شناسه : 4412
امروز چهارشنبه 1396/04/14 - 13:15
نویسنده : mozafari
رئیس شواری اقتصاد مردمی بسیج:

با اولویت سنجی نیاز ها واردات بی رویه ریشه کن می شود/ امیرکبیر جلوی ورود پارچه انگلیسی را گرفت

دکتر هاشمی گفت: به دلیل نبود ریز بینی های دقیق از سوی مسوولین و دولت مردان، اقتصاد ایران دچار افسار گسیختگی میان همه صنعت ها، زیرساخت ها و به طور کلی چرخه گردش اقتصاد کشور شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، دکتر محمد هاشمی رئیس شواری اقتصاد مردمی بسیج، درباره افزایش واردات نسبت به سال گذشته مانند ورود بعضی اقلام غیر ضروری کشاورزی از اروپا خصوص آلمان و ایتالیا اظهار داشت: مفهموم واردات و معانی مختلف آن در ادوار گذشته همیشه متفاوت بوده است، اما همیشه توجه داشتن به سرمایه های ملی از خطوط قرمز در نظر ها گرفته می شد.

وی افزود: در دوران قدیم ایرانی ها با دادن طلا، پارچه های انگلیسی دریافت می کردند که امیرکبیر بزرگ جلو آن را گرفت و دستور تولید همان کیفیت پارچه ها را در داخل کشور داد. امروزه منابع نفتی و گازی، طلا، معادن با ارزش آهن و مس و سرمایه های دیگر ملی همگی مواردی هستند که باید از هدر رفتن و بیهوده خرج شدن آن ها جلوگیری نمود. اگر ما توانایی این را پیدا کنیم که موارد مورد نیاز کشور خود، نیروی ها و ظرفیت های داخلی آن ها را تولید کنند، دیگر مجبور به هدر رفتن سرمایه های ملی نخواهیم بود.

این کارشناس تاکید کرد: به عنوان مثال میوه آواکادو یک میوه غیر ضروری است و لازم نیست دولت مردان ما با هدر دادن درآمد حاصل از فروش نفت آن را تهیه کنند. باید برای ریال به ریال سرمایه داخلی برنامه ریزی و تفکر داشته باشیم.

هاشمی عنوان کرد: برنج یکی از محصولات ایرانی و اصیل است اما باید سوال اصلی را اینجا پرسید که پتانسیل داخلی ایران برای تولید برنج چقدر است و ما این پتانسیل را می توانیم قدرتمند و توانمند برای تولید بیشتر کنیم؟ قطعا با پرسش های ساده میزان واردات برنج ما از کشور های تایلند و هند به مراتب کمتر از الآن کشور می شود و ارز کمتری از کشور خارج می شود.

رئیس شواری اقتصاد مردمی بسیج بیان کرد: به دلیل نبود ریز بینی های دقیق از سوی مسوولین و دولت مردان و همچنین عدم استفاده از نیروهای جوان کارآمد، اقتصاد ایران دچار افسار گسیختگی میان همه صنعت ها، زیرساخت ها و به طور کلی چرخه گردش اقتصاد کشور شده است. این افسار گسیختگی هم به تولید ملی ضرر می زند و هم نسل های آینده به دلیل این نابخردی مارا مورد سرزنش قرار می دهند.

وی در پایان درباره یکی از اصیل ترین دلایل افزایش واردات گفت: ماده، تبصره و قانون به گونه ای نیست که از واردات جلوگیری کند بلکه ایناها بلعکس اتفاق افتاده است. در صادرات و بخش تولیدی به قدری دست انداز می گذارند که هیچ کس امیدی به تولید و صادرات محصولات ندارد و این تفکر حتی در کارخانه های بزرگ تولیدی هم رخنه کرده است.

خبرگزاری بسیج

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.