شناسه : 5096
امروز چهارشنبه 1398/09/06 - 10:31
نویسنده : mohammad rezaeian
در همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب مطرح شد

حل مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های بسیج

در همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیت بسیج که به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس بسیج در اتاق ایران برگزار شد، استفاده از ظرفیت‌های بسیج در حوزه اقتصاد به مثابه یک راه‌حل برای برون‌رفت از چالش‌های موجود یاد شد.

به گزارش خبرنگار بسیج اصناف؛مراسم چهلمین سالگرد تأسیس بسیج و همایش نقش فعالان اقتصادی در تحقق گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیت بسیج با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و به همت شورای عالی بسیج اصناف و فعالان اقتصادی در اتاق ایران برگزار شد.

در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از عملکرد فعالیت‌های این شورا طی چهار سالی که از تأسیس آن می‌گذرد، بهره‌گیری از روحیه بسیجی در حوزه اقتصادی به عنوان یک راهکار برای حل مشکلات و دغدغه‌های این حوزه عنوان شد.

فرهاد نیکزاد، دبیر و عضو هیات رئیسه شورای عالی بسیج اصناف و فعالان اقتصادی از برگزاری انتخابات هیات رئیسه این شورا برای آغاز دور دوم فعالیت خود و انتخاب افراد جدید خبر داد و گفت: ظرف چند روز گذشته که از نشست دیدار با مقام معظم رهبری می‌گذرد، انگیزه و توان مضاعفی پیدا کردیم و در تلاش هستیم تا با همکاری فعالان اقتصادی که فرمانده‌های این جنگ اقتصادی هستند، مشکلات را یک به یک برطرف کنیم.

وی از تشکیل 19 کارگروه در بخش‌های مختلف اقتصادی خبر داد که با کمیسیون‌های متناظر خود در مجلس، اتاق ایران و دولت در ارتباط مستمر هستند و سعی می‌کنند قدم‌های جدی برای حل مشکلات اقتصادی بردارند.

در ادامه یحیی آل اسحاق، رئیس شورای عالی بسیج اصناف و فعالان اقتصادی به ظرفیت و توانمندی‌های موجود در بسیج اشاره و خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کشور در فضا و با روحیه بسیجی اداری شود، مشکلات آن تک به تک برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیج یک هدف، منش، ایده و روش اداره امور اجرایی یک حاکمیت است و در طول 40 سال که از انقلاب می‌گذرد بر همه ثابت شده که در چارچوب این منش تمام چالش‌ها و گرفتاری‌ها قابل حل است. اگر دشمن بر عدم توفیق خود در منطقه اذعان دارد به دلیل همین روحیه و اقدامات بسیجی است.

به باور او نگاه و منش بسیج در حوزه‌های مختلف وجود دارد و موجب توفیق ما در این حوزه‌ها از جمله فعالیت‌های هسته‌ای، علمی و تکنولوژی شده است؛ اگر امروز اقتصاد ایران به عنوان نقطه ضعف کشور شناخته می‌شود و دشمن تلاش می‌کند تا از این منظر به ایران آسیب بزند به این دلیل است که تا حدودی از فضای بسیجی دور مانده است. تشکیل شورای عالی بسیج اصناف و فعالان اقتصادی در راستای رفع این شکاف بوده و امیدواریم بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و ارتقای سطح اقتصاد کشور کمک کند.

عباس تابش، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نیز از موفقیت‌های بسیج در حوزه اصناف و لزوم استفاده از این تجربیات در بخش بازرگانی، تولید و صنعت سخن گفت و خاطرنشان کرد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در حوزه بازرسی‌ها به کمک نیروی بسیج نیاز دارد. بدون تردید ظرفیت‌های موجود در این حوزه می‌تواند به کشور کمک کند. حضور نیم میلیون بسیجی در بخش اصناف، ظرفیت بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

این مقام مسئول در ادامه به افزایش بهای بنزین که طبق قانون باید انجام می‌شد، اشاره و تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کنیم لازم است نیازهای تولیدکنندگان را مورد توجه قرار دهیم. در مورد افزایش بهای بنزین تنها نگرانی ما از اثر روانی موضوع بود که به همت تولیدکنندگان و همکاری خوب نظام توزیع کشور، تأمین کالا در بازار به خوبی انجام شد و مشکلی از این منظر به وجود نیامد. اعتقاد ما بر این است که اگر حق تولید تأمین نشود، مصرف‌کننده هم به حق خود نمی‌رسد.

غلامرضا حسن پور، رئیس سازمان بسیج اصناف و فعالان اقتصادی کشور به فرمایشات رهبری در مورد گام دوم انقلاب اشاره و تأکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود روی تقویت اقتصاد مستقل مبتنی بر تولید انبوه با کیفیت، توزیع عدالت محور، مصرف به اندازه و مناسبت‌های مدیریتی خردمندانه تأکید کردند. برای تحقق این اهداف لازم است با استفاده از روحیه بسیجی حرکت کرده و مهم‌ترین ضعف‌ها که به حوزه مدیریتی، وابستگی اقتصاد به نفت و دولتی بودن اقتصاد مربوط می‌شود را از میان برداریم.

وی در ادامه به مشکلات جاری در کشور اشاره و تشریح کرد: اینکه بگوییم مشکلات امروز اقتصاد ناشی از تحریم است، تحلیل نادرستی بوده و ما را به بی‌راهه می‌کشاند. از سوی دیگر نگاه و تکیه ما باید روی نیرو و توان داخل باشد.

حسن پور در مورد کمک به سازمان حمایت برای انجام بازرسی‌ها نیز اعلام آمادگی کرد.

سردار محمدحسین سپهر، جانشین سازمان بسیج مستضعفین از نقش‌آفرینی مردم برای عبور از موانع سخن گفت و تصریح کرد: سیاست، اقتصاد، امنیت و فرهنگ کشور در بستر حضور مردم شکل می‌گیرد و مقام معظم رهبری نیز تأکید بسیاری بر حضور و نقش‌آفرینی مردم در همه عرصه دارند.

وی در مورد اتفاقات اخیر که پس از گران شدن قیمت بنزین در کشور رخ داد و آسیب‌هایی که به سرمایه‌های کشور وارد شد، گفت: در سال 1396 شاهد اعتراض‌های مدنی در کشور بودیم. اگر همان زمان به گفته نخبگان و جامعه شناسان توجه می‌شد و علت بروز آن اعتراض‌ها آسیب‌شناسی شده و مشکلات حل می‌شد، امروز این درگیری‌ها اتفاق نمی‌افتاد. متأسفانه آستانه تحمل مردم به دلیل مشکلات موجود پایین آمده و به همین دلیل امروز شاهد این مسائل هستیم.

سپهر با بیان این مطلب که برای بهبود وضعیت موجود راهی جز حضور و همکاری بین بسیج، مردم، دولت و بخش‌های عمومی حاکمیتی وجود ندارد، تأکید کرد: بسیج در همه حوزه آمادگی همکاری دارد. در حال حاضر 700 کانون علمی و پژوهشی فعال داریم که اساتید و نخبگان بسیاری در این کانون‌ها فعالیت می‌کنند و آمادگی دارند طرح‌های توسعه‌ای خود را در اختیار نهادهای مربوط قرار دهند.

در ادامه علیرضا نبی، کارآفرین و دبیر انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران به مشکلات موجود در مرز بازرگان و اقدامات غیراقتصادی برای ترخیص انواع محصولاتی که در گمرک این مرز مدت‌ها باقی مانده‌اند، اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این منطقه اتفاقاتی رخ می‌دهد که نمی‌توان گفت از نگاه مسئولان به دور است. اگر واقعاً قرار است بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور رخ دهد باید مانع از این دست فعالیت‌ها شد.

این فعال اقتصادی افزود: دو ماه روغن‌ها زیتون وارد شده در این گمرک ماند و وجهی که مطالبه شده بود را نپرداختیم و در نهایت کیفیت خود را از دست دادند و بخشی از سرمایه خود را این گونه از دست دادیم. نمی‌توانیم باور کنیم بسیجی که می‌تواند به این خوبی مانع از بروز اغتشاشات برنامه ریزی شده دشمنان در داخل و خارج کشور شود، قادر به کنترل یک مرز نباشد.

در ادامه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تقدیر از تمام تلاش‌هایی که در راستای اجرای نهضت ساخت داخل صورت گرفته، استفاده از توان و ظرفیت همه بخش‌های فعال در کشور را برای تقویت نظام اقتصادی کشور مهم و ضروری خواند.

وی همچنین در مورد آنچه در مرز بازرگان اتفاق می‌افتد، گفت: این مسئله در دست بررسی است و به زودی حل می‌شود.

برچسب ها
دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.