شناسه : 674
امروز سه شنبه 1391/12/08 - 17:04
نویسنده : مدیر فنی
اخبار و تحليل‌ها هشتم اسفند ماه 1391

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

وقتی دشمن مشترك وجود دارد و توطئه‌ها از هر طرف شكل می‌گيرد، واقعاً جز افزايش برادری‌ها و ايستادگی در مقابل دشمن بايد كار ديگری كرد؟(19/11/91 )

انتفاضه سوم؟!
سی‌وسه سال بیشتر نداشت، دارای دو فرزند و اسمش «عرفات جرادات» بود. اتهامش پرتاب سنگ به سوی نیروهای غاصب نظامی صهیونیست بود و تنها پس از یک هفته بازداشت و در زیرشکنجه وحشیانه صهیونیست‌ها به شهادت رسید. شهادت جرادات که با اعتصاب غذای چهار زندانی فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی همراه شده، اعتراضات هفت روزه فلسطینی‌ها در کرانه باختری در حمایت از این زندانیان را تشدید کرده است. عواملی از قبیل زندانی شدن حدود چهار هزاروششصد فلسطینی در زندان‌های مخوف صهیونیست‌ها بدون هرگونه تفهیم‌ اتهام؛ ادامه اشغال‌گری و ظلم به ملت فلسطین؛ برسرکار آمدن دوباره نتانیاهو، نخست‌وزیر جنایتکار صهیونیست؛ بحران نقدینگی فلسطین؛ بی‌تحرکی و وادادگی کشورهای عربی؛ و تداوم چپاول هستی فلسطینی‌ها؛ در کنار دو رخداد فوق، نشانه‌های شکل‌گیری انتفاضه سوم را آشکار می‌کند. «الکس فیشمن» تحلیل‌گر نظامی رژیم صهیونیستی، با انتشار مقاله‌ای با عنوان «مرگ جرادات آغازی دیگر برای انتفاضه سوم» نوشت: خیابان‌های فلسطین در هفته‌های اخیر در خشم و انزجار می‌‌جوشد. نشانه‌های این انتفاضه آنچنان واضح و برجسته است که مقامات رژیم صهیونیستی از چندی پیش، درباره شکل‌گیری انتفاضه جدید ابراز نگرانی کرده بودند. صهیونیست‌ها از سال‌های دور برای تسلیم کردن ملت مظلوم فلسطین، راهبرد یورش و فشار مداوم را به امید خسته و ناامید کردن این ملت به اجرا گذاشتند. به‌تصور غلط آن‌ها، مفهوم و میل به مقاومت، قابل انتقال نیست و در صورت انتقال نیز به‌صورت بسیار ضعیف شده و بدون توان انگیزه‌بخشی منتقل می‌شود. بر اساس این تصور باطل ظاهراً پس از گذشت سه نسل، دیگر نباید اثری از مقاومت در نزد فلسطینی‌ها باقی می‌ماند و این در حالی است که حقایق موجود در عرصه فلسطین، دقیقاً خلاف آن را نشان می‌دهد و به‌صراحت اعلام می‌کند که ملت فلسطین بیش از هر زمان دیگر، آماده تلاش و پرداخت هزینه برای بازپس‌گرفتن سرزمین‌ و حقوقش است. اگر چه دفاع یکپارچه جهان اسلام و به‌ویژه کشورهای عربی از مبارزه مردم فلسطین، آن‌ها را دلگرم‌تر می‌کند؛ اما واگرایی و وابستگی آن‌ها به بیگانگان و حتی خیانتشان به آرمان فلسطین که در وضعیت حاضر، اوج آن مشاهده می‌شود، هیچ‌گاه نتوانسته این ملت قهرمان را از ادامه مبارزه مقدسش بازدارد. کابوس این روزهای سرکردگان رژیم صهیونیستی، انتفاضه سوم است که در حال شکل‌گیری است. ان‌شاء‌الله
محتوا و چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای در قزاقستان
گروه ترجمه- خبرگزاری رویترز 25 فوریه 2013(7 اسفند) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در قزاقستان پرداخت و نوشت: قدرت‌های بزرگ در طول گفت‌وگوهای هسته‌ای به ایران پیشنهاد خواهند داد در ازای مهار برنامه هسته‌ای این کشور، تحریم‌ها را کاهش دهند؛ اما یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران در صورت بی‌توجهی به نگرانی‌های بین‌المللی، با فشارهای اقتصادی شدیدتری روبه‌رو خواهد شد... تحمیل تحریم‌ها ادامه خواهد یافت... حوزه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان در آن‌ها بر ایران اعمال فشار کرد. کاترین اشتون، رئیس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفت‌وگوها با ایران را رهبری می‌کند، گفت: ایران باید درک کند که دستیابی به پیشرفت ملموس، ضروری است. اما روسیه و آمریکا تأکید می‌کنند که زمان نامحدودی برای حل‌وفصل این مناقشه وجود ندارد و وحشت از بروز جنگی تازه در خاورمیانه افزایش یافته است.
در ادامه مقاله آمده است: جان کری، وزیر خارجه آمریکا که به انگلستان سفر کرده، نیز گفت: روزنه راه‌حل دیپلماتیک برای همیشه باز نخواهد ماند. اما امروز این روزنه همچنان باز است... زمان همچنان باقی است، اما تنها به شرطی که ایران با حسن‌نیت، برای آمدن به میز مذاکره تصمیم بگیرد... آماده‌ایم تا با حسن‌نیت، احترام متقابل و تلاش برای جلوگیری از پیامدهای وحشتناک ناشی از شکست، گفت‌وگو کنیم. مشخص نیست که منظور از پیامدهای وحشتناک چیست. مقامات ارشد آمریکا بارها گفته‌اند که آمریکا هیچ یک از گزینه‌ها را از روی میز کنار نگذاشته که منظور، احتمال حمله نظامی است. همچنین این وحشت وجود دارد که ایران با دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، رقابت تسلیحاتی را در سراسر خاورمیانه رقم بزند. معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت که زمان بیشتری برای تلف کردن وجود ندارد. اولویت فوری قدرت‌های جهانی، متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی در سطوح بالاست؛ اما امیدهایی نیز وجود دارد که ایران پیشنهادهای آن‌ها را جدی بگیرد و برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک تلاش کند.
در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد غربی گفت که کسی انتظار ندارد که طرف‌ها در این مرحله به توافق برسند... اقدامات اعتمادساز مهم است. از سوی دیگر، خطرات بسیاری وجود دارد که از جمله اعلام اسرائیل برای حمله یکجانبه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران است. یک مقام آمریکایی گفت که به منظور کاهش تحریم‌ها در صورت پیشرفت گفت‌وگوها، اقداماتی صورت خواهد گرفت. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که شش کشور پیشنهادهایی برای کاهش تحریم‌های طلا و فلزات گرانبها در ازای تعطیلی تأسیسات زیرزمینی فردو، ارائه کرده‌اند. این مقام آمریکایی گفت که قدرت‌های جهانی امیدوارند نشست قزاقستان به‌زودی به گفت‌وگوهای بعدی منتهی خواهد شد... همچنین آمریکا آماده گفت‌وگوهای مستقیم با ایران در صورت جدیت ایران در این مورد است. سخنگوی خانم اشتون گفت که پیشنهاد به‌روز شده برای ایران، پیشنهادی متوازن و منصفانه است که البته در صورت موفقیت و سازنده بودن گفت‌وگوها اجرایی خواهند شد. 
اخبار و تحلیل‌ها: طرف غربی برای جوسازی و برهم‌زدن تعادل روانی طرف ایرانی که برای مذاکره باید از آن برخوردار باشد، از ادبیات تهدید تلویحی استفاده کرده است. عبارت «پیامدهای وحشتناک» که جان‌کری به زبان آورده، قطعاً یکسویه نیست و متوجه خود آنان هم است. این مسئله را نه تنها کری می‌داند، که اشتون هم کاملاً از آن آگاه است. آن‌ها به جای تهدید و ارائه امتیازهایی که به درد بازی‌های کودکانه می‌خورد، باید از پیشنهادهای معتبر سخن بگویند تا در بر پاشنه دیگری به گردش درآید.
   
نقطه تلاقی نفاق و وهابیت
 سران گروهک تروریستی منافقین در راستای تلاش‌های مذبوحانه علیه نظام جمهوری اسلامی به‌تازگی با شخصیت‌های وهابی در کویت، عربستان و قطر تماس گرفتند تا بتوانند هماهنگی‌هایی را بین این گروهک تروریستی و جریان وهابی با هدف ضربه‌زدن به‌نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند. گفتنی است «مبارک الوعلان» یکی از نمایندگان مجلس «الامه» کویت، در نشستی که به‌تازگی گروهک تروریستی منافقین در پاریس برگزار کرد، حضور داشت و به‌صراحت اعلام کرد که جریان وهابی در تلاش است تا همه امکانات لازم را برای این گروهک تروریستی ایجاد کند تا در نتیجه (به‌گمان باطلشان) نظام جمهوری اسلامی ایران را به سقوط بکشانند. از سوی دیگر «ولید الطباطبایی» یکی دیگر از نمایندگان تندروی وهابی کویت که با دستگاه جاسوسی عربستان نیز روابط بسیار نزدیک و خوبی دارد، در ماه آگوست 2011 بنابر دعوتی که این گروهک در چارچوب تماس‌های مستمر با شخصیت‌های وهابی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به‌عمل می‌آورد، با سرکرده‌های این گروهک تروریستی دیدار کرد.  دستورالعمل سرویس‌ جاسوسی به فتنه‌گران!
 حلقه پاریس و شورای(چند نفره) هماهنگی راه سبز امید طی سلسله جلساتی در اتاق فکر سرویس جاسوسی فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که فشارهای حقوق بشری را به جای متمرکز کردن بر روی افراد، بر روی نهادهای صنفی و حقوق بشری متمرکز کنند. پس از بی‌نتیجه ماندن فشار نهادهای به‌اصطلاح حقوق بشری بر جمهوری اسلامی به‌دلیل زندانی بودن تعدادی از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ تحت عنوان فعال حقوق بشر، حلقه پاریس ـ که ارتباط تنگاتنگی با سرویس جاسوسی فرانسه (موسوم به دی‌اس‌تی) دارد ـ طی سلسله جلساتی با اعضای این سازمان جاسوسی، راهبرد جدیدی را برای فشار به نظام اسلامی به آن‌ها پیشنهاد داده‌اند. یکی از فعالان گروهک ملی مذهبی که سال گذشته به پاریس گریخته، تصمیمات جدید اتاق فکر دی‌اس‌تی با حضور حلقه پاریس جریان فتنه را در قالب پیشنهادی به نهادهای حقوق‌بشری ارائه کرده و می‌گوید: «تلاش مفیدتر آن است که توجه نهادهای حقوق بشری را به نهادهای مدنی و صنفی جلب کنیم تا نهاد، به جای فرد عمده شود.»    اخبار کوتاه          
*  منابع آگاه، از اختصاص کمک‌های مالی برخی شخصیت‌های وهابی و سلفی خارج از عراق برای تظاهرات‌کنندگان عراقی در استان‌های سنی‌نشین با هدف توطئه‌ براندازی «نوری المالکی» نخست‌وزیر این کشور پرده برداشتند. در این خبر آمده است که این شخصیت‌های وهابی ماهیانه 20 میلیون دلار برای تأمین غذا و فراهم شدن وسایل نقلیه و دیگر نیازهای تظاهرات‌کنندگانی که علیه «نوری المالکی» دست به اعتراض زده‌اند، هزینه می‌کنند.
 * وزارت امور خارجه آمريكا مي‌گويد در راستاي طرح محكوم كردن اقدام كره‌شمالي در انجام يك آزمايش اتمي، جان كري، وزير امورخارجه اين كشور، تماس‌هاي تلفني بسياري باكشورهاي متحد و نزديك به واشنگتن داشته است. رسانه‌هاي آمريكايي با اشاره به تلفن‌هاي شخصي جان‌كري به همتايان خود در اروپا و آسيا نوشتند: تماس وزير خارجه جديد آمريكا با همتاي روسي خود، بدون پاسخ ماند و لاوروف به اولين تماس تلفني رسمي كري پاسخ نداد.
 * گفته می‌شود، حلقه انحرافي تلاش دارد تا در صورتي كه نامزدهايش نتوانند صلاحيت‌هاي مورد نظر قانوني را كسب کنند، از دريچه انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي و انتخابات چهارم شوراها، راهي براي ماندن در قدرت بيابد. در جريان برگزاري انتخابات مجلس نهم، به دليل تخلفات عديده برخي نامزدهاي وابسته به حلقه انحراف، اعم از خريد رأي، ايجاد اختلال در روند نظارت، ايجاد تنش و آشوب در برگزاري انتخابات و...، شوراي نگهبان انتخابات درحوزه‌هاي انتخابيه«تنکابن، رامسر، عباس‌آباد» و «دماوند و فیروزکوه» را باطل اعلام كرد.
  *«جان‌کری» در اولین روزهای مسئولیت وزارت‌خارجه آمریکا، در گافی آشکار از تلاش‌های دیپلمات‌های آمریکایی در کشور «قرزاقستان»(!) قدردانی کرد.به گزارش پایگاه «بیزینس اینسایدر»، «جان‌کری» هفته گذشته با اختراع واژه «قرزاقستان» سمت جدید خود را با گاف آغاز کرده است. وی در صحبت‌های خود از تلاش‌های دیپلمات‌های آمریکایی برای استقرار مؤسسات دموکراتیک در کشوری که اصلاً وجود خارجی ندارد، تقدیر کرد!
  *وكیل مدافع «فائزه هاشمی» از پایان یافتن دوران محكومیت شش ماهه موكلش در اواخر اسفند سال جاری و آزادی وی خبر داد. «غلامعلی ریاحی» در ادامه با اشاره به تشكیل پرونده‌ای جدید برای فائزه هاشمی گفت: این پرونده با موضوع اخلال در نظم زندان علیه ایشان تشكیل شده است كه فعلاً در مرحله رسیدگی قرار نگرفته است. ریاحی که همچنین وكیل متهم ردیف اول فساد بزرگ مالی- که به‌تازگی حکم اعدامش صادر شده- نیز هست، درباره این حکم هم گفت: در این پرونده نیز به‌عنوان وكیل متهم، اعتراضم را نسبت به حكم اعدام صادره در روز 5 اسفند به دادستانی كل كشور ارائه داده‌ام.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.