شناسه : 4302
امروز شنبه 1396/04/03 - 11:44
نویسنده : mozafari

سایه سنگین واردات بر تولید نوشت افزار داخلی/جوهری که با واردات بی رویه،جوهره تحریر را نابود می سازد

نوشت افزارهایی همچون خودکار و مداد،از نمونه اقلام و تولیداتی محسوب می شوند که نیاز جامعه به آن،غیر قابل انکار است،اما برخی از واردات های بی‌رویه و فقدان فناوری، باعث هدر رفت فرصت های اقتصادی بسیاری در این عرصه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، یکی از صنایع برجسته و حائز اهمیت در هر کشوری به تولید لوازم التحریر و بخصوص نوشت افزارها معطوف می شود.

به واقع اگر برخی از اقلام و کالاهای لوکس و تشریفاتی، به دلیل شرایط خاص اقتصادی، کمتر مورد توجه قرار گیرند، اما نیاز جامعه مصرف‌کننده به برخی محصولات همچون نوشت افزار، همواره وجود داشته و امکان گریز از آن وجود ندارد.

دانش آموزان، دانشجویان، پژوهشگران، کسبه، بازاریان، شرکت‌ها، اصناف و لایه‌های متعدد، متنوع و متکثر اجتماعی در جامعه، نیازمند به این کالا و محصول هستند و تهیه و خرید آن، ضرورتی است که اجتناب از آن ناممکن است.

همین مؤلفه‌ها، الزامات و ضروریات، نقطه قوت و عطفی است که می‌تواند بقاء، رونق و حرکت رو به رشد مراکز و مجموعه‌های فعال در تولید نوشت افزار را تضمین کند، اما این امر مهم زمانی میسر و محقق می‌شود که به پایه‌های تولید داخلی به صورتی ویژه توجه شود، امری که به اعتقاد برخی از فعالان این حوزه، واردات بی رویه به آفت و پاشنه آشیل فعالیت در این بخش تبدیل شده است.

متأسفانه این عارضه همچون ویروسی، صنعت نوشت افزار کشور را نیز آلوده و بیمار ساخته، موضوعی که در ذیل این گزارش در گفت و گو با کارشناسان و فعالان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

فقدان و خلأ فناوریِ تولید جوهر در کشور

حسین از فعالان اسبق تولید نوشت افزار با اشاره به ظرافت های خاصی که در صنعت تولید خودکار وجود دارد، اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند که فناوری تولید نوشت افزار بسیار ساده و سطحی است، در صورتیکه برخلاف تصور عموم، تولید این محصول، مستلزم لحاظ کردن فناوری پیشرفته، ظریف و دقت نظر خاص به خود است.

وی افزود: نحوه طراحی خودکار و شکل ظاهری آن نقش بسیار حائز اهمیتی در نوع نوشتار و افت ضریبِ خستگی دست در نوشتارها و مکتوبات و مرقومات دارد.

این فعال اسبق تولید نوشت افزار که علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن مشخصات کامل خویش نداشت، گفت: در خودکارهای جدید و استاندارد، بدنه به نحوی طراحی می شود که قرار گرفتن خودکار در لابه لای انگشتان کمترین بار خستگی را به همراه دارد.

حسین عنوان کرد: موضوع و نکته حائز اهمیت دیگر در تولید خودکار به نوک خودکار و همچنین جوهر آن معطوف می شود که در واقع تشکیل دهنده اجزای اصلی این نوع خاص از نوشت افزار است.

وی افزود: ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با تولید نوک خودکار از فناوری خاص و پیچیده ای برخوردار است، زیرا ظرافت کار آنها در مقیاس های میلیمتری قابل ارزیابی و بررسی است.

این فعال اسبقِ تولید نوشت افزار عنوان کرد: تکنولوژی تولید جوهر خودکار نیز بسیار قابل توجه و دقیق است که این امر در ارتباط با جوهرهای نسل جدید که از ویسکوزیته پایین تری برخوردارند به مراتب پیچیده تر می شود.

حسین گفت: دلیل روان بودن جوهرهای جدید به رقیق تر بودن و ویسکوزیته پایین آن باز می گردد که البته در مقایسه با جوهرهای نسل قدیم با ویسکوزیته بالا، زودتر به اتمام می رسد اما نوشتار با آن به مراتب ساده تر و سهل تر از جوهر های روغنی قدیمی است.

وی افزود: در ارتباط با صنعت جوهرسازی نیز کشور ایران آنچنان‌که باید مطرح و توانمند نیست و عمده جوهر خودکارهای موجود از کشورهای خارجی و از محل واردات تأمین می شود.

این فعال در حوزه تولید نوشت افزار عنوان کرد: برخلاف صنعت خودکارسازی، در بخش تولید مداد، ایران یکی از بهترین و با کیفیت ترین تولیدکنندگان محسوب می شود و به واقع اغراق نیست که تولیدکنندگان مداد ایرانی را در زمره بهترین های جهان بنامیم.

وی افزود: با این وجود، فعالان این عرصه، نیازمند حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتری هستند و قطعاً با لحاظ نمودن اقدامات سازنده و تدابیر مؤثر شاهد پیشرفت‌ها و صادرات بسیار قابل توجه تری (در مقایسه با شرایطِ موجود) خواهیم بود.

حسین تصریح کرد: در حال حاضر، عمده‌ترین چالش تولیدکنندگان نوشت افزار به کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش باز می‌گردد که در صورت هدایت صحیح و هدفمند تسهیلات بانکی با سود پایین می‌توان ظرفیت های تولیدی در این بخش را به میزان فزآینده ای ارتقاء بخشید.

واردات بی رویه،آفت صنعت نوشت افزار در کشور

خسرو عالی پرور، یکی از توزیع کنندگان عمده نوشت افزار در استان تهران،  با اشاره به معضل واردات بی رویه به عنوان یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسیِ صنعت نوشت افزار گفت: در شرایطی که برخی از تولیدات داخلی اعم از نوشت افزارها و لوازم التحریر همچون مداد، پاسخگوی نیاز داخلی هستند، لذا واردات بی رویه، ظرفیت تولیدی مرتبط با این حوزه را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: بر اساس گزارشات منتشر شده و اظهارات نایب رئیس اتحادیه نوشت افزار (نقی غضنفری) کارخانه‌های تولید مداد در کشور با 25 درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستند.

عالی پرور عنوان کرد: قطعاً در صورت مهار و کنترل واردات بی رویه و بازاریابی حرفه‌ای در اقصی نقاط جهان، قادر خواهیم بود از تمامی ظرفیت موجود و در بالاترین ضریب، بهره‌گیری کنیم که حصول این امر به نوبه خود هم در اشتغالزایی و هم در ارز آوری مثمرثمر و سازنده خواهد بود.

این توزیع کننده عمده نوشت افزار در خاتمه یادآور شد: امید آن می‌رود در سالی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، با اتخاذ تصمیمات مؤثر و تدابیر هوشمندانه، گام های سازنده تری در صنعت تولید نوشت افزار و لوازم التحریر برداشته شود که قطعاً خروجی و بازتاب این موفقیت، در هر سه حوزه اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید، نافذ و ثمر بخش خواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.