شناسه : 3814
امروز پنجشنبه 1396/01/31 - 01:21
نویسنده : mozafari

تعطیلی بزرگ ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور

در ادامه تعطیلی واحدهای تولیدی کشور در دولت حسن‌روحانی، شرکت زاگرس خودرو بروجرد هم که به عنوان بزرگ ترین کارخانه خصوصی خودروسازی کشور فعالیت می‌کرد تعطیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، چندی پیش یکی از کارگران این کارخانه اعلام داشت: زاگرس خودروی بروجرد به برکت دولت مدعی تدبیر با صدها کارگر از تولید خارج و کارگران آن هم اخراج شدند.

وی افزود: من الان با 17سال سابقه کار و 40سال سن نمی‌دانم چکار کنم و کجا دنبال شغل باشم.

پس از این گفت‌وگو، با شماره تلفن‌های دفتر این شرکت در تهران تماس گرفتیم تا از صحت و سقم ماجرا خبردار شویم ولی کسی پاسخگو نبود سپس با نمایندگی مرکزی زاگرس خودرو واقع در اتوبان همت تماس گرفته و موضوع تعطیلی کارخانه را مطرح کردیم که طرف مقابل ضمن تایید تعطیلی این واحد تولیدی گفت: از سال 94کارخانه زاگرس خودرو به دلیل اینکه هیچ تولیدی نداشته است تعطیل شده و کارگران هم به تدریج بیکار شدند.

وی افزود: ما هم در نمایندگی شرکت فقط به تعمیر ماشین‌های پورتون و احیانا فروش اتومبیل‌های دست دوم مشغولیم.

در ادامه یکی از کارشناسان کارخانه هم گفت: در سال 91،92 حدود 1200نفر در شرکت زاگرس خودرو مشغول به کار بودند ولی به دلیل هزینه‌های بالای تولید، عدم حمایت دولت روحانی از تولیدکنندگان‌،کمبود قطعات و رکود شدید اقتصادی به تدریج مدیران کارخانه مجبور شدند عذر کارگران را بخواهند.

وی با بیان اینکه الان هیچ خبری در کارخانه نیست و مجموع نیروهای حاضر در کارخانه که اغلب نگهبانان هستند به 100نفرهم نمی‌رسد افزود: همین افراد هم سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند و نمی‌دانند آینده شغلی‌شان چه خواهد شد.

این کارشناس با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران کارخانه مدت‌هاست از جیب می‌خورند و حقوقی بابت کارشان دریافت نکرده‌اند ابراز امیداواری کرد مردم در انتخابات ریاست جمهوری فردی را انتخاب کنند که نه فقط در شعار بلکه در عمل هم دلش به حال تولیدکنندگان و کارگران بسوزد.   گفتنی است شرکت زاگرس خودرو درسال 1375 پا به عرصه وجود گذارد و با همت شبانه روزی کارگران در سال 1381 اولین محصول خود پروتون - ویرا را روانه بازار نمود

کارخانه این شرکت که توانایی تولید 50000 دستگاه خودرو در سال را داشت در زمینی به مساحت 2500000 متر مربع واقع در بروجرد کیلومتر 22 جاده ملایر واقع شده است . بلاتکلیفی ۱۵۰ کارگر کارخانه کاشی طوس: ۱۷ ماه است حقوق نگرفتیم!

کارخانه کاشی طوس هم از جمله کارخانه‌هایی است که طی دو سال گذشته مشکلات زیادی داشته است.نصف شدن تعداد کارگران و به تأخیر افتادن 17 ماه حقوق کارگران باقی مانده از جمله این مشکلات است، یکی از کارگران این کارخانه گفته که کاشی طوس تا مدتی قبل و پیش از این که کارخانه در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد، حدود 300 کارگر داشته اما پس از بازنشستگی جمعی، تعداد کارگران نهایتا به 150 نفر رسیده است اما مسئولان کارخانه حتی حقوق این تعداد را نیز پرداخت نکرده‌اند. کارگری دیگر که دوست نداشت نامی از آن برده شود به خبرنگار «نسیم آنلاین» بیان داشت که از سال 94 تاکنون حقوق 17 ماه را به ما نداده‌اند و وقتی که به فرمانداری می‌رویم می‌گویند: صبر کنید درست می‌شود! اما نه تنها شرایط بهتر نشده بدتر نیز شده است، او ادامه داد مشکل از تولید نیست مشکل فروش اجناس است که انگار بازاری برای فروش کاشی‌ها وجود ندارد و نمی‌توانند تولیدات خود را به فروش برسانند.

تعدادی دیگر نیز از مدیرعامل کارخانه گلایه‌مند بودند و بیان داشتند که 17 اسفند آخرین زمانی بوده است که نه کل حقوق بلکه نیمی از مبلغ آن را به کارگران داده‌اند. 25 اسفند هم جلسه‌ای تشکیل شده و در نهایت اعلام کرده‌اند که تا 20 اردیبهشت حقوقی نمی‌توانند به کارگران بدهند.

وی اضافه کرده که مراجعه به فرمانداری نیز نتیجه ای در پی نداشته است، این کارگر کارخانه قوچان  بیان داشته که فرماندار می‌گوید همین که کار می‌کنید و بیمه‌ای برایتان رد می‌شود خوب است، این که حقوق نمی‌گیریم برایشان تفاوتی ندارد.

در نهایت کارگران خواستار این شدند که چنان چه کارخانه ورشکست شده است، رسما اعلام شود تا تکلیف خود را بدانند و از این بلاتکلیفی رها شوند  و یا این که به پرداخت معوقات آنها رسیدگی شود.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.