شناسه : 5284
امروز شنبه 1399/03/31 - 18:58
نویسنده : mohammad rezaeian

اجرای ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس از اواخر مرداد

امسال با توجه به اینکه چهلمین سال گرامیداشت دفاع مقدس است، برنامه‌هایی به همین مناسبت پیش بینی شده که رونمایی از اثر هنری مربوط به مزار شهدای گمنام میدان ۱۵ خرداد تهران در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) یکی از این برنامه‌هابود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس؛ سال گذشته «رونق تولید» نام داشت که اقدامات متعددی در همین رابطه در بخش‌های مختلف کشور صورت گرفت؛ لذا برای آگاهی از فعالیت‌های سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، گفت‌وگویی را با دکترغلامرضا حسن‌پور مسئول سازمان بسیج اصناف انجام دادیم که متن آن در ادامه آمده است.

 

سال گذشته سازمان بسیج اصناف کشور برای تحقق «رونق تولید» چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی امسال و در سخنرانی دیگری که بعد از آن داشتند، عنوان کردند که در سال ۱۳۹۸ در موضوع «رونق تولید» پیشرفت داشتیم؛ هرچند این موضوع در سفره مردم ملموس نبود، اما پیشرفت‌هایی وجود داشت که نتیجه زحمات دولت و همچنین مجموعه‌های مردمی و حاکمیتی بود؛ لذا ما هم در ادامه شعار سال ۱۳۹۷ که حمایت از «کالای ایرانی» بود همان روند را در سال «رونق تولید» ادامه دادیم.

در خصوص رفع موانع تولید اعم از گمرکات و مباحثی که در قوانین و مقررات داشتند کار فشرده‌ای را دنبال کردیم و علاوه بر این، چنانچه موردی هم برای صنفی بوجود می‌آمد مثل صنف کفش که مشکلی در واردات چسب مخصوص داشت، با ورود به این‌گونه مشکلات، آن‌ها را رفع کردیم.

اما در اواخر سال گذشته بحث کرونا هم که پیش آمد، نیاز جامعه به ماسک افزایش یافت به همین جهت بسیج اصناف به این موضوع ورود پیدا کرد و از واحد‌های تولیدی پوشاک تقاضا کرد خط تولید خود را به تولید ماسک تغییر دهند؛ هرچند در ابتدا این تغییر سخت بود، ولی با تلاشی که شد این تغییرات صورت گرفت؛ البته در این موضوع بسیج اصناف فقط هدایت و رهبری و رفع موانع را برعهده داشت به نحوی که توانستیم هفت هزار چرخ را برای تولید ماسک فعال کنیم که با فعال شدن این واحد‌ها تا اواسط اردیبهشت ۴۰ میلیون ماسک تولید شد؛ البته در تهران روزانه ۵۰۰ هزار ماسک سه لایه پزشکی استاندارد توسط واحد‌های صنفی تولید می‌شود.

در همین رابطه بسیج اصناف تولید ماسک از تولیدکننده تا داروخانه را مدیریت می‌کند که از چند روز پیش نیز مجوز فروش ماسک در فروشگاه‌های اینترنتی صادر و به اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی هم ابلاغ شد البته در برخی داروخانه‌ها متأسفانه ماسک به قیمت بیشتر و بعضاً با کیفیت پایین به فروش می‌رسد.

بسیج اصناف با شیوع کرونا از اسفند سال گذشته تا اواسط اردیبهشت ۴۰ میلیون ماسک این نشان می‌دهد می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

اما موضوع دیگری که در سال گذشته روی داد و باید همچنان دنبال شود، طرح استاد-شاگردی بود؛ ۶۰۰ هزار واحد تولیدی و سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که اگر هر کدام از این واحد‌ها یک نفر را بکارگیری کند سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شاغل می‌شوند.

این طرح را بهمن ۹۸ در اصفهان آغاز کردیم و در گزارشی که اخیرا در این رابطه از اصفهان به سازمان بسیج اصناف کشور ارسال شده بیانگر اشتغال یک‌هزار نفر طی این مدت در طرح مورد اشاره است؛ البته مشکلات بیمه و مالیات وجود دارد که باید برطرف شود. براین اساس یکی از محوری‌ترین برنامه‌هایی که امسال داریم اشتغال جوانان است؛ زیرا اگر اشتغال افزایش یابد، تولید هم افزایش خواهد یافت. در واقع عمده‌ترین مشکل واحد‌های تولیدی این است که بعضاً از نیروی کار غیر ایرانی استفاده می‌کنند که باید در قوانین و آیین‌نامه‌های کار بازنگری صورت گیرد.

 

 رابطه سازمان بسیج اصناف با دولت چگونه است؟

 

بسیج اصناف ارتباط خوبی با وزیر صمت سابق داشت به نحوی که وزیر سابق به اینکه هیچ وزیری تا به این سطح با بسیج اصناف همکاری نداشته است؛ به عنوان مثال برای کنترل بازار همکاری خوبی در قالب طرح همیاران بازرسی داشتیم بدین ترتیب که حدود ۵ هزار بسیجی به عنوان بازرس با وزارت صمت برای کنترل بازار همکاری داشتند.

سال گذشته هرچند بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، اما به لحاظ تأمین مایحتاج مردم، بر خلاف دیگر کشور‌ها دچار مشکل نشدیم و مردم برای تامین آن‌ها به فروشگاه‌ها همانند دیگر کشور‌ها حمله نکردند و این هم مرهون وجود شبکه مویرگی مغازه‌های خواروبارفروشی‌های (بقالی) محلات، کمک بسیجی‌ها برای توزیع اقلام مورد نیاز مغازه ها، شناسایی انبار‌های احتکار اقلام بهداشت فردی و تشویق کسبه‌های منصف، بود.

شیوع کرونا باعث شد تا با وزارت بهداشت نیز همکاری‌هایی را برای تولید ماسک، گان و محلو‌های ضوعفونی داشته باشیم و علاوه براین زمانی هم که قرار شد واحد‌های صنفی فعالیت خود را مجدد بعد از پایان قرنطینه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کنند، به واسطه نگرانی‌هایی که وزارت بهداشت برای رعایت مقررات بهداشتی از سوی واحد‌های صنفی داشت، از بسیج اصناف کمک خواستند که در طرح همیاران سلامت آن‌ها را کمک کردیم تا بازرسان وزارت بهداشت مأموریت‌های خود را بهتر انجام دهند.

 

 یکی از معضلات واحد‌های تولیدی وجود اجناس قاچاق آن هم در حد بسیار زیادی در بازار است؛ حال با توجه به این موضوع می‌توان گفت قاچاق کالا به‌صورت سازماندهی‌شده صورت می‌گیرد؟

 

در مورد قاچاق کالا، مجلس دهم معتقد بود که کالای قاچاق از طریق مبادی رسمی وارد می‌شود، اما اینکه گفته می‌شود اجناس توسط کوله‌بر‌ها قاچاق می‌شود، باید گفت که آن‌ها هم به‌صورت سازمان‌یافته نسبت به جابه‌جایی کالای قاچاق اقدام می‌کنند؛ زیرا کوله بر‌ها فقط هزینه جابه‌جایی را می‌گیرند و سود اجناس را فرد دیگری می‌برد؛ پس کالای قاچاق به‌ویژه در بخش لوازم خانگی به‌طور حتم سازماندهی‌شده وارد کشور می‌شود.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم تاکنون نتوانسته موفق عمل کند؛ زیرا ستاد مورد اشاره به وزارتخانه‌ها اشراف ندارد تا بتواند آن‌ها را به اصطلاح امر و نهی کند. بر این اساس، تنها راه موفق عمل کردن در مبارزه با قاچاق کالا، فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به استفاده از کالای ایرانی است؛ البته در کنار این موضوع مبارزه با سرشبکه‌های قاچاق هم باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 یکی از اقدامات بسیج اصناف ارائه آموزش‌های «فقه بازار» است؛ این آموزش‌ها تا چه حد در فعالیت واحد‌های صنفی مؤثر بوده است؟

 

آموزش‌هایی که در قالب «فقه بازار» ارائه می‌شود همانند کاری است که معلم مدرسه انجام می‌دهد یعنی همان‌گونه که معلم به معلم درس می‌دهد و دانش‌آموز هم موظف به یادگیری است در اینجا هم همین موضوع صادق است؛ بدین معنی که صاحبان اصناف برای تمدید مجوز فعالیت خود ملزم به شرکت در کلاس‌های «فقه بازار» هستند، اما اینکه آیا در مقام عمل این احکام را رعایت می‌کنند، همانند همان دانش آموزی است که بعد از قبولی در امتحانات درس‌هایی را که آموخته است، بعضاً عمل نمی‌کند.

 

سازمان بسیج اصناف در گذشته با فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مخالف بود، این در حالی است که این روز‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعددی در حال بازگشایی و فعالیت هستند؛ آیا فعالیت گسترده اینگونه فروشگاه‌ها را می‌توان بیانگر بی نتیجه بودن مخالفت‌های بسیج اصناف دانست؟

 

بسیج اصناف مخالف فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که در کنار واحد‌های صنفی کوچک‌تر فعالیت می‌کنند؛ زیرا فلسفه تشکیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای نقاطی است که مردم به واحد‌های صنفی کوچک دسترسی ندارند. به‌عنوان مثال در شهر کوچکی که ۵۰ واحد صنفی کوچک فعالیت دارند، راه‌اندازی چندین فروشگاه زنجیره‌ای موجب کساد شدن فروش و حتی تعطیلی واحد‌های صنفی کوچک می‌شود.

اگر می‌خواهیم فروشگاه زنجیره‌ای داشته باشیم، می‌توانیم همین واحد‌های صنفی کوچک که در محلات هستند را به یکدیگر وصل کنیم؛ در این‌صورت نیازی برای احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای با مساحت بزرگ احساس نخواهد شد؛ البته این موضوع را هم نباید نادیده گرفت که واحد‌های صنفی کوچک بعضاً اهل تغییر نیستند.

 

امسال چهلمین سال گرامیداشت دفاع مقدس است، به همین جهت برنامه‌های متعددی برای اقشار مختلف بسیج پیش بینی شده است؛ برنامه‌های بسیج اصناف برای این روز‌ها چیست؟

 

امسال با توجه به اینکه چهلمین سال گرامیداشت دفاع مقدس است، برنامه‌هایی به همین مناسبت پیش بینی شده که رونمایی از اثر هنری مربوط به مزار شهدای گمنام میدان ۱۵ خرداد تهران در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) یکی از این برنامه‌هاست که اجرا شده است؛ علاوه بر این از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز برنامه یک هفته‌ای برای ویژه‌برنامه‌های چهلمین سال گرامیداشت هفته دفاع مقدس اصناف در نظر گرفته شده که اجرای این برنامه‌ها به بسیج اصناف ابلاغ شده است.

بدین ترتیب هفته آخر مرداد زمانی است که برای اجرای برنامه‌های مورد اشاره بسیج اصناف تعیین شده که یکی از این برنامه‌ها اجرای مراسمی در محل تخریب واحد‌های صنفی و شهادت صاحبان اصناف و مشتری‌های آن‌ها در زمان بمباران شهر‌هاست.

ضمن اینکه در هفته مورد اشاره یک‌هزار دقیقه مستند شهدای اصناف و 10 قسمت خاطرات و ناگفته‌ها در خصوص معرفی کتب و شهدای اصناف از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.