شناسه : 668
امروز دوشنبه 1391/10/18 - 16:46
نویسنده : مدیر فنی
اخبار و تحليل‌ها-5

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) - مسئله سوریه (۱۳۹۱/۸/۲۹)

واقعیت مسئله سوریه این است که جبهه استکبار قصد دارد حلقه وصل زنجیره مقاومت در منطقه را که در همسایگی رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد، نابود کند.(۱۳۹۱/۸/۲۹)

سخنان مقتدرانه و دقیق اسد
   روز گذشته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، سخنان مشروحی درباره بحران سوریه در دانشگاه دمشق ایراد کرد و سه راهکار نیز برای خروج از بحران مطرح ساخت که بلافاصله از سوی تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و غربی آن، رد شد. اما نکته مهم این نوشتار، این راهکارها نیست، بلکه اقتدار و منطق سخنان بشار اسد است که قاطعیت و مسلط بودن دولت سوریه بر اوضاع این کشور را باوجود 22 ماه جنایت و کشتار و توطئه تروریست‌ها و حامیان آنان علیه این کشور نشان می‌دهد. یکی دیگر از نکات برجسته این سخنرانی، افشای دقیق توطئه‌های پشت پرده تروریست‌ها و حامیان آنان بود که نشان می‌داد دولت سوریه کاملاً از نقشه‌ها و توطئه‌های پشت پرده بحران سوریه آگاه است و سیاست‌های خود را براساس آن چیده است و نکته بعدی در سخنان بشار اسد، حمایت قاطع وی از جبهه مقاومت و مسئله فلسطین بود که وی با این حمایت ثابت کرد که باوجود فشارهای داخلی و خارجی بر دولت سوریه برای دست کشیدن از جبهه مقاومت و ایجاد شکاف بین دولت سوریه و نیروهای مقاومت، موضوع فلسطین را همچنان مسئله اصلی خود می‌داند. وی در این سخنرانی همچنین بر بازپس گیری منطقه اشغال‌شده جولان از رژیم صهیونیستی تأکید کرد و پیام داد که بحران سوریه باعث نشده که دولتمردان سوری آرمان‌های خود را کنار بگذارند. واقعیت این است که سخنرانی اسد پیام‌های زیادی برای دوستان و دشمنان این کشور داشت که همگان پیام آن را به‌خوبی درک کردند و نشان داد که دولت سوریه جنگ با تروریست‌های وارداتی را تا آخر ادامه خواهد داد و تنها به تغییراتی اعتقاد دارد که از گلوله تفنگ خارج نشود.
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
   گروه ترجمه -
روزنامه واشنگتن‌پست 7 ژانویه 2013 (18 دی) در مقاله‌ای به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: تحریم‌های جدید آمریکا جبهه نبرد اقتصادی غرب علیه ایران را گسترش داده و هدف آن، نابودی زیرساخت‌های صنعتی ایران است؛ هرچند رهبران ایران در حال حاضر تمایل خود به از سرگیری گفت‌‌وگوهای هسته‌ای را اعلام کرده‌اند. در حالی که اقتصاد ایران زیر فشار تحریم‌های قبلی است، تحریم‌های جدید که هفته گذشته به تصویب کنگره و امضای باراک اوباما رسید، به‌منظور زدن ضربات شدید به بخش‌های کلیدی صنعت ایران طراحی شده است. اگرچه برخی از تحریم‌های قبلی آمریکا به افراد و شرکت‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای ایران مربوط بود؛ اما سیاست‌های تحریمي جدید، عملاً تحریم‌ تجاری به‌شمار می‌رود که به‌منظور حمله نظام‌مند علیه ارکان اقتصادی ایران طراحی شده و تهدید فروپاشی اقتصادی ایران را به همراه دارد.
   در ادامه مقاله آمده است: «مارک دوبو ویتز»، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی، می‌گوید: «این تحریم‌ها به‌طور مؤثر تمام بخش‌های اقتصادی ایران را در فهرست سیاه قرار می‌دهد... هدف ایجاد تأثیری منفی بر تمام بخش‌های تجاری ایران به‌استثنای بخش‌های مرتبط با امور بشردوستانه[!] است.» تحریم‌های جدید با گسترش تمرکز بر تمام صنایع سبب می‌شود ایران در دور زدن تحریم‌ها با مشکل روبه‌رو شود. پیش‌تر آمریکا با ایران وارد بازی موش و گربه شده بود که پیروزی در آن برای آمریکا دشوار بود.
   تشدید فشارهای اقتصادی در میانه خبرهای مربوط به از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با غرب صورت می‌گیرد. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران روز جمعه اعلام کرد که دولت این کشور با گفت‌وگوهای جدید در ماه جاری موافقت کرده است. سخنگوی اتحادیه اروپا تأیید کرد که انتظار می‌رود به‌زودی گفت‌وگوهای جدید انجام پذیرد. مقامات ایرانی به‌طور غیرمعمولی در تأیید آسیب‌های فوق‌العاده تحریم‌های غرب علیه اقتصاد کشورشان صادق بوده‌اند.
   در پایان مقاله آمده است: تحریم‌های جدید آمریکا به‌دلیل امتناع ایران از پایبندی به قوانین بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای است. آخرین دور تحریم‌ها با حمایت کم‌ نظیر دو حزب مهم آمریکا در کنگره روبه‌رو بوده است؛ هرچند در ابتدا مقامات دولت اوباما هراس داشتند که برخی از تحریم‌ها به دولت‌های متحد آسیب بزند و حمایت بسیار موفق بین‌المللی در انزوای ایران تضعیف شود. تحریم‌های جدید علیه شرکت‌های بین‌‌المللی است که با شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مشخص صنعتی روابط تجاری دارند. همچنین این تحریم‌ها به‌دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به آلومینیوم، زغال سنگ و سایر مواد حیاتی برای ساخت‌وساز و صنعت خودروست.
   اخبار و تحلیل‌ها: نگاهی به روند اجرای تحریم‌‌های غرب علیه ایران نشان می‌دهد که تحریم‌ها بیش از آنکه کارکردی عملی داشته باشد، صرفاً تبلیغی و جنگ روانی است و شاهد این مدعا نیز خارج کردن هر از چند گاه چند کشور از تحریم ایران است! و اینکه بسیاری از کارشناسان سیاسی اذعان دارند که تحریم‌ها هیچ تأثیری در رویکرد ایران در بحث هسته‌ای نداشته است؛ اما نکته ظریفی که در این مقاله آمده و دولتمردان، به‌ویژه شخص رئیس‌‌جمهور محترم باید به آن اهتمام جدی داشته باشند، امیدواری دشمنان به برخی اظهارنظرهای ایشان مبنی بر تأثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران(!) است؛ آنجا که این روزنامه در همین مقاله از آن به‌عنوان «تأیید غیرمعمولی آسیب‌های فوق‌العاده تحریم‌های غرب علیه اقتصاد ایران از قول مقامات ایرانی» نام می‌برد!   
نامه‌پراکنی ملی مذهبی‌ها برای فشار به نظام
  به‌تازگی نامه‌ای از طرف جمعی از فعالان ملی مذهبی نوشته شده که به موضوعات مختلفی اشاره دارد. یکی از این موضوعات، وضعیت حقوق بشر است که نویسندگان این نامه با استناد به برخی از موارد، سعی کرده‌اند وضعیت حقوق بشر را در ایران بحرانی نشان دهند تا در جورچین فشار بر نظام برای برقراری رابطه با آمریکا، نظام را نه مجاب، بلکه به این کار مجبور کنند. از جمله مستندات این افراد، محکومیت ایران در دادگاه (نمایشگاه سفارشی!) ایران تریبونال است. فعالان ملی مذهبی در نامه خود چنین آورده‌اند: «در هفته‌های گذشته، ایران در (Iran Tribunal) در لاهه با شهادت یکصد نفر(!) آسیب دیده و محکوم به «جنایت علیه بشریت» شده است.»
   استناد به حکم این دادگاه در حالی صورت گرفته است که این دادگاه، هیچ مشروعیتی ندارد و به‌عنوان یک ابزار فشار با بودجه مستقیم کنگره آمریکا اداره می‌شود و عمده مجریان آن نیز اعضای چریک‌های فدایی خلق و بازماندگان منافقین مانند «ایرج مصداقی» هستند.
پشت پرده فشارهای غرب علیه نظام
  «آلون‌بن» در سرمقاله‌ «المانیتور»، ارگان وابسته به ناتو، در اعترافی زودهنگام، «هدف نهایی غرب» از فشارهای گوناگون بر نظام ایران را زمینه‌سازی برای آغاز ناآرامی خیابانی در ایران(!) ذکر کرد و نوشت: «مشاهده‌ پیشرفت‌های ایران موجب شد برخی در نیروهای دفاعی، پارادایم جدیدی را مطرح کنند که به جای توانایی‌های فیزیکی، بر انگیزه‌های ایران تمرکز می‌کند. در واقع این پارادایم تصدیق می‌کند که توسل به نیروی نظامی به‌تنهایی حاوی پاسخی راضی‌کننده برای چالش ایران نیست.
   این پارادایم، با اذعان به اینکه اعمال تحریم‌های جامعه بین‌المللی علیه ایران، نقطه شروع فشار بر حکومت این کشور است، خواستار تشدید فشار بین‌المللی از طریق تحریم‌های بیشتر در کنار فعالیت‌های مخفی علیه برنامه پرسنل، تأسیسات هسته‌ای و نیز حکومت آیت‌الله‌ها در ایران است. با توجه به احتمال روزافزون وقوع بهار عربی در خیابان‌های تهران، ترکیب فشار اقتصادی و سیاسی می‌تواند آیت‌الله‌ها را به بازنگری در برنامه هسته‌ای متقاعد کند.»
   «نوام چامسکی» تحلیل‌گر آمریکایی نیز به‌تازگی در جواب خبرنگار بی‌بی‌سی، ضمن فاش ساختن برنامه سازمان جاسوسی سیا برای تنفس مصنوعی به پیکر بی‌جان فتنه، می‌گوید: «درباره ایران من از جزئیات اطلاع ندارم؛ اما شک دارم که جنبش(فتنه) سبز کاملاً خاموش شده باشد. فکر می‌کنم اگر عمیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم که مردم هنوز دارند تلاش می‌کنند. فکر می‌کنم که بتوانند راه‌های جدیدی برای ادامه این جنبش پیدا کنند.» روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز به‌تازگی در سرمقاله‌اش به‌صراحت اعلام کرد که امید غرب، به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است.
همه اسناد موجود نشان از آن دارد که غربی‌ها نوعی «مدیریت هوشمند» را برای این دور از انتخابات در ایران به کار بسته‌اند و مترصد تعیین شرایط لازم برای رسیدن به جمع‌بندی آخر خود در این‌باره‌اند. در عین حال این نکته‏ قطعی است که هدف کلان غرب، سوق ‏دادن کشور به سمت فضایی است که هر چه بیشتر به فضای سال ۸۸ شبیه باشد.
            
اخبار کوتاه    *  اخبار به دست آمده حاکی از این است که عبدالله نوری نیز مانند بسیاری دیگر از اصلاح‌طلبان افراطی با کاندیداتوری عارف مخالف است و در محفلی خصوصی با انتخاب وی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مخالفت جدی کرده است.
   *  در پی افزایش اعتراضات مردمی به رژیم آل‌سعود «ولیدبن‌طلال» شاهزاده سعودی در نامه‌ای به وزیر کشور عربستان از اوج‌گیری دوباره تظاهرات مردمی در این کشور احساس خطر کرده و خواستار مقابله با خواست‌های مشروع مردم معترض شده است.
   *  «عبدالعزیز آل‌الشیخ» مفتی کل عربستان و از علمای مطرح وهابی، از مردم این کشور خواست به نیروهای تروریستی سوریه کمک مالی کنند و برای پیروزی آن‌ها دعا کنند! وی همچنین از پیش‌نمازهای مساجد خواست که به مسائل سیاسی نپردازند و از مشاهده شبکه‌های ماهواره‌ای و پایگاه‌های اینترنتی اجتناب کنند!
   *  شبکه «الاخباریه» سوریه گزارش داد در چند روز گذشته، شمار زیادی از افراد مسلح که در بیش از ۴۰ ساختمان اداری در منطقه «درایا» موضع گرفته بودند، خود را تسلیم نیروهای ارتش کردند که در میان آن‌ها حدود ۸۰۰ مزدور از ملیت‌های مختلف به چشم می‌خورند. بر اساس اخبار به دست آمده، روحیه و انگیزه تروریست‌ها برای مقابله با دولت سوریه به شکل چشمگیری در حال کاهش است.
   *  وهابی‌ها به‌تازگی با نام‌هاي مختلفی از جمله «جماعت اصلاح، تبليغ و اخوان» در جهت تفرقه‌افکني و تبليغ گروه‌هاي منحرف مذهبي در شهرستان سردشت آذربایجان غربی فعال شده‌اند. گفتني است اين مبلغان در سيستان‌وبلوچستان آموزش ‌ديده‌اند و با جمع کردن طرفداران اندک خود پس از نماز مغرب و عشا در مساجد، با اين شعار که «مردم از دين‌شان جدا شده‌اند» و «اسلام واقعي در منطقه ضعيف شده است» به تبليغ وهابيت می‌پردازند. شیوه و محور اصلي تبليغات اين وهابي‌ها به‌شدت در جهت تکفير تشيع و گروه‌هاي مذهبي مخالف اعتقاداتشان و بي‌پايه دانستن وحدت در ميان مذاهب اسلامي است.
   *  سیدمحمد خاتمی در ادامه اظهارنظرها و تحرکات اخیر انتخاباتی‌اش، این بار با اعضای تحریریه یکی از پایگاه‌های خبری فیلترشده دیدار کرد و ضمن شنیدن نظرات اعضای این رسانه حامی فتنه 88، از خط سیاسی که آن‌ها دنبال می‌کنند، تقدیر و تشکر کرد! خاتمی در این دیدار، زندانی شدن را در وضعیت کنونی افتخار تلقی کرد! وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بدون اشاره به فتنه سال 88 و عملکردش در آن، خود را دلسوز انقلاب معرفی کرد. گفتنی است این سایت ازجمله سایت‌های نزدیک به خانواده هاشمی است.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.