شناسه : 672
امروز شنبه 1391/12/05 - 16:58
نویسنده : مدیر فنی
اخبار و تحليل‌ها پنجم اسفند ماه 1391

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

امیدواریم ان‌شاءالله بركات آقای خوشوقت منقطع نشود از ماها، از شما جوان‌ها؛ و بركات ایشان استمرار داشته باشد.

آمریکا رسواتر شد
   تروریست‌هایی که از سوی کشورهای غربی و عربی حمایت می‌شوند، پنجشنبه گذشته در اقدامی تروریستی با انفجار بمبی قوی در دمشق، بیش از 300 نفر را کشته و مجروح کردند. در پی این جنایت وحشیانه، روسیه از شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه و صدور بیانیه در محکومیت این اقدام تروریستی را خواستار شد که پس از تشکیل جلسه شورای امنیت با حضور 15 عضو آن، آمریکا و کشورهای غربی عضو شورا مانع صدور بیانیه و محکوم کردن جنایت تروریست‌ها شدند. کشورهای غربی و در صدر آن‌ها، نظام آمریکا از سال‌های دور، تعامل فریبکارانه و تخریبی با افکار جهانی را در دستور کار قرار داده و با صرف هزینه‌های هنگفت، رسانه‌هایشان را به این سمت سوق داده‌اند؛ اما با این حال، در بزنگاه‌هایی با اشتباه در موضع‌گیری و واکنش به برخی حوادث، سرمایه‌گذاری گزاف بر بعضی موضوعات را هدر داده‌اند که برخی از اتفاقات بحران دوساله سوریه، از این موضوعات هستند. آمریکایی‌ها و شرکای غربی آن‌ها و حتی برخی از کشورهای عربی با متهم کردن حکومت سوریه به سرکوب کردن مردم و سر دادن شعار دروغین حمایت از آزادی و حقوق مردم سوریه، به حمایت از تروریست‌ها پرداختند؛ اما در موارد متعدد که تروریست‌ها با پول، سلاح و حمایت آن‌ها وحشتناک‌ترین جنایات را علیه مردم سوریه روا داشتند، از محکوم کردن جنایات آن‌ها اجتناب کرده‌اند. این رفتار دوگانه و تعارض جدی و آشکار در شعار و عمل، آن‌ها را آنچنان رسوا کرد که بخش‌های مردمی فریب‌خورده و بریده از دولت سوریه با دیدن این رفتار مزورانه، به دامن حکومت بازگشتند و حاضر شدند جوانانشان را برای حفظ کشور در برابر اجانب و تروریست‌ها به کمک نیروهای نظامی و امنیتی حکومت بفرستند. خوی استکباری و خباثت‌آمیز آمریکا که به شرکایش نیز سرایت کرده، به پاشنه آشیلی تبدیل شده که در مواردی، اجازه نمی‌دهد طرح‌های شیطانی آمریکا که سرشار از جنایت و خونریزی است، به سرانجام برسد و باعث می‌شود تا این طرح‌ها در میانه راه فشل و ناکارآمد شود. کشتاری که تروریست‌ها در دمشق به راه انداختند و عده‌ای از مردم بی‌گناه را که در بین آن‌ها تعدادی دانش‌آموز بود، به خاک و خون کشیدند و جنایت بودن آن برای همه مسلم و قطعی بود و آمریکایی‌ها مانع محکوم کردن آن شدند، آخرین نمونه از رفتار تناقض‌آمیز آمریکاست که افکار عمومی را بیش از پیش با ذات خونریز آمریکا آشنا کرد و در این مورد به‌نفع حکومت سوریه تمام شد.
انتخابات ریاست‌جمهوری و توافق هسته‌ای در ایران
   گروه ترجمه -
خبرگزاری رویترز 22 فوریه 2013(4 اسفند) در مقاله‌ای به تحولات سیاسی داخلی ایران پرداخت و نوشت: ایران به دلیل اختلافات داخلی، احتمالاً هفته آینده با قدرت‌های جهانی در مورد مسئله هسته‌ای به توافق نرسد. باوجود پیشنهادهای چشمگیر سیاست‌گذاران ایرانی که مطابق آن، راهبردی نو برای تعامل با غرب ضروری است، تقویم انتخاباتی ایران ممکن است بر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در قزاقستان تأثیر بگذارد. با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در ایران،‌ آخرین دور گفت‌وگوها که در آن به ایران در صورت اعتمادسازی،‌ پیشنهاد لغو برخی تحریم‌ها داده خواهد شد، ممکن است تنها به‌عنوان فضایی برای باز نگه‌داشتن درهای دیپلماسی استفاده شود. یک دیپلمات غربی در ایران گفت ایران در حال شنیدن و بررسی مسائل است. ایرانی‌ها پس از بازگشت از گفت‌وگوها این پیشنهاد را مورد بازنگری قرار خواهند داد... اما احتمالاً تا زمان وجود دعوای داخلی، عمیقاً در مورد مسائل بحث نخواهند کرد.
   در ادامه مقاله آمده است: نگاهی دقیق‌تر ممکن است تا حدی دولت‌های غربی را خوش‌بین کند. رهبران ایران به‌تازگی نشانه‌هایی از علاقه به تعامل نزدیک‌تر از خود بروز داده‌اند. وزارت اطلاعات ایران گزارشی را در اواخر ماه نوامبر منتشر کرد که در آن به محاسن تعامل دیپلماتیک به‌منظور دفع تهدید اقدام نظامی دشمنان پرداخته شده بود.
   در پایان مقاله آمده است: محمود احمدی‌نژاد مدت‌ها طرفدار تعامل با آمریکا بوده و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز گفته است خط قرمزی برای گفت‌وگوهای مستقیم وجود ندارد. محمدرضا نقدی نیز ماه دسامبر گفت اگر آمریکا رفتار خود را اصلاح کند، گفت‌وگوها ممکن خواهد بود. اسکات لوکاس، کارشناس امور ایران می‌گوید: رهبر ایران روزنه فرصت را باز گذاشته است. با بررسی سخنان رهبر ایران مشخص می‌شود که ایران خواهان اقدام عملی برای لغو تحریم‌هاست و در صورت انجام نشدن اقدام جدی در این مورد، رهبر ایران به آمریکا اعتماد نخواهد کرد. کریم سجادپور، کارشناس بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی، می‌گوید: اوباما در تاریخ اخیر آمریکا کابینه امنیت ملی را بر پا کرده که بیش از کابینه‌های قبلی، طرفدار تعامل با ایران است. اوباما در دور دوم ریاست‌جمهوری خود کمتر تحت تأثیر ملاحظات سیاسی داخلی است. اما بسیاری از مؤلفه‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایران بستگی دارد که می‌تواند شانس پیشرفت سریع در آینده نزدیک را با چالش روبه‌رو کند.
   اخبار و تحلیل‌ها: ورود به بحث مذاکرات هسته‌ای از زاویه اختلافات داخلی، ورود درستی نیست؛ زیرا بحث هسته‌ای از جمله مسائلی است که در داخل، کمترین اختلاف درباره آن وجود دارد. ارتباط دادن آن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در این حد صحیح به‌نظر می‌رسد که شاید در دولت جدید در روش، لحن و بیان، تغییرات جزئی صورت گیرد؛ اما سیاست تغییر پیدا نمی‌کند، مگر اینکه طرف مقابل، حقوق مسلم ایران را بپذیرد. تغییر دولت در ایران می‌تواند فرصت و فضای منطقی را برای تغییر رفتار دولت اوباما ایجاد کند تا از ترکیب کابینه دومش برای به‌رسمیت شناختن حقوق ایران استفاده برد.
  
ساخت بزرگ‌ترین پایگاه شنود اطلاعاتی

  به‌تازگی وبگاه اینترنتی وزارت اطلاعات در گزارشی به بررسی ساخت بزرگ‌ترین پایگاه شنود اطلاعات آمریکا در صحرای آفریقا پرداخته است. به گزارش این پایگاه اینترنتی، آژانس امنیت ملی آمریکا برای شنود همه ارتباطات الکترونیکی سراسری در حال ساخت مرکزی مخفی در ایالت یوتا است که بزرگ‏ترین مرکز از نوع خود به‌شمار می‌رود. این مرکز که هزینه ساخت آن 2 میلیارد دلار خواهد بود، برای ردیابی و ثبت ارتباطات الکترونیکی احداث می‌شود. گفته می‏شود این مرکز، پنهانی‌ترین و پیچیده‌ترین مرکز خواهد بود و حتی ارتباطات الکترونیکی را که از اینترنت صورت می‏گیرد نیز دنبال خواهد کرد.
  گفته می‌شود وزارت امنیت سرزمینی آمریکا، کار مشاوره فنی ساخت این مرکز را برعهده دارد. این مرکز قرار است بخشی از اهداف اداره اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا را محقق کند.
درباره هدف از راه‌اندازی مرکز یوتا گفته شده است: این مرکز، با هدف تفسیر، رمزگشایی، تجزیه ‌و تحلیل و ذخیره‌سازی حجم انبوهی از ارتباطات جهان است که از ماهواره‌ها به سطح زمین می‌رسند و از طریق کابل‏های زیرزمینی و زیردریایی شبکه‌های بین‌المللی، خارجی و داخلی انتشار می‌یابند، راه‌اندازی می‌شود. این مرکز 2 میلیارد دلاری باید در سپتامبر 2013 تکمیل شود و فعالیت خود را آغاز کند.
  یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا که تا همین اواخر در این پروژه حضور داشته، می‌گوید: «اما این مجتمع فراتر از یک مرکز اطلاعات است. مرکز عظیم بلوفدال در یوتا نقش مهم و محرمانه دیگری دارد که تاکنون فاش نگردیده است.»
حجاب پرچم تبلیغ و ترویج اسلام
  «مانوئل والس»، وزير كشور فرانسه، در اقدامی تازه، بر قانون ممنوعيت حجاب برای زنان مسلمان فرانسوی هنگام انجام مسابقات ورزشی تأكيد كرد و از مسئولان ورزشی فرانسه خواست با جديت، بر اجرای اين قانون نظارت كنند. وی با بيان اينكه رعايت پوشش اسلامی حين ورزش به اصول برابری و گوناگونی اجتماعی لطمه می‌زند(!) مدعی شد: دولت اميدوار است مسئولان ورزش جهانی در اين زمينه مراقبت كنند. ورزش نبايد به محلی برای ايجاد تنش و تمايز ميان جنسيت‌ها و گروه‌های مختلف تبديل شود! این در حالی است که استقبال از حجاب و پوشش اسلامی در میان ورزشکاران فرانسوی موجب نگرانی مسئولان فرانسوی شده است.
   اخبا و تحلیل‌ها: رشد اسلام در فرانسه و گرایش قابل توجه مردم این کشور به اسلام، مسئولان آن را نگران کرده و برای جلوگیری از نفوذ اسلام در بین مردم، به مبارزه با مسائلی پرداخته‌اند که اسلام را بیشتر در برابر دیدگان مردم قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها، حضور باحجاب ورزشکاران زن در میادین ورزشی است.
          
 اخبار کوتاه    * منابع بحرینی از انتشار ویروس کشنده در میان زندانیان انقلابی در زندان «جو» خبر می‌دهند. «ریم خلف» وکیل بحرینی در این‌باره گفته است: ویروس منتشرشده در ساختمان شماره 4 زندان «جو» در جنوبی‌ترین نقطه بحرین، سبب بالا رفتن دمای بدن به بیش از چهل درجه همراه با حالت تهوع دائم می‌شود و امکانات درمانی نیز در این محل برای مبتلایان وجود ندارد. وی افزود: ساختمان شماره 4 در زندان جو حدود 550 زندانی دارد که بیشتر آن‌ها را بازداشت‌شدگان سیاسی تشکیل می‌دهند و ویروس کشنده میان آن‌ها جابه‌جا می‌شود.
   *  باوجود پایان مدت سفارت علی‌اصغر شعردوست در شهر دوشنبه تاجیکستان، وی هنوز به کشور بازنگشته است. شعردوست، سابقه نمایندگی مجلس ششم و همراهی با حزب مشارکت را در کارنامه خود دارد. گفته می‌شود وی رابطه خوبی با مشائی دارد.
   *  وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی رژیم آل‌سعود، کتابی را با محتوای تفکرات ضد شیعی در مقاطع ابتدایی همه مدارس عربستان توزیع کرده است. نویسنده این کتاب «حامد علی عبدالرحمن» و عنوان آن «بدیهیات مسلمان: خطاب به تفکرات شیعی» است و در سال جاری منتشر شده است. نویسنده در این کتاب، شیعیان را تکفیر کرده و آن‌ها را زنگ خطری برای امت مسلمان می‌داند. تحلیل‌گران داخلی عربستانی از آغاز مجدد فعالیت‌های ضد مذهبی رژیم آل‌سعود با هدف برانگیختن اختلافات مذهبی خبر می‌دهند و معتقدند رژیم حاکم بر عربستان در برابر اعتراض‌های روزافزون، علاوه بر گزینه امنیتی، به تفرقه‌افکنی میان گرایش‌های طائفه‌ای، منطقه‌ای و قبیله‌ای چشم دوخته است.
   *  برخی نزدیکان هاشمی رفسنجانی با اشاره به احتمال کاندیدا نشدن آیت‌الله مهدوی‌کنی برای ریاست خبرگان، فعالیت‌ها و رایزنی‌های خود را شروع کرده‌اند. ماه گذشته آیت‌الله مهدوی‌کنی عمل جراحی چشم داشته؛ اما هنوز خبری درباره نامزد نشدن وی مخابره نشده است. جلسه مجلس خبرگان نیمه دوم اسفند برگزار می‌شود.
   *  یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری، جلسه‌ای انتخاباتی را با 40 تن از نمایندگان ادوار مجلس برگزار کرده است. نکته قابل تأمل این جلسه آن است که تعداد زیادی از این نمایندگان، به دلیل همراهی با فتنه 88 و مشکلات مالی و اخلاقی، از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت رد صلاحیت شده‌اند و امکان ثبت‌نام دوباره برای انتخابات مجلس را پیدا ندارند.
   *  در جلسه انتخاباتی جریان انحرافی این بحث مطرح شده که کاندیدای ما به هر قیمت ممکن باید شعار پنج برابر کردن یارانه را مطرح کند. در این جلسه همچنین مطرح شده که ما به هر طریق ممکن باید هاشمی را وارد صحنه انتخابات کنیم تا بتوانیم خود را به نظام تحمیل کنیم.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.