شناسه : 4874
امروز دوشنبه 1397/08/21 - 12:14
نویسنده : mohammad rezaeian
رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور:

دستورالعمل‌های یک‌شبه‌، ثبات اقتصادی را متزلزل کرده است/نقدینگی افسارگسیخته، عامل بی‌ثباتی‌های اخیر

رئیس بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی کشور با اشاره به وضعیت اقتصادی در کشور، گفت: شرایط اقتصادی کشور حاکی از آن است که نفوذ اقتصادی در کشور اتفاق افتاده و متأسفانه در این زمینه دشمن موفق به نفوذ شده است.

به گزارش بسیج اصناف کشور؛ غلامرضا حسن‌پور در نشست خبری بازار بسیج و توسعه پایدار اقتصادی در یزد با اشاره به صبغه مذهبی بازار، گفت: بازار و بازاریان از اوایل تاریخ اسلام و همچنین نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی پیوند عمیقی با مذهب و انقلاب داشتند.

وی افزود: وجود ۱۱ هزار شهید بازاری و اصناف کشور نشان‌دهنده آن است که بازاریان پس از مشارکت فعال در انقلاب اسلامی که به فرموده رهبر انقلاب اولین گروهی بودند که به نهضت امام پاسخ مثبت دادند در ادامه نیز با نثار خون خود درراه تثبیت نظام اسلامی تلاش کردند.

مسئولین هنوز جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

رئیس بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی در خزانه‌داری آمریکاست، تأکید کرد: رهبر انقلاب هجدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در جلسه با سران قوا از آن‌ها خواستند تا اتاق جنگ اقتصادی را شکل دهند. همچنین رهبر انقلاب در ادامه در دوم خرداد نیز در جلسه با سران نظام تأکید کردند که باید اتاق جنگ اقتصادی را شکل دهیم؛ اما متأسفانه هنوز در این راستا قدمی برداشته نشده و مسؤولین ما هنوز متوجه نشده‌اند که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم.

حسن‌پور در ادامه با اشاره به اینکه ۳ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد تصریح کرد: در این سه میلیون واحد صنفی بیش از هفت و نیم میلیون نفر مشغول به کارند که با احتساب مرتبطان این افراد می‌توان گفت ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر به‌طور مستقیم با اصناف سرکار دارند و ۱۷ درصد از درآمد ناخالص کشور را تولید می‌کنند.

این مقام مسئول بابیان اینکه واحدهای صنفی قلب تپنده اقتصاد کشور هستند و تغییرات در این بخش توان تأثیرگذاری در کل کشور را دارد، اظهار داشت: ضعف مدیریت تیم اقتصادی دولت به معنای عام در افزایش ناگهانی قیمت‌ها و بدتر از آن عدم تثبیت قیمت‌ها رکود و تورم بی‌سابقه‌ای را به بازار و بخش تولید وارد کرده و کسادی بیش‌ازپیش بازار را ایجاد کرده است که این شرایط به‌طور عینی مشهود است.

دستورالعمل‌های یک‌شبه‌، ثبات اقتصادی را متزلزل کرده است

دبیر قرارگاه مردمی حمایت از کالای ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: یکی از نقاط ضعف دولت صدور دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های یک‌شبه‌ای است که متأسفانه موجبات از دست رفتن ثبات اقتصادی را فراهم کرده است.

وی افزود: دستورالعمل یک‌شبه‌ دولت نظیر سکه فروشی، اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی و ممنوعیت واردات ۱۳۰۰ کالاهای وارداتی باعث از دست رفتن ثبات اقتصادی بازار می‌شود که برای نمونه می‌توان به افزایش ۲ برابری قیمت موبایل در پاساژ علاءالدین تهران پس از ابلاغ همین بخشنامه‌ها اشاره کرد.

حسن‌پور تأکید کرد: از سوی دیگر دخالت دولت در حوزه فعالیت بخش خصوصی که موجب افزایش تصدی‌گری و کاهش شأن نظارتی دولت شده است بر حجم مشکلات افزوده است که این موضوع نشان از عدم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است. دولت در انتخاب نمایندگان اصناف مختلف دخالت می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: دولت درک درستی از واقعیت‌های اقتصادی ندارد و همین درک اشتباه سبب تشدید مشکلات می‌شود. ضعف مدیریت بحران نیز کاملاً مشهود است و آشفتگی در بازار، عدم نظارت بر قیمت‌ها و عدم کنترل اعتصابات و اعتراضات سبب مشکلات متعددی در کشور شده است.

رئیس بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی کشور ادامه داد: مردم حق اعتراض دارند و این ضعف مدیریت بحران مسئول این بود که شرایط کنونی اقتصاد را فراهم آورده است. ضعف اطلاع‌رسانی، عدم استفاده بهینه از رسانه‌ها و تناقض‌گویی‌های مسئولین دولت به آشفتگی‌های بازار دامن زده است و در این شرایط هرکسی ساز خود را می‌زند و همین عدم هماهنگی در بدنه تیم اقتصادی دولت به معنای عام موجب بروز چنین شرایط اقتصادی در کشور شده است.

تشدید ابهامات با عدم‌ هماهنگی تیم اقتصادی و عدم اطلاع‌رسانی درست/ نفوذ دشمن در اقتصاد

وی اذعان کرد: عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت و اطلاع‌رسانی ضعیف و پر ابهام از تصمیمات اقتصادی ابهامات مردم را تشدید کرده است. متأسفانه یکی از ایرادات مهمی که به همه‌ ما وارد است این است که ما تریبون را برای صحبت در اختیار مردم قرار نداده‌ایم و تریبون جمهوری اسلامی ایران به تریبون مسئولین تبدیل‌شده است.

این مسئول اضافه کرد: همین شرایط سبب شده تا مردم حرف و انتظارات خود را از مسیر دیگری دنبال کنند که نمونه آن را نیز می‌توان در شرایط کنونی مشاهده کرد. باید تریبون را در اختیار مردم قرار دهیم تا آن‌ها خواسته‌ها و انتظارات خود را ارائه دهند که چنین موضوعی بدون شک می‌تواند در رفع بسیاری از کاستی‌ها کمک‌کننده باشد.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سودجویی برخی افراد و نفوذ مفسدین اقتصادی به بدنه دولت مجلس قوه قضائیه موجب شده است تا نفوذ اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد. اکنون نفوذ در بخش اقتصادی اتفاق افتاده و نفوذی‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نفوذ کردند و اکنون با اقدامات خود در حال برهم زدن تعادل اقتصادی در کشور هستند.

دبیر قرارگاه مرکزی حمایت از کالای ایرانی ادامه داد: فشارهای اقتصادی دولت بر بازار در مباحثی چون مالیات سبب تشدید فشارها بر واحدهای صنفی شده و آن‌ها را با شرایط بسیار بحرانی روبرو کرده است. وقتی‌که به واحدهای دارای مشکل کمک نکنیم و صرفاً به دنبال اخذ مالیات خود باشیم نتیجه‌ای جز پایین کشیده شدن پرده واحدهای صنفی حاصل نمی‌شود.

وی اذعان کرد: عملیات روانی توسط دشمنان، برخی رسانه‌ها و برخی عوامل داخلی موجبات تشدید مشکلات اقتصادی شده است. اکنون از هر ۱۰ دستگیری بیش از ۸۰ درصد آن‌ها عوامل نفوذی دشمن هستند و ثبات اقتصادی کشور را به هم می‌زنند به همین عملیات روانی دشمن بازار تهران در روز دوشنبه چهارم تیرماه یک حرکتی شروع شد که بلافاصله این حرکت در اختیار منافقین و دشمنان نظام قرار گرفت.

حسن‌پور افزود: صف بازاریان ما از صف معاندین جداست. پس از دو روز این شرایط به حالت قبل بازگشت درحالی‌که آن‌ها قصد اخلال در بازار را داشتند و می‌خواستند اصل نظام را به زیر سؤال ببرند. این حادثه نتوانست به دیگر نقاط کشور گسترش پیدا کند زیرا با ارتباط خوبی که مجموعه بسیج اصناف با بزرگان بازار کشور برقرار کرده به‌خوبی توانستیم شرایط پیش‌آمده را مدیریت کنیم.

این مسئول تأکید کرد: اگر دولت و کل حاکمیت به این موضوعات توجه نکنند با معضلات زیادی مواجه خواهیم شد که از آن جمله می‌توان به کمبود مواد اولیه و کالا در بازار اشاره کرد. در این زمینه باید بیش از گذشته مدیریت کرد و اکنون نیز برخی نشانه‌های این کمبود در بازار مشاهده می‌شود.

نقدینگی افسارگسیخته، عامل بی‌ثباتی‌های اخیر

رئیس بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی کشور تصریح کرد: عدم فروش اجناس از طرف شرکت‌های بزرگ و عمده‌فروشان نیز می‌تواند ناشی از عدم توجه به این شرایط باشد. از سوی دیگر افزایش نقدینگی و ضربه به تولید هم از آثار همین عدم توجه است و در همین رابطه همه کارشناسان متفق‌القول‌اند که مشکل اقتصادی کنونی کشور نقدینگی افسارگسیخته است که باید در این زمینه به‌خوبی عمل کرد.

وی پیامد دیگر عدم توجه به شرایط کنونی را خروج سرمایه و ارز از کشور دانست و گفت: در چنین شرایطی شغل‌های کاذب و دلالی را بیش از هرزمانی در کشور خواهد خواهیم داشت. اکنون سپاه و بسیج بنا به فلسفه تشکیل خود در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی وارد میدان شده تا بتواند از مهم‌ترین دستاورد انقلاب که مردم هستند حمایت کند.

حسن‌پور اضافه کرد: بارها و بارها اعلام کردیم و بار دیگر نیز اعلام می‌کنیم که تمام‌قد در خدمت دولت هستیم و در اینجا همه ما وظیفه‌داریم در راستای حل مشکلات مردم و فارغ از مسائل سیاسی و جناحی تلاش کنیم. برخی می‌خواهند ما را با مسائل سیاسی به حاشیه برانند؛ اما در این زمینه موفق نخواهند شد.

دبیر قرارگاه مرکزی حمایت از کالای ایرانی ادامه داد: اکنون ۶۰۰ هزار بسیجی در اصناف کشور تمام‌قد در خدمت دولت مجلس و قوه قضائیه هستند تا از این ظرفیت در جهت مدیریت اقتصادی استفاده شود. در مجموعه بسیج اصناف کشور چند کار را در دستور کار قراردادیم که از آن جمله می‌توان به اجرای راهکارهای ۱۳ گانه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که در این حوزه دو سالی است اقداماتی را شروع کردیم.

تشکیل اولین قرارگاه مردمی حمایت از کالای ایرانی

این مسئول در ادامه اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۷ اولین قرارگاه مردمی حمایت از کالای ایرانی را شکل دادیم و در قالب ۸ کمیته در حال فعالیت هستیم. در همین چارچوب همکاری‌های گسترده‌ای با همه نهادها و دستگاه‌ها شروع کردیم و در روزهای آتی نیز با برخی از مسئولین دولتی نظیر وزیر دادگستری جلسه‌ای خواهیم داشت.

وی افزود: با مجلس نیز وارد مذاکره شدیم و آقایان لاریجانی و پورابراهیمی تأکید کردند که برای حل معضلات اقتصادی طرح‌های بسیج را به آن‌ها ارسال کنیم تا موردبررسی و در صورت صلاحیت مورداجرا قرار گیرد. قرارگاه مردمی حمایت از کالای ایرانی ارتباط دائمی و مستمر با بدنه دولت به معنای عام خود دارد و از سوی دیگر طرح‌های کارشناسی خود را برای حل مشکلات در اختیار مسؤولین قرار می‌دهد.

حسن‌پور تأکید کرد: باید مطالبات مردم را به رسمیت شناخت. مردم باید حرف بزنند نباید با زدن به مردم مانع از حرف و ارائه دغدغه‌های آن‌ها شد. باید برای ارائه این مطالبات مردمی یک محمل قانونی مشخص شود؛ چراکه این مطالبات صرفاً صنفی است به‌هیچ‌عنوان سیاسی نیست.

دبیر قرارگاه مرکزی حمایت از کالای ایرانی با اشاره به اینکه در کشور بن‌بست نداریم، اظهار داشت: دشمن همه تلاش خود را بر این مبنا قرار داده است تا در سال ۹۷ از استمرار جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کند. باید فلش تمام حرکت‌ها و اقدامات به سمت آمریکا و استکبار باشد؛ چراکه مصوب شرایط کنونی بدون شک همین‌ها هستند.

وجود بیش از هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی در کشور

این مسئول تصریح کرد: اکنون بیش از هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی در کشور وجود دارد و در این زمینه مشکلی نداریم؛ اما متأسفانه با ضعف مدیریت مواجه هستیم که باید در این زمینه با تعامل مشکلات را حل کنیم. باید در جهت رفع مشکلات مردم فارغ از نگاه جناحی عمل کرد.

وی با تأکید بر اینکه اتاق اصناف تهران غیرقانونی اداره می‌شود، اظهار داشت: دولت نمی‌خواهد تا این روند غیرقانونی ختم به خیر شود. بسیاری از اعتراضات نمایندگان اتحادیه‌های صنفی در این زمینه نادیده گرفته‌شده است.

حسن‌پور ادامه داد: برای برون‌رفت از شرایط کنونی باید روحیه سلحشوری را در بین مردم زنده کنیم؛ چراکه همین روحیه بود که در دفاع مقدس که به‌واقع جنگ جهانی علیه نظام اسلامی بود ما را در بدترین شرایط نجات داد و سربلند از میدان خارج کرد. اکنون نیز نیاز به همین روحیه داریم تا با استفاده از آن با مشکلات اقتصادی کنونی مقابله کنیم.

رئیس بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی کشور تصریح کرد: مشکلات کشور تکیه‌بر درون است و در این زمینه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند دوای درد مشکلات ما باشند؛ زیرا که بدعهدی خود را برای همه دنیا به نمایش گذاشتند. شکی نیست که می‌توانیم از پس شرایط کنونی اقتصاد برآییم.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: متأسفانه در بسیاری از حوزه‌ها بخش خصوصی و دولت مشکلات را در بین خود پاس‌کاری می‌کنند در این زمینه نباید دست روی دست گذاشت. اکنون ارتباط مجموعه نظام و بخش خصوصی که از کانال بسیج بیش از گذشته شده است می‌تواند راهگشای مشکلات کنونی باشد.

تیم اقتصادی دولت با آزمون‌وخطا پیش می‌رود

حسن‌پور ادامه داد: اشکالی که در مجموعه تصمیمات اقتصادی دولت وجود دارد این است که نمی‌دانند چه تصمیمی باید بگیرند؛ زیرا نظرات کارشناسان کاملاً متفاوت است و برنامه‌های نیز که ارائه می‌شود نیز متناقض است و در این شرایط تیم اقتصادی دولت با آزمون‌وخطا پیش می‌رود.

وی بیان داشت: دولت باید فراتر از نمایندگان اصناف‌ پا در کف بازار بگذارد و با سنجش شرایط دقیق بازار تصمیمات اقتصادی خود را اتخاذ کند. متأسفانه بحث نظارت‌ها بسیار ضعیف است و دولت باید در این زمینه عملکرد بهتری از خود به‌جای بگذارد.

دبیر قرارگاه مرکزی حمایت از کالای ایرانی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات بازار ناشی از عدم نظارت است، اذعان کرد: می‌توان از ظرفیت بسیج در این زمینه استفاده کرد و ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم. تیم‌های بازرسی اتاق اصناف و بازاریان حقوق ماهیانه خود را نیز دریافت نکرده‌اند و همین موضوع بر نظارت‌ها نیز سایه افکنده است.

این مسئول اضافه کرد: اقتصاد ما از پایه بیمار است و باید اقتصاد اسلامی را در کشور پیاده کنیم؛ چراکه نمی‌توان یک کپی‌برداری از غرب انجام داد و آن را با الزامات ایران اجرا کرد که نتیجه آن شرایط کنونی کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در قرارگاه مرکزی حمایت از کالای ایرانی کمیته مبارزه با قاچاق و کمیته مبارزه با واردات بی‌رویه تشکیل‌شده است، گفت: مسئولیت کمیته مبارزه با واردات بی‌رویه بر عهده بسیج کارگری قرارگرفته است؛ چراکه قشر کارگر بیش از هر قشری از واردات کالاهای بی‌رویه و مشابه داخل متضرر می‌شود.

حسن‌پور ادامه داد: متأسفانه کالاهای ایرانی به‌خوبی معرفی نشده‌اند و باید در این زمینه فعالیت‌های بهتری انجام داد. هیچ بخشی از بسیج حق ورود به تصدی‌گری را ندارد؛ چراکه در عرصه اقتصادی کار کار صنفی و تجاری است.

رئیس بسیج اصناف،بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در پایان تأکید کرد: مسئولین ما به‌جای کاهش ۴۰ درصدی فرار مالیاتی در کشور تمام فشار را بر روی اصناف وارد کرده‌اند که این شرایط برای اصناف قابل‌تحمل نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها
دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.