شناسه : 643
امروز پنجشنبه 1393/06/13 - 14:52
نویسنده : مدیر فنی
در امتداد کنگره/2

ده هزار شهید اصناف و بازار چگونه احصا شدند

جانشین سازمان بسیج اصناف کشور طی مصاحبه‌ای معیارهای احصای آمار شهدای کنگره را بیان کرد.

 

جانشین سازمان بسیج اصناف کشور در مصاحبه با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در پاسخ به این سؤال که در کنگره ملی ده هزار شهید اصناف و بازار، بر اساس چه معیاری شهدای اصناف و بازار احصا شدند گفت: کسی که در صنف مشغول بوده اعم از صاحب جواز کسب یا به اصطلاح عامیانه استاد کار و یا شاگرد صنف، جزو شهدای اصناف به حساب آمده است.

غلامرضا حسن‌پور افزود: کسی که صاحب پروانه کسب نبوده اما به کسب و کار مشغول بوده نیز جزو شهدای اصناف محسوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روش احصای شهدای کنگره، کارگر کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های توزیعی نیز شهید اصناف‌اند.

حسن‌پور درباره شهدایی که ضمن کسب و کار به فعالیت‌های دیگری همانند تحصیل می‌پرداخته‌اند گفت: اگر صبغه اصلی کار شهید، کسب و کار بوده است جزو شهید اصناف به حساب آمده است.

جانشین سازمان بسیج اصناف کشور ادامه داد: بنّایی و مشاغل مرتبط با آن چون در تعریف اصناف نبود شهدای آن‌ها نیز در آمار شهدای اصناف نیامد و قرار شد احصای آمار این شهدا را بسیج محلات دنبال کند.

وی درباره تنها استثنای بیرون از مجموعه اصناف گفت: با توجه به اینکه بسیج رانندگان نیز زیرمجموعه بسیج اصناف قرار گرفته است شهدای راننده را نیز جزو شهدای اصناف محسوب کردیم.

گفتنی است از ده هزار شهید اصناف و بازار 700  شهید مربوط به صنوف حمل و نقل است.

جانشین سازمان بسیج اصناف کشور درباره شهدایی که در دوران حیات، شغل خود را عوض کرده‌اند گفت: ما آخرین شغل شهید را ملاک عمل قرار داده‌ایم.

وی افزود: شهدایی که پس از رفتن به جبهه ارتباطشان را با صنف قطع نکرده‌اند جزو شهدای اصناف به حساب آمده‌اند. به عنوان مثال شهید حسین بصیر، جانشین لشکر کربلا، پروانه کسب آهنگریش را باطل نکرده و به سپاه پیوسته است؛ لذا جزو شهدای اصناف به حساب می‌آید.

حسن‌پور از سطح دیگری از شهدای مرتبط با اصناف و بازار با عنوان «شهدای خانواده اصناف» نام برد که جزو شهدای اصناف و بازار محسوب نشده‌اند.

وی خیل عظیم شهدای خانواده اصناف را چنین تعریف کرد: شهیدی که پدر یا اقوام نزدیک وی جزو اصناف بوده‌اند و خود وی به طور پاره‌وقت در واحد صنفی آن‌ها مشغول به کار بوده است جزو شهدای خانواده اصناف شناسایی شده‌اند. به عنوان مثال شهید زین‌الدین که پدرش کتابفروش بوده و پسر عباس دست‌طلا جزو این شهدا به شمار می‌آیند.

جانشین سازمان بسیج اصناف کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دستورالعمل تعریف شهید اصناف از اوایل سال 92 به همه استان‌ها ابلاغ شد خاطرنشان کرد: در نرم‌افزار بانک اطلاعات شهدای اصناف و بازار هم همین دستورالعمل ملاک قرار گرفت.

حسن‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا در احصای شهدای اصناف و بازار به دنبال افزایش آمار شهدا بودید گفت: اگر به هر بهانه‌ای به دنبال افزایش آمار شهدای اصناف و بازار بودیم شهدای خانواده اصناف را هم به آمار اضافه می‌کردیم.

وی تأکید کرد: در احصای آمار شهدای اصناف و بازار جامعیّت و مانعیّت به صورت توأمان مد نظر بوده و در یک کلام باید گفت دقت مهم بوده است.

حسن‌پور در عین حال خاطرنشان کرد: از این هم نمی‌گذریم که شهیدی در تعریف شهدای اصناف و بازار بگنجد اما توسط تعاریف اقشار دیگر مصادره شود. به عنوان مثال شهید عراقی که شهید شاخص اصناف نیز هست و روز شهادتش به نام روز بسیج اصناف نامگذاری شده و سال‌ها در فضای بازار مشغول فعالیت بوده، اینکه در اواخر عمر شریفش در بخش حسابداری روزنامه کیهان فعالیت کرده است دلیل نمی‌شود که از دایره شهدای اصناف و بازار خارج شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج اصناف کشور، احصای شهدای اصناف و بازار پس از اجلاس پایانی کنگره ملی ده هزار شهید اصناف و بازار هم ادامه دارد و به اذعان و تأکید بسیاری از مسئولان که در یادواره‌های کشوری کنگره حضور یافتند تعداد شهدای اصناف و بازار بسیار بیش از ده هزار نفر است.

بنا بر این گزارش، جانشین سازمان بسیج اصناف کشور پیش از برگزاری اجلاس پایانی کنگره طی نشستی خبری از گردآوری آمار ایثارگران اصناف و بازار پس از گردآوری کامل آمار شهدای اصناف و بازار نیز خبر داده بود.

انتهای پیام/

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.