شناسه : 5273
امروز دوشنبه 1399/03/26 - 13:07
نویسنده : mohammad rezaeian
26 خرداد سالروز شهادت حاج صادق امانی؛

شهید صادق امانی را بیشتر بشناسید

یکی از کسبه‌های بازار بود که در علوم دینی نیز فعالیت‌هایی داشت و شهید عراقی نیز در خصوص وی اظهار کرده است. امانی خودش یک مجتهد بود و قریب 6 هزار حدیث از حفظ بود و مربی اخلاق بود.

تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه‌های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند.

یکی از گروه‌هایی که اعضای آن در راه انقلاب به شهادت رسیدند و نامشان در تاریخ ماندگار شد، «موتلفه اسلامی» است که شهید صادق امانی نیز یکی از اعضای آن بود.

شهیدی که در سریال «معمای شاه» علیرام نورایی نقش وی را عهده‌دار شده بود و چند شب گذشته شاهد تیرباران او به دست حاکمان رژیم پهلوی بودیم.

وی متولد 1309 در تهران و یکی از کسبه‌های بازار بود که در علوم دینی نیز فعالیت‌هایی داشت و شهید عراقی نیز در خصوص وی اظهار کرده است. امانی خودش یک مجتهد بود و قریب 6 هزار حدیث از حفظ بود و مربی اخلاق بود. درس اخلاق داشت، بچه‌های زیادی از شاگردانش بودند که روزهای جمعه بخصوص به آنها درس اخلاق می داد».

امانی در دوره‌ی جوانی با سید مجتبی نواب صفوی آشنا شد و به گروه فدائیان اسلام پیوست. هرچند عضو رسمی این گروه نبود اما به همکاری با این جمعیت پرداخت. او ضمن تمایل سیاسی به نواب صفوی و آیت‌الله کاشانی، به موازات همراهی و همکاری با جمعیت فدائیان اسلام، به همراه عده‌ای از دوستانش در گروه شیعیان که خود یکی از اعضای مؤسس آن بود، به فعالیت اجتماعی و فرهنگی مبادرت ورزید. با آغاز قیام امام خمینی (ره)، امانی ضمن پذیرش مرجعیت دینی و سیاسی ایشان در مسیر اهداف و سیاست‎های امام خمینی(ره) گام برداشت.

وی در همین راستا با همراهی و همکاری عده‌ای از دوستان و همرزمانش دست به تشکیل ‌هیئت‌های مؤتلفه اسلامی زد.

صادق امانی در سازماندهی قیام سرنوشت‌ساز 15 خرداد 1342 به همراه دیگر اعضای مؤتلفه نقش مهمی را ایفا کرد. او همچنین نقش ویژه‎ای در تشکیل شاخه‌ نظامی مؤتلفه داشت و در ادامه فعالیت‌هایش در این حوزه وی به عنوان طراح اصلی عملیات ترور منصور، نخست‌وزیر وقت، در بهمن 1343 معرفی شد.

شهید امانی پس از واقعه‌ ترور منصور دستگیر و بعد از سال‎ها مبارزه علیه رژیم پهلوی در سحرگاه 26 خرداد 1344 به همراه دیگر همرزمانش به حکم دادگاه نظامی رژیم پهلوی به اعدام محکوم شد و به درجه‌ شهادت نائل آمد.

برچسب ها
دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.