شناسه : 667
امروز چهارشنبه 1391/10/13 - 17:10
نویسنده : مدیر فنی

اخبار و تحليل‌ها-4

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اصل انقلاب اسلامی نیز متكی به همین حضور مردمی بود و چنانچه مردم به میدان نقش‌آفرینی وارد نمی‌شدند، كاری از سیاستمداران و جریان‌های سیاسی ساخته نبود.(11/10/91)

طرح عجیب اردوغان!
   روز گذشته شبکه خبری «القانون» عراق از قول برخی منابع دولتی ترکیه اعلام کرد که رجب طیب‌ اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، قرار است به‌زودی به آمریکا سفر کند تا طرحی موسوم به «کشور کرد» را به گمان خود برای حل مشکل کردها، به مقامات کاخ سفید ارائه کند. اگرچه جزئیات زیادی درباره این طرح ارائه نشده، ولی برخی کارشناسان چند احتمال را در این خصوص مطرح کرده‌اند مانند جلب‌توجه کردهای سوریه‌ با نیت پیشبرد بهتر اهداف ضدسوری ترکیه؛ جلب توجه اکراد عراق برای فشار بر دولت قانونی مالکی و دیگر آنکه، شاید اکراد ترکیه و منطقه، اقدامات ضد کردی دولتمردان ترکیه را فراموش کنند. اما پیش از پرداختن به تحلیل و بررسی این موضوع، درباره اکراد ساکن در کشورهای منطقه باید گفت؛ کردهای سوریه، عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان و ارمنستان و... یکی از اقوام بزرگ ایرانی هستند که باقی‌مانده از دوران امپراتوری بزرگ ایران محسوب می‌شوند. این قوم بزرگ ایرانی، نژاد آریایی دارد و فرهنگ و رسوم آنان ایرانی است و گویش کردی نیز یکی از زیرشاخه‌های زبان فارسی محسوب می‌شود! که البته  الآن جای این بحث‌ها نیست؛ بلکه باید درباره شیطنت دولتمردان ترکیه در طرح اخیر بحث کرد. نکته مهمی در این طرح وجود دارد که آقای اردوغان آن را فراموش کرده و آن اینکه، اگر ایشان می‌خواهد با گزینه اکراد بر دولت‌های سوریه و عراق فشار وارد آورد، باید بداند که طرح کشور کرد بیش از هر کشوری، برای تمامیت ارضی خود ترکیه خطرناک خواهد بود؛ چرا که این کشور با 25 میلیون کرد (یک‌سوم جمعیت آن) بیشترین آمار ‌کردها را دارد و مخالفان کرد آن (پ.ک.ک) یکی از قدرتمندترین مخالفان کرد در منطقه هستند که ده‌ها سال است با حکومت ترکیه برای جدایی می‌جنگند. اگر اردوغان به گمان خود در این طرح، فقط اکراد سوریه و عراق را مدنظر دارد، باید بداند که اگر چنین طرحی به مرحله اجرا برسد، منطقه بزرگ کردنشین این کشور، از اولین‌ مناطقی خواهد بود که به آن کشور خواهد پیوست! که این، به معنای فروپاشی و تجزیه ترکیه خواهد بود؛ ترکیه‌ای که دولتمردان امروزی آن، خواب تأسیس مجدد امپراتوری عثمانی را می‌بینند. قطعاً دود این توطئه‌‌ها بیش از همه، به چشم خود دولتمردان ترکیه خواهد رفت و دامن آن‌ها را خواهد گرفت.
ارزیابی آمریکا از روند برنامه هسته‌ای ایران
   گروه ترجمه-
روزنامه جروز الم‌پست 1 ژانویه 2013 (12 دی) در مقاله‌ای به ارزیابی مواضع و سیاست هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: به‌نظر می‌رسد تحریم‌ها توانسته در مواضع و سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تأثیر بگذارد. دیوید کوهن، مقام ارشد امور تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید: «ایران به‌دلیل تأثیرگذاری تحریم‌ها از صادرات نفت و سقوط ارزش ریالی به توافق متمایل شده است... روزنه فرصت برای همیشه باز نخواهد ماند.» طی سال گذشته و به‌ویژه در هفته‌های اخیر، ایران در مورد برنامه هسته‌ای خود به‌نتایجی رسیده است. دیوید کوهن در مصاحبه با رادیو ارتش آمریکا گفت: «فشار، کارساز و مؤثر است... رژیم ایران باید آگاه باشد که روزنه فرصت برای حل‌وفصل دیپلماتیک مسئله برای همیشه باز نخواهد ماند.»
   در ادامه مقاله آماده است: آقای کوهن که معاونت تروریسم و اطلاعات اقتصادی آمریکا را نیز برعهده دارد، در این زمینه اظهار داشت: «سال 2012 به‌دلیل کاهش 50 درصدی صادرات نفت و سقوط ارزش ریال، سال بسیار دشواری برای ایران بود... ما به ایران اثبات کردیم که تداوم عدم حل‌وفصل مسائل، تنها به افزایش فشار منجر خواهد شد.» مطابق گزارش اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز، مقامات آمریکایی و غربی می‌گویند ایران تلاش‌های خود برای غنی‌سازی را کند کرده است. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از سوی ایران برای جلوگیری از رویارویی مستقیم و جنگ باشد.
   در پایان مقاله آمده است: رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز به مجله تایمز گفته است: «به نظر می‌رسد ایران تلاش می‌کند شرایط و زمان را به‌نفع خود مدیریت کند.» به‌علاوه مقامات آمریکایی در مورد اقدامات ایران و ضرورت بررسی دقیق روند برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند. یک مقام آمریکایی در این باره به نشریه تایمز گفت: «به‌نظر می‌رسد ایران تلاش می‌کند برای خود زمان بیشتری بخرد.» در عین حال، همزمان با انتشار این اخبار و گزارش‌ها، ایران رزمایش دریایی شش‌روزه خود را در تنگه هرمز آغاز کرده است. ایران بارها تهدید کرده است که تنگه هرمز را در صورت حمله نظامی خواهد بست.
   اخبار و تحلیل‌ها: بر خلاف ادعای این روزنامه صهیونیستی و بنا بر شواهد موجود، تحریم‌ها هیچ تأثیری در برنامه‌ هسته‌ای ایران نداشته و مواضع و سیاست‌های هسته‌ای ایران همان است که تا حالا بوده است. ضمن اینکه این آمریکایی‌ها هستند که این روزها برای برون‌رفت از این بحران، خود را به آب و آتش می‌زنند که مستقیم با ایران مذاکره کنند. از طرف دیگر، این بحران‌های اقتصادی و اعتراضات مردمی در کشورهای غربی و حتی رژیم صهیونیستی چیزی نیست که بتوان زیر سایه چنین تحلیل‌هایی(!) پنهان کرد. گذشته از آن، بسیاری از کارشناسان بین‌المللی معتقدند که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر ایران نگذاشته؛ بلکه عزم این کشور را برای خودکفایی و استقلال کامل‌تر اقتصادی، بیشتر کرده است.
 
 
تحلیل عملکرد جریان‌های سیاسی
    حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد حوزه علمیه، دوشنبه‌شب در حسینیه جوادالائمه(ع) به تبیین عملكرد سیاسی جریان‌های مختلف سیاسی حاضر در فضای کشور پرداخت. وی با بیان اینکه در انتخابات سال آینده سه جریان عمل می‌كنند، اظهار داشت: یكی از گروه‌های عمل‌كننده در انتخابات، جریان اصلاحات به سردمداری خاتمی است كه بین آن‌ها درباره حضور در انتخابات، اختلاف افتاده است و چندین نظر درباره آن وجود دارد. یكی از نظرات آن‌ها این است كه به‌دلیل عدم اقبال مردم به جریان اصلاحات، اگر انتخابات را تحریم كنیم، با توجه به عدم پیروزی در انتخابات 88، شكست مجدد در این دوره برای ما سخت و سنگین تمام می‌شود.
   وی در ادامه بااشاره به اینكه نوع تلاش‌های آقای مشائی نشان می‌دهد قصد دعوا راه‌انداختن دارد، اظهار داشت: جریان انحرافی قصد كاندیداتوری ندارد، بلكه به‌دنبال داغ كردن زودرس تنور انتخابات است.
   حجت‌الاسلام والمسلمین طائب درباره عزل وزیر بهداشت هم عنوان داشت: به‌محض اینكه فردی در كابینه دولت، از خط مشائی بیرون برود، باید عزل شود؛ وقتی از رئیس‌جمهور دلیل انتخاب وزیر زن را پرسیدند، گفت پنجاه‌ویك یا پنجاه و دو نفر از یاران امام‌زمان(عج) زن هستند.
   این استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأكید بر اینكه هم‌اكنون خط مشائی به‌دنبال ایجاد تزلزل در قوه مجریه است، اضافه كرد: مشائی گفته بود وزرای كابینه، وزرای امام‌زمان(عج) هستند، اما من می‌گویم اگر وزرای امام‌زمان(عج) هستند، چرا یكی پس از دیگری‌ عزل می‌شوند؟!  اخبار کوتاه             
   *  گروهک تروریستی «حرکت انصار ایران» طی بیانیه‌ای با عصبانیت از عضویت جوانان اهل سنت بلوچ در بسیج، از خانواده‌های آنان خواست که مانع از حضور فرزندانشان در بسیج شوند. فعالیت برخی بسیجیان اهل سنت سیستان و بلوچستان در تأمین امنیت منطقه، بازتاب خوبی در میان مردم داشته است. تداوم حضور مؤثر برخی از بسیجیان اهل سنت، به ذائقه اعضای گروهک‌های تروریستی که فعالیت‌های خود را به نام اهل سنت و به کام دشمنان انجام می‌دهند، خوشایند نیست و همواره آن‌ها را تهدید می‌کنند.
   *  «سیدمحمدعلی ایازی» یکی از روحانیون(!) اصلاحات در گفت‌وگویی درباره فلسفه قیام عاشورا با توهین آشکار به علمای اسلام و جاهل دانستن آن‌ها گفت: در سیر تاریخی که عالمان ما درباره فلسفه این حرکت صحبت می‌کردند، یک دوره واقعاً نمی‌دانستند چه بگویند(!) وقتی از آن‌ها سؤال می‌کردند که فلسفه این قیام چه بوده، می‌‌گفتند ما نمی‌دانیم، رمزی بوده بین امام حسین و خداوند متعال(!). حال آنکه علمای اسلام از همان ابتدا با استناد به گفته خود امام حسین(ع) فلسفه قیام عاشورا را زنده نگه داشتن دین اسلام و امر به معروف و نهی از منکر می‌دانستند.
   *  شبکه‌های سوری اعلام کردند که شب گذشته از خاک اردن به این کشور حملاتی شده که ارتش سوریه آن را دفع کرده است. این در حالی است که در روزهای گذشته در سفر مخفیانه «نتانیاهو» به اردن، طرح حمله هوایی و یا زمینی علیه سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
   *  یک روزنامه حامی فتنه که از سوی عناصر نزدیک به محمد خاتمی اداره می‌شود، با یکی از شاعران مسئله‌دار و فمینیست مصاحبه کرده است. این شاعر که سابقه عضویت در حزب توده را دارد همچنین اشعاری سروده که حاوی اهانت به ساحت مقدس حضرت امام(ره) است.
   *  روزنامه «تلگراف» طی گزارشی درباره تلاش رژیم صهیونیستی برای کاهش نفوذ ایران در جمهوری آذربایجان، نوشت: «سفارت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در جمهوری آذربایجان با تخصیص بودجه‌ای بالغ بر یک میلیون دلار درصدد است تا از طریق سازمان‌های غیر دولتی و اتحادیه‌های اجتماعی از نفوذ ایران در آذربایجان بکاهد و روابط بین دو کشور همسایه را به تشنج و سردی سوق دهد.» روزنامه تلگراف در ادامه آورده است: سفارت اسرائیل در باکو در این راستا تلاش‌هایی را برای جلب رضایت مقامات باکو انجام داده است.
   *  یکی از گروه‌های انحرافی که به نظر می‌رسد برای کسب کرسی‌های شورای شهر تهران دست به کار شده است، برای جذب آرای مردم شمال تهران در انتخابات شوراها، فعالیت انتخاباتی خود را در منطقه «الهیه» تهران کلید زد. در این زمینه به‌تازگی فردی به نام «الف» که مأمور انجام این فعالیت‌ها است، ضمن نشان کردن برخی از چهره‌های متنفذ و طلاب حوزه‌های علمیه شمال تهران، از آن‌ها برای برگزاری نشست‌های انتخاباتی به صورت اختصاصی دعوت کرده است.
   *  در حالی که با نزدیک شدن به اربعین حسینی و حضور عاشقان حضرت اباعبدالله(ع) تدابیر گسترده امنیتی در عراق در دستور کار قرار گرفته، در همین راستا، نیروهای امنیتی عراق یک شبکه تروریستی را در منطقه «المسیب» دستگیر کرده است که اعضای آن خود را در یک کاروان جعلی عزاداری استتار کرده و این کاروان را مرکز حملات تروریستی خود در استان قرار داده بودند. براساس اخبار رسیده یکی از بازداشت‌شدگان از سرکرده‌های برجسته القاعده و مسئول انفجارهای متعدد در بغداد است.
   *  بازار اجاره واحدهای مسکونی در برخی از محله‌های شمال شهر تهران با شیوه جدید اجاره روبه‌رو شده که این امر به‌نوعی سلامت اخلاقی جامعه را در معرض تهدید قرار داده است. این واحدها به صورت روزانه و هفتگی به افراد- بدون محدودیت‌های شرعی(!) و شرایط تأهل و نسبت دختران و پسران اجاره‌کننده - در مقابل پرداخت پول اجاره داده می‌شود!
نشریه اخبار و تحلیل‌ها ضایعه فقدان عالم ربانی و استاد بزرگ اخلاق آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی را به محضر مقام معظم رهبری، بیت ایشان و عموم مردم تسلیت می‌‌گوید.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.