شناسه : 72225
امروز سه شنبه 1400/04/01 - 10:56
نویسنده : mohammad rezaeian

تازه‌ترین مطالبات اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی از رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

اصناف و بازاریان با همه گرفتاری‌های اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا در سال گذشته و با چشم انداز روشن در انتخابات شرکت کردند. حال نوبت رئیس جمهور است که دقدقه های آنها را بشنود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور،حجت الاسلام و المسلمین رئیسی حالارئیس جمهور هشتاد میلیون ایرانی است؛ وارث مشکلات پرشمار اقتصادی. در این بین افکار عمومی، اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی از وی انتظارات فراوانی دارند.

آنچه که میتواند حال مردم اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی را خوب کند بازگرداندن امید به جامعه است تا فضای جدیدی در کشور ایجاد شود.

اصناف و بازاریان با همه گرفتاری‌های اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا در سال گذشته و با چشم انداز روشن در انتخابات شرکت کردند. حال نوبت رئیس جمهور است که دقدقه های آنها را بشنود.

این گزارش مرور تنها بخشی از مطالبات ثبت‌شده از اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی است که توسط خبرنگار بسیج اصناف ثبت شده است و انتظارات از رئیس جمهور است.

 

اول|رفع مشکلات مالیات

اصناف با وجود کرونا و تعطیلی های متعدد در دوران اپیدمی کرونا نتوانستند فعالیت اقتصادی را انجام دهند به همین منظور مدتی تعطیل وهیچ درامدی نداشتند. وجود اجاره بهای واحد کسبی و همچنین مالیات مشکلاتی را به وجود آورد.

نیاز به بازبینی در خصوص کسب مالیات از واحد های صنفی و تولیدی است که رئیس جمهور منتخب لازم است در دستور کار دولت قرار دهد.

دوم|تعطیلی شماری از کارخانجات تولیدی 

تعطیلی کارخانجات بزرگ کشور در سال های گذشته و کاهش تولید در کارخانجات منجرب به افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است.

سوم|کارجانجات دولتی وشرکت های خصوصی دولتی(خصولتی) و نقش کمرنگ آنها در توسعه اقتصادی کشور

شرکت‌­­ های دولتی و حاکمیتی نهاد­هایی هستند که به نمایندگی از دولت فعالیت‌­های اقتصادی انجام می‌دهند؛ این شرکت‌­ها  نقش ستون فقرات بدن را برای کشور­ها ایفا می­‌کنند و بسیاری از کشور­ها از این شرکت‌­ها برای توسعه زیر ساخت‌­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود بهره می­‌گیرند. در صورت استفاده صحیح از این ابزار حاکمیتی می‌­توان به تسریع توسعه و پیشرفت اقتصادی در کشور­ها کمک کرد.

نقش این شرکت ها در اقتصاد ایران چیست؟ جز این که مشکلاتی در بدنه اقتصادی کشور ایجاد کردند.

چهارم|مشکلات تامین مواد اولیه کارخانجات همانند مس، فولاد، آلومینیوم، مواد پتروشیمی 

یکی از اشتباه در دولت ها عرضه مواد اولیه از طریق بورس است، زیرا این کار منجرب به بالا رفتن قیمت پایه می شود و هزینه تولید را می برد. ابتدا بهتر بود مواد اولیه کارخانجات تامین شود و  سپس مازاد بر مصرف در بورس عرضه گردد.

پنجم|کاهش خرید مردم و تقاضا در بازار

هنگامی که قیمت صنایع بالا میرود منجرب به کاهش بهره وری در کارخانجات میشود و در نهایت کاهش تقاضا در بازار به وجود می آید.

ششم|عدم امکان برنامه ریزی برای صادرات به دلیل چالش ها و مشکلات تولید

هنگانی که بازار مطرح میشود ما به بازار از دو جنبه مینگریم، ابتدا بازار داخلی سپس بازار خارجی. این دو لازم و ملزوم هم هستند.

چالش های بازار خارجی، عدم دسترسی به منابع مالی، ضعف در قوانین بین المللی در ارتباط با صادرات و واردات و تحریم های پولی و بانکی از جمله آنهاست.

هفتم| تعدد بانکها و موسسات مالی و انجام امور بنگاهداری توسط آنها به جای بانکداری

با وجود بانک های رسمی چرا باید موسسات مالی متعدد درکشور به وجود بیاید که اتفاقات مالی و پولشویی سالهای گذشته را شاهد باشیم. کدام کشور ها این چنین اداره میشوند. آیا این موسسات در عرصه اقتصادی کشور ایفا میکردند؟

عدم ارتباط بانک مرکزی با برخی بانک ها در سیاست گذاری های پولی و بانکی کشور یکی از همین موارد است.

هشتم| گستردگی قاچاق

امروز گرفتن کالای قاچاق و گرفتن قاچاقچی خودش شده هدف در حالی که هدف اینها نیستند، هدف عدم ورود این کالاها به بازار است.

کالای قاچاق باید یا معدوم شود و به کشور مقصد بازگردانده شود که متاسفانه ه ندرت این اتفاق در کشور رخ میدهد.

نهم| وضعیت نابه سامان بازارچه های مرزی 

تعطیلی این بازارچه های مرزی منجرب به کاهش درآمد مرزنشینان و افزایش قاچاق دوطرفه ورودی و خروجی از کشور شده است. و باید برای بهبود معیشت و ساماندهی این بازارچه ها کاری کرد؟

دهم|محرومیت برخی از استانها از امکانات اولیه آب و برق

برخی از استانهای بوشهر و استان هرمزگان در حال حاضر از امکانات اولیه آب و برق محرومند و باید دولت جدید با بررسی این گونه مناطق ایرادات دولت های قبل را برطرف کند.

یازدهم|گرانی مسکن

گرانی در قیمت مسکن و اجاره بهاء مسکن و فاصله بسیار زیاد آن با درآمدهای مردم منجرب به مشکلات در اقتصاد خانواده ها و جوانان شده است

در بحث اجاره بها مسکن با وجود اختیارات به دولت ها اقدام اساسی انجام نشده و همچنان افزایش نرخ اجاره به معضل برای خانواده ها تبدیل شده است.

برچسب ها
0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.