شناسه : 676
امروز سه شنبه 1391/12/15 - 16:38
نویسنده : مدیر فنی
اخبار و تحليل‌ها پانزدهم اسفند ماه 1391

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

باید در طراحی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، بر چهار عرصه فكر، علم، معنویت و زندگی تكیه شود كه در این میان موضوع «فكر» بنیانی‌تر از بقیه عرصه‌ها است.(14/12/91)

گفتمان‌سازی برای انجام رسالتی خطیر
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار اعضای شورای‌عالی مرکز طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و اندیشکده‌های مرتبط با آن درباره این مهم و نسبت آن با انقلاب اسلامی با بیان اینکه :«طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در واقع ارائه محصول انقلاب اسلامی و طراحی یک تمدن جدید و پیشرفته در همه عرصه‌ها بر مبنای تفکر و اندیشه اسلام است، بنابراین افق کار باید بلندمدت و همراه با افزایش عمق دیده شود.» به چند محور کلیدی و راهگشا اشاره کردند، از جمله:
1- «باید در طراحی الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، بر چهار عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی تکیه شود که در این میان، موضوع «فکر» بنیانی‌تر از بقیه عرصه‌ها است.» هر یک از موضوعات چهارگانه فوق به دلیل ویژگی در این بحث جایگاه خاص یافته‌اند. «علم» پیش‌نیاز هر کار سترگ و تعیین‌کننده است. «معنویت» سلامت و طهارت کار و پدیدآوردن فضای مناسب و دیرپا برای انجام آن را فراهم و تضمین می‌کند. «زندگی» ایجاد شوق می‌کند و به کار معنا می‌دهد و انگیزه‌ ایجاد می‌کند. در این میان «فکر» است که این مجموعه را ترکیب و مهندسی می‌کند و مناسبات بین آن‌ها را که چگونه باشند و بر چه اساسی رابطه و تعامل‌شان را حفظ کنند، سازمان می‌دهد و مدیریت می‌کند، از این رو در بیان معظم‌له، بنیانی‌تر از بقیه معرفی شده است.
2- «گفتمان‌سازی شرط اصلی تحقق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت است.» یکی از کارکردهای اصلی گفتمان‌سازی، ایجاد فضای مناسب است که وسعت این فضا بر حسب موضوع مشخص می‌شود، گاهی کل جامعه را در بر می‌گیرد و گاهی بخش خاص از آن را و گاهی همزمان هر دو را اما با ویژگی‌های خاص هر یک. در موضوعات کلان مانند «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» گفتمان‌سازی یکی از مقدماتی است که با پیدایش آن بسیاری از ملزومات بخش‌ها و مراحل بعدی فراهم می‌شود. در وضعیت امروز ایران چنین گفتمان‌سازی افزون بر اینکه با ملایمت و صراحت ضرورت مسئله را اثبات می‌کند به سبب برخورداری از نمونه‌های عینی پیشرفت در برخی عرصه‌ها، گفتمان‌ شکل گرفته، در ترکیب با نمونه‌های عینی موجود کلیت کار را بسیار جلو می‌برد و راه را کوتاه می‌کند. چگونگی ساخت چنین گفتمانی به عهده نخبگانی است که در دیدار دیروز مخاطب مستقیم امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بودند. ان‌شاء‌الله در انجام این رسالت خطیر موفق باشند.
راهبردهای آمریکا در قبال مخالفان سوری
گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 4 مارس 2013 (14 اسفند) در مقاله‌ای به راهبردهای آمریکا در قبال شورشیان سوریه پرداخت و نوشت: جان کری، وزیرخارجه آمریکا روز دوشنبه گفت: «مخالفان سوریه می‌توانند به‌طور مناسب کمک‌های نظامی را مدیریت کنند... تضمینی وجود ندارد که تسلیحات در مقطعی زمانی به دست عناصر نامطلوب نیفتد...؛ اما به شما می‌گویم که اکنون توانایی بسیار شفافی در میان مخالفان وجود دارد.» آقای «کری» در کنفرانسی خبری در ریاض به همراه سعود الفیصل، وزیرخارجه عربستان شرکت کرده بود. اظهارات آقای کری پس از کنفرانس هفته گذشته رم در مورد حمایت از ائتلاف مخالفان سوری مطرح می‌شد که البته وی نیز در این کنفرانس حضور داشت. آقای کری در مورد نگرانی‌های موجود از کمک‌ها سخن گفت و این احتمال وجود دارد تسلیحات ارسالی غرب به دست افراط‌گرایان بیفتد. مطرح می‌شد که البته وی نیز در این کنفرانس حضور داشت. آقای کری در مورد نگرانی‌های موجود از کمک‌ها و این احتمال که تسلیحات ارسالی غرب به دست افراط‌گرایان بیفتد، سخن گفت.
در ادامه مقاله آمده است: در حالی که باراک اوباما تصمیم گرفته است که آمریکا برای شورشیان تسلیحات نفرستد، آقای کری هفته گذشته اعلام کرد که برای شاخه نظامی مخالفان سوری غذا و دارو ارسال خواهد کرد. همچنین مطابق گفته مقامات سازمان سیا، آمریکا برخی شورشیان سوری را مخفیانه در اردن آموزش داده است. سایر کشورها نیز برای شورشیان کمک ارسال می‌کند. انتظار می‌رود انگلستان کمک‌های نظامی غیرمرگبار از جمله جلیقه‌های ضدگلوله، خودرو و تجهیزات دید در شب ارسال کنند. به علاوه، عربستان تسلیحات پیاده‌نظام از کرواسی خریداری کرده و برای مخالفان ارسال کرده است. وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه به طور شفاف گفت که عربستان قصد دارد حمایت‌های خود از شورشیان را ادامه دهد، اما در مورد جزئیات آن صحبت نکرد.
در پایان مقاله آمده است: سعود الفیصل گفت که «عربستان برای تأمین کمک‌ و امنیت کافی، تمام آنچه در توان دارد، به کار خواهد بست... در حالی روابط میان آقای کری و شاهزاده فیصل گرم به نظر می‌رسید، این دو دیپلمات در مورد راه‌های همکاری برای کمک به مخالفان صحبت نکردند. ایران و روسیه از دولت سوریه حمایت می‌کنند و کمک‌های گسترده‌ای به نیروهای وفادار به اسد می‌کنند که البته دیپلمات‌های آمریکایی و سعودی روز دوشبنه به طور خاص به این موضوع پرداختند. آقای کری گفت: «باور کنید که بازیگران نامطلوب متأسفانه به‌راحتی می‌توانند از ایران، حزب‌الله، روسیه تسلیحات دریافت کنند.»
اخبار و تحلیل‌ها: از مقایسه سخنان کری و سعود الفیصل مشخص می‌شود که رفتار آمریکا و عربستان درباره سوریه در کل هم‌جهت است، اما در اجرا تفاوت‌هایی دارد که این احتمال را به وجود می‌آورد در یک اتفاق هم‌جهتی آن از بین برود. در حالی که سعود فیصل از کمک با تمام توان به تروریست‌ها سخن می‌گوید، کری از اینکه سلاح‌ها به دست دیگران بیفتد ابراز نگرانی می‌کند. حوادث سوریه و مواضع غلط عربستان این کشور را به بازیگر خرد تمام‌عیار تبدیل کرده حال آنکه آمریکایی‌ها قصد دارند جایگاه مدیریت و کارگردانی را برای خود حفظ کنند، یعنی رفتاری مشابه با رفتار ایران با این تفاوت که آمریکایی‌ها در جایی ایستاده‌اند که به محض تغییر معادلات به نفع سوریه و مغلوب شدن توطئه، خودشان را از معرکه به سلامت نجات دهند و کار را نیمه رها کنند، اما ایران نشان داده که راهش را تا آخر ادامه می‌دهد.
 
وقتی روزنامه دولتی به دولتی‌ها هم رحم نمی‌کند!
  «مجتبی ثمره‌هاشمی» به‌ دلیل مطلب منتشر شده به نقل از وی در روزنامه‌ دولتی ایران (درباره‌ تیتر اول این روزنامه در روز شنبه) به این روزنامه تذکر داد. وی گفت: روز چهارشنبه پس از جلسه‌ هیئت دولت، خبرنگار روزنامه‌ ایران از من پرسش‌هایی را درباره‌ عملکرد صداوسیما پرسید و من پاسخ دادم؛ اما با کمال تعجب دیدم این سخنان تحریف شده است. تیتر اصلی این روزنامه در انتشار خبر مصاحبه‌ دستیار ارشد رئیس‌جمهور با خبرنگار روزنامه‌ ایران «تلاش برخی جریان‌های سیاسی برای مصادره رسانه‌ ملی» درج شده است. ثمره‌ هاشمی در این نامه در این خصوص دو گلایه مطرح کرده است؛ نخست اینکه، بنده نگفته بودم «احیاناً بعضی جریانات سیاسی تلاش دارند از رسانه‌ ملی که متعلق به همه‌ ملت است به نفع خودشان استفاده کنند» و این با سرتیتری که انتخاب شده (در روزنامه ایران) بسیار متفاوت است، دوم اینکه، زیر سرتیتر در پاراگراف اول آمده است «رسانه‌ ملی این روزها میعادگاه مخالفان دولت شده است و ...» صرف‌نظر از صحت و سقم قضاوتی که شده، چنین مطلبی را بنده نگفته‌ام، اما خواننده در وهله‌ اول تصور می‌کند این‌ها اظهارات بنده است. ثمره‌هاشمی در پایان از روزنامه‌ ایران خواسته اطلاع‌رسانی شفاف و خصلت امانت‌داری در خبررسانی را در کارهای خود بیشتر رعایت کند.»!         اخبار کوتاه      
 * به‌تازگی «بابک امیر خسروی» در نشستی در پاریس اعلام کرد که موضوع حصر سران فتنه باید در دستور کاراصلی ضدانقلاب قرار بگیرد. این عضو سابق گروهک منحله فدائی خلق در توضیح این پیشنهاد چنین توضیح می‌دهد:‌ «تشکیل یک کمیته علنی معتبر، با سرپرستی خانم عبادی و آقای لاهیجی برای سازماندهی تمام فعالیت‌های جهانی برای رفع حبس خانگی موسوی و کروبی و نیز آزادی زندانیان سیاسی مفید بوده و فوریت داشته باشد، تا همه فعالیت‌ها در این راستا را سازمان بدهد و همه امکانات رسانه‌ای و دیدار با محافل خارجی و بین‌المللی را به کار اندازد.
 * مدیر مرکز حقوق‌بشر و دموکراسی در عربستان سعودی در مصاحبه‌ای گفته است: مشکل بزرگ در عربستان سعودی وهابیت هستند که به پشتیبانی مالی و معنوی تروریست‌ها در داخل و خارج کشور می‌پردازند. الیامی افزود: رژیم آل سعود، منتقدان حکومت و وابستگان آن‌ها را منحرف اعلام می‌کند، در حالی که منحرف واقعی مفتیان این کشور هستند، کسانی که از گروه‌های افراطی در گوشه و کنار جهان حمایت می‌کنند. وی در خصوص عبدالعزیز آل‌شیخ مفتی کل عربستان گفت: او وسیله‌ای در دست حکام سعودی است تا اقدامات غیرقانونی و ضدشرعی آن‌ها را موجه جلوه دهد!
*  مجله آلمانی «دیر اشپیگل» در گزارشی فاش کرده است: انگلیس و فرانسه به‌زودی گروهی از مربیان نظامی خود را برای آموزش شورشیان در سوریه به منطقه اعزام خواهند کرد همچنین منابعی در داخل اتحادیه اروپا اعلام کردند همراه این، آموزش‌ها سلاح مورد نیاز شورشیان نیز توسط اتحادیه اروپا تأمین خواهد شد.
 * مفسر راديو اسرائيل ضمن ابراز خشم نسبت به ناتواني غرب در مقابل ايران، از گروه‌هاي اپوزيسيون خواست به حمايت‌هاي غرب اميد نبندند و خود كاري بكنند. وی گفت: بارها از افراد اپوزيسيون شنيده‌ايم كه خيزش مخالفان بدون پشتيباني قاطع و عملي غرب امكان‌پذير نخواهد بود، زيرا حكومت، در موضع اقتدار است و از اپوزیسیون به تنهایی کار بر نمی‌‌آید؛ اما اين را اپوزيسيون در داخل و خارج بدانند و آويزه گوش كنند كه بي آنكه در انتظار چراغ سبز بيگانگان باشند، بكوشند خود جنبش درست كنند بعد غرب هم با آن‌ها همراه خواهد شد.
 * حجت‌الاسلام والمسلمین «حیدر مصلحی» وزیر اطلاعات در همایش ائمه جمعه و جماعات استان اصفهان فاش کرد: مجموعه‌ای متشکل از 600 خبرنگار که150 نفر آنان در داخل کشور و مابقی در خارج کشور فعالیت رسانه‌ای خود را (علیه نظام) هماهنگ می‌کردند، مورد ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار گرفتند.  وی افزود: برخی عوامل رسانه‌های داخلی مرتبط با شبکه‌های ضدانقلاب بودند که شناسایی آن‌ها بار دیگر باعث شکست برنامه‌های دشمن شد. وی گفت: هسته مرکزی مستقر در لندن علاوه بر فعالیت به‌ظاهر رسانه‌ای و خبری، مأموریت تولید سوژه برای جریان‌سازی را نیز به عوامل داخلی ابلاغ کرده بود.
 * واشنگتن‌پست با اشاره به مذاکرات 1+5 و ایران نوشت: «دولت اوباما بازی خطرناکی را آغاز کرده که سطح مطالباتش از ایران را پایین آورده تا ایران را برای رسیدن به نوعی توافق بر سر برنامه هسته‌ایش وسوسه کند.» این روزنامه آمریکایی چنین توافقی با تهران را نوعی «توافق ساختگی» دانسته و افزود: این توافق نه تنها برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند، بلکه رهبران سیاسی ایران را هم به مطالبه امتیازات بیشتر ترغیب می‌کند.
 * «موریس بوكای» پزشك برجسته فرانسوی كه بعد از كالبدشكافی جسد مومیایی شده فرعون مصر مسلمان شده، از اسلام به عنوان یك معجزه نام برد. «موریس بوكای» به‌تازگی نوشت: در بررسی‌های خود بعد از آنكه جسد مومیایی شده را به «پاریس» انتقال دادم، متوجه شدم که فرعون مصر براثر غرق شدگی جان باخته است. وی افزود: روایت «تورات» از زندگی حضرت موسی و غرق شدن فرعون مصر با دستاوردهای علمی این پزشك برجسته فرانسوی به طور كامل همخوانی ندارد.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.