شناسه : 671
امروز شنبه 1391/11/28 - 16:33
نویسنده : مدیر فنی
اخبار و تحليل‌ها - پانزدهم آذر ماه 1391

امام خمینی(ره)

دیکتاتوری همان است که نه به مجلس سر فرود می‌آورد، نه به شورای نگهبان‌ و نه به قوه قضائیه.(صحیفه امام خمینی(ره)، جلد چهاردهم، صفحات ۴۱۳ تا ۴۱۸)

مخالفت جهانی‌ با آمریکا و رژیم صهیونیستی!
دو روز پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اقدامی تقریباً بی‌سابقه، قطعنامه‌ای را با اکثر قاطع علیه فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی به تصویب رساند و  از رژیم صهیونیستی خواست هر چه زودتر اجازه بازرسی از برنامه‌های هسته‌ای‌اش را بدهد. این قعطنامه همچنین حمایت خود را از برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای- که قرار بود در اواخر آذرماه در «هلسینکی» فنلاند برگزار شود و آمریکا به بهانه واهی و در حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی آن را لغو کرد- اعلام کرده است. اهمیت این قطعنامه که می‌تواند در فرار رژیم صهیونیستی از قوانین بین‌المللی و بی‌توجهی به خواست جهانی نقطه عطف محسوب شود، در نگاه تاریخی به موضوع آشکار می‌شود.
در سال 1995 در جریان کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، پیشنهادی از سوی کشورهای منطقه خاورمیانه برای ایجاد یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای ارائه شد، که به سبب مخالفت رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه عملی نشد. دو سال پیش نیز 189 کشور عضو این معاهده، درخواست برگزاری کنفرانسی را در این باره در سال 2012 مطرح کردند که باز هم آمریکایی‌ها مانع آن شدند، تا اینکه در پی لغو این نشست به وسیله آمریکایی‌ها، مجمع عمومی قطعنامه فوق را صادر کرد. از نکات قابل توجه قطعنامه فوق این است که با174 رأی موافق در برابر شش رأی مخالف رژیم صهیونیستی، آمریکا، کانادا، جزایر مارشال، میکرونزی و پالائو و شش رأی ممتنع به تصویب رسید و این در حالی بود که آمریکا تمام توان خود را برای جلوگیری از صدور این قطعنامه به کار گرفت. ناکامی آمریکا گویای این حقیقت مهم است که جامعه جهانی نگاهش با نگاه استکبار کاملاً‌ تفاوت دارد و به حقایق دنیا هم واقف است و در هر مسئله‌ای که آمریکا به زور برای خودش امتیاز قانونی ایجاد نکرده باشد، نظرش با‌ آمریکا و به طبع با زایده غیرقانونی‌اش یعنی رژیم صهیونیستی مخالف است. اتفاق فوق یکی از معتبرترین معیارها برای سنجش موقعیت آمریکا در بین دولت‌ها است. رأی مثبت دادن برخی کشورهای اروپایی هم به این قطعنامه بیش از آنکه بیانگر مخالفت آن‌ها با فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی باشد ناشی از رسوایی گریزی آن‌ها است زیرا می‌دانستند این قطعنامه رأی می‌آورد و اگر به آن‌ها رأی مثبت ندهند، رسوا می‌شوند، از این رو به آن رأی مثت دادند.
         گسترش شهرک‌سازی نتیجه خشم از رأی به کشور فلسطین
گروه ترجمه-
خبرگزاری رویترز 4 دسامبر 2012 (14 آذر) در مقاله‌ای به انتقاد از تصمیم نتانیاهو برای افزایش شهرک‌سازی در اراضی اشغالی پرداخت و نوشت: اسرائیل[رژیم صهیونیستی] به دلیل تصمیم نتانیاهو برای گسترش شهرک‌سازی پس از شناسایی دوفاکتوی کشور فلسطین در سازمان ملل، با انتقادات هماهنگ اروپا روبه‌رو شد. بریتانیا، فرانسه و سوئد سفرای اسرائیل در کشورهای خود را فراخواندند تا مخالفت شدید خود را با ساخت بیش از سه هزار خانه در کرانه باختری اشغالی و اورشلیم(قدس) شرقی اعلام کنند. آلمان نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، مصرانه از این کشور خواست گسترش شهرک‌سازی را متوقف کند و روسیه نیز اعلام کرد: اقدامات اسرائیل را با نگرانی جدی می‌نگرد. اسرائیل روز بعد از اعلام تبدیل فلسطین از وضعیت «موجودیت ناظر» به «کشور غیرعضو» در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که شهرک‌سازی را گسترش خواهد داد.
در ادامه مقاله آمده است: این پروژه‌ها در سرزمین‌های اشغالی جنگ 1967 ساخته می‌شوند و فلسطینی‌ها نیز برای تشکیل کشور فلسطینی در آینده به دنبال الحاق این مناطق به خاک خود هستند. این‌گونه اقدامات اسرائیل به طور مداوم با محکومیت موقتی جامعه بین‌الملل رو به رو بوده است؛ اما در اقدامی جدی نتانتایو با وجود اینکه از نگرانی فلسطینی‌ها و سایر کشورها آگاهی دارد، دستور داد برای ساخت هزاران واحد مسکونی «کارهای منطقه‌یابی و طرح‌ریزی» در مناطقی از جمله منطقه اورشلیم (قدس) شرقی صورت گیرد. این اقدام اسرائیل با وجود مخالفت آمریکا (متحد مهم اسرائیل) انجام گرفت و می‌تواند کرانه باختری را دو تکه کند، دست فلسطینی‌ها از اورشلیم (قدس) را کوتاه کند و از امیدهای آن‌ها برای تشکیل کشوری یکپارچه می‌کاهد. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: «طرح شهرک‌سازی می‌تواند ضربه‌ای مرگ‌بار به راه‌حل دوکشوری کشمکش اسرائیل-فلسطین باشد.» بریتانیا به طور شفاف اعلام کرد که از اقدام تلافی‌جویانه شدید اسرائیل علیه رأی سازمان ملل حمایت نخواهند کرد. فلسطینی‌ها پس از شکست گفت‌وگوهای صلح در سال 2010 بر سر شهرک‌سازی به دنبال کسب این رأی سازمان ملل بودند.
در پایان مقاله آمده است: سخنگوی وزارت خارجه انگلستان اظهار داشت: «ما تصمیم اخیر اسرائیل برای ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید را بررسی می‌کنیم... ما از دولت اسرائیل خواسته‌ایم که تصمیم خود را مورد بازنگری قرار دهد.» اما سخنگوی نخست‌وزیری بریتانیا به موضوع فراخواندن سفیر بریتانیا در تل‌آویو نپرداخت و گفت: «ما در این مرحله پیشنهاد اقدام بیشتر را مطرح نمی‌کنیم... ما به گفت‌وگوهای خود با دولت اسرائیل و سایرین ادامه می‌دهیم.» فرانسه نگرانی‌ها جدی خود را برای سفیر اسرائیل مطرح کرد و به او یادآور شد که شهرک‌سازی در اراضی اشغالی غیرقانونی بوده و مانعی برای احیای گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها به شمار می‌رود. وزیر اقتصاد اسرائیل گفت که اسرائیل نمی‌تواند نسبت به اقدام یکجانبه فلسطینی‌ها در سازمان ملل بی‌تفاوت باقی بماند. سخنگوی جنبش اسلام‌گرای حماس گفت که طرح‌های شهرک‌سازی «توهین به جامعه بین‌الملل است که باید مسئولیت نقض قوانین و حملات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را متحمل شود.»
اخبار و تحلیل‌ها: مخالفت کشورهای غربی با اقدامات رژیم صهیونیستی که با تمام موازین بین‌المللی مخالف است، معمولاً شروع پرهیجان و محدودی دارد و خیلی سریع فروکش می‌کند و در نتیجه این رژیم صهیونیستی است که برنده چنین کشمکش‌ کم‌شدتی می‌شود و در نهایت با خیال آسوده به تخلفش که نتیجه آن غصب حقوق فلسطینی‌ها است ادامه می‌دهد. تجربه نشان داده صهیونیست‌ها زمانی خاضع و تسلیم می‌شوند که قدرت خشمگین و ویرانگری را بالای سرشان ببینند و نتوانند با آن مقابله کنند. تسلیم آن‌ها در جنگ 8 روزه غزه آخرین نمونه این تجربه موفق است.
   
فقر و بیکاری در ثروتمندترین کشور عرب!
 خبرنگار «واشنگتن پست» از رياض گزارش داد؛ هم اکنون ميليون‌ها نفر از مردم عربستان زير خط فقر زندگي کرده و به حاشيه‌نشيني در اين کشور مي‌پردازند. تعداد فقراي اين کشور با افزايش روزافزون از شش ميليون در سال 1970 به 28 ميليون در حال حاضر تبديل شده است. خبرنگار واشنگتن‌پست با بيان اينکه مقامات عربستاني از آمار افراد زير خط فقر طفره مي‌روند، ميزان دستمزد دو تا چهار ميليون نفر از مردم اين کشور را کمتر از 530 دلار قلمداد مي‌کند. اين روزنامه «ميزان» درآمد روزانه اين تعداد از مردم عربستان را تنها 17 دلار مي‌داند. اين گزارشگر همچنين به روند رو به رشد بيکاري در عربستان هم پرداخته و يک سوم از ميزان آن را افراد زير 30 سال مي‌داند. روزنامه واشنگتن‌پست آمريکا، در پايان گزارش خود با عجيب خواندن آمارهاي کنوني پيرامون ميزان فقر و بيکاري در عربستان، کشوري را که از صنعت نفت خود ساليانه 300 ميليارد دلار به دست مي‌آورد و با اين حجم از چالش‌ها روبه‌رو است، سرزنش مي‌کند. لازم به ذکر است؛ که بر اساس آخرين گزارش مجله «فوربز» دارایي‌هاي ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان، به 18 ميليارد دلار مي‌رسد و وي سومين پادشاه ثروتمند پس از پادشاهان تايلند و برونئي است. تبعات آزاردهنده نشست پراگ برای ضدانقلابیون!
 با توجه به این که چند هفته از نشست ضدانقلاب در پراگ می‌گذرد ولی هنوز آثار و تبعات این نشست دست از سر برگزارکنندگان آن بر‌نمی‌دارد. یکی از آخرین موضع‌گیری‌ها در رد این نشست بیانیه گروهکی موسوم به «جبهه ملل برای حق تعیین سرنوشت» است. این گروهک که از چند گروهک تجزیه‌طلب از قبیل: «جبهه‌ دموکراتیک مردمی اهواز»، «جنبش آزادی‌بخش بلوچستان»، «حزب آزادگان اهواز»، «گروهک استقلال آذربایجان جنوبی»، «اتحاد ملى تركمنستان جنوبى» و... تشکیل ‌شده است؛ در بیانیه خود خطاب به برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان کنفرانس پراگ این طور آورده است که: «ورشکستگان سیاسی و رانده‌شدگان، با سماجت تمام سعی می‌کنند که جنازه مرده اپوزیسیون ایران را با نفس مصنوعی، حداقل به محافل سیاسی بین‌المللی زنده نشان دهند. چرا که در بین مردم ایران عنصری مرده، بی‌جان، بی‌خاصیت و بدون پایگاه بوده و تنها امیدشان فریب مجامع بین‌المللی و کسب حمایت آن می‌باشد.» این گروهک در بخش دیگری از بیانیه خود این طور ادامه می‌دهد: «ناگفته نماند که این نشست نیز به مانند نشست‌های قبلی شکست‌خورده است.»   اخبار کوتاه      
 *شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری سلسله کنگره‌های بزرگداشت شهدای دیپلمات و عرصه فرهنگی است؛ اما گفته می‌شود که این کنگره‌ها، بهانه‌ای برای برخی چهره‌های حلقه انحرافی برای اظهارنظرهای جنجالی در عرصه دیپلماسی است. بر اساس این گزارش، اولین کنگره بزرگداشت شهدای دیپلمات به‌زودی در بوشهر به مناسبت بزرگداشت شهید «گنجی» مسئول اسبق نمایندگی فرهنگی ایران در لاهور پاکستان که توسط تروریست‌ها به شهادت رسیده است، برگزار می‌شود.
  *صندوق بین‌المللی پول بر اساس برآورد خود از میزان تولید ناخالص داخلی کشورهای اسلامی در سال 2012 ایران را سومین قدرت اقتصادی جهان اسلام در این سال معرفی کرد. اندونزی با تولید ناخالص داخلی 211/1 تریلیون دلاری در رتبه نخست و ترکیه با 125/1 تریلیون دلار در رتبه دوم بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان اسلام قرار گرفته‌اند. عربستان نیز با تولید ناخالص داخلی 740 میلیارد دلاری در رتبه چهارم و مصر با 537 میلیارد دلار در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند.
  *«سهراب رزاقی» مدیرکل اسبق وزرات کشو در دولت خاتمی که پس از فتنه ۸۸ به کشور هلند گریخته است تلاش‌های تازه‌ای برای برقراری ارتباط با تعدادی از گروه‌های داخلی آغاز کرده است.
بر اساس اطلاعات دقیق، در دیدار محرمانه رزاقی با چند نفر از اعضای سرویس موساد، برنامه‌ای ویژه به وی ابلاغ شده که در آن وی و همکارانش در پوشش کمک به سازمان‌های غیردولتی و خیرخواهانه درون ایران، مبالغ هنگفتی در اختیار این گروه‌ها قرار داده تا آنها در پوشش اهداف اجتماعی، زمینه‌سازی بروز آشوب و بحران تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده در کشور را فراهم کنند.
  *منابع آگاه به شبكه «المنار» لبنان گفتند دولت آمريكا از چند هفته پيش نشست‌هايي محرمانه با طرف‌هاي حامي تروريست‌ها در سوريه از جمله تركيه، عربستان و قطر با هدف سازماندهي اقدامات تروريستي و جنايتكارانه در سوريه برگزار كرده است و به اين طرف‌ها دستورات آشكاري درباره اهدافي كه همزمان با اجراي عمليات جنايتكارانه در شهرهاي سوريه در چارچوب «كشتار كوركورانه» بايد اجرا شود، صادر كرده است. آمريكا از وضعيت آشفته و ناهماهنگي كه بر گروه‌هاي جنايتكارانه در سوريه حاكم است و تشديد درگيري ميان تروريست‌ها در سوريه، ناخرسند است.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.