائیل در سوریه را افزایش داده است... تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم مسئولیت‌پذیر باشیم تا استفاده از زور تا حد ممکن محدود شود، اما لاجرم در این محیط زندگی می‌کنیم.» «مایکل هرزوگ» ریاست سابق ستاد کل ارتش اسرائیل می‌گوید: «پاسخ به حملات اسرائیل به احتمال بسیار به شکل بمباران منافع اسرائیل در خارج مرزهاست و احتمال حمله موشکی از شمال اسرائیل به تل‌آویو کمتر است.» «موشه مائوز» استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه عبری می‌گوید: «اکنون ایران بازیگری مهم و حیاتی در حوادث احتمالی بعدی است... اسرائیل ممکن است ایران را آزمایش کند... ایران کلید ماجراست. اگر حزب‌الله از ایران برای اقدام تلافی‌جویانه چراغ سبز دریافت کند یا سوریه نیز چنین چراغ سبزی دریافت کند، اسرائیل بی‌کار نخواهد نشست. این مساله می‌تواند به جنگی منطقه‌ای بدل شود.»
اخبار و تحلیل‌ها: اگر چه ظاهر حمله رژیم صهیونیستی به دمشق متهورانه به نظر می‌آید، اما انگیزه آن بیشتر ناشی از ترس است. این رژیم از روند تدریجی تغییر معادله نظامی در سوریه نگران است و اطلاع دقیقی از وضعیت سوریه، ایران و حزب‌الله ندارد، این تجاوز مذبوحانه را انجام داد تا با سنجش واکنش سوریه، ایران و حزب‌الله به ناپیداهایی دست یابد، اما اینگونه نشد و باید تاوان سنگین تغییر نگاه افکار عمومی جهان عرب به مسئله سوریه را نیز بپردازد.
 
ای پیروان فرزند هند جگرخوار...!
 يک شاهد عيني درباره اقدام شنیع تروریست‌های وهابی در هتک حرمت مرقد «حجربن عدی» صحابی بزرگ پیامبراعظم(ص) و حضرت علی(ع) گفت: عناصر مسلح هنگام ارتکاب این جنایت، به جشن و پایکوبی و خوشحالی پرداختند. همچنین یک تروريست عضو «جبهه النصره»، در توضيح تصاويري که از جنایت هتک حرمت به مرقد مطهر حجربن‌عدی در شبكه اجتماعي خود منتشر کرده، با کمال وقاحت،  نوشته است: «ببین فرزندان خمینی و ایرانی‌ها الآن چه حالی دارند وقتی می‌بینند که چه بلایی بر سر قبور روافض(شیعیان) آورده‌ايم، اما نمي‌دانند که به‌زودی همين کار را با بقيه قبور آنان هم خواهيم کرد و به زودي سراغ قبر «سيده زينب» و «رقيه» هم مي‌رويم و پيکر آنان را هم از خاک بيرون مي‌کشيم.»!
به‌تازگی شبکه تلویزیونی «صفا» وابسته به جریان وهابیت، خواستار تخریب حرمین شریفین حضرت زینب(سلام الله علیها) و حضرت رقیه (سلام الله علیها) شد. این شبکه خبری با توصیف تروریست‌های سوریه به «نوادگان بنی امیه» از آنان خواست تا مقبره و صحن حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) واقع در دمشق را ویران کنند. شبکه صفا وابستگی زیادی به آل‌سعود و دستگاه جاسوسی رژیم سعودی داشته و در واقع کارمندان دستگاه اطلاعات عربستان هستند. در متن بیانیه این شبکه آمده است: «ای نوادگان بنی‌امیه، ای پیروان معاویه و یزید، ای عناصر ارتش آزاد سوریه، معبد(حرم) سیده زینب(سلام الله علیها) را هدف خود قرار بدهید و آن را نابود کنید!»    اخبار کوتاه       
 * طی روزهای گذشته رهبر اصلی جریان بی‌عفتی در تهران از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده است، وی که پس از پانزده سال خارج‌نشینی به ایران بازگشته و قصد داشته همراه با تیم خود در خیابان‌های تهران کشف حجاب کنند. وی رسماً در بازجویی خود پس از دستگیری با اذعان به وابسته بودن به جریان‌های ضدانقلاب خارج‌نشین هدفش را ترویج بی‌حیایی در جامعه اسلامی ایران عنوان کرده و اعلام داشته است می‌خواستند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ کشور را به سمت‌وسوهای از پیش طراحی شده ضد انقلاب ببرند.
 * یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری که در جمع محدودی از طلاب قمی سخنرانی می‌کرد ادعا کرده که نامزدشدن وی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی رهبری تکلیف شده است که با توجه به تعارض سخنان وی با بیانات مقام معظم رهبری، گفته این نامزد انتخاباتی با اعتراض حاضران روبه‌رو شد.
 * خبرگزاري عراقي «براثا» در خبري اختصاصي، با انتشار تصويري اعلام كرد كميته‎هاي مردمي وابسته به ارتش سوريه، موفق به دستگيري يكي از عاملان نبش قبر و هتك حرمت به مرقد شريف جناب حجربن عدي شده‎اند. خبرگزاري برثا با انتشار تصويري از يكي از عاملان هتك حرمت به مرقد جناب حجربن عدي اعلام كرد، اين فرد از سوی كميته‎هاي مردمي وابسته به ارتش سوريه دستگير شده است.  
*  به‌تازگی آمریکا در راستای اهداف خود یک مدرسه غیردولتی دخترانه را در افغانستان تأسیس کرده است که محور آموزشی آن تعلیمات فمینیستی است و به دانش‌آموزان تعلیم داده می‌شود تا از سنین پایین تربیت خانوادگی و اصیل و قومیت خود را فراموش کرده و آموزش فمینیستی این مرکز را سرلوحه زندگی‌های‌شان قرار دهند. این مرکز با مؤسسه فمینیست «راشایل» آمریکا ارتباط مستقیم دارد و رسماٌ ارتباط‌هایی را برای همکاری با یکدیگر از آغاز شروع به کارش داشته و دارند.
  *با دستورالعمل اخیر استاندار آذربایجان غربی مبنی بر ضرورت استقبال پرشور از هیئت دولت، مدیران و کارمندان دولتی از سراسر استان با اتوبوس به شهرستان ارومیه منتقل می‌شوند که متأسفانه یکی از این اتوبوس‌ها در مسیر بازگشت از ارومیه واژگون شده و یک تن از مسافران در حین  انتقال به بیمارستان جان می‌سپارد.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.