شناسه : 4854
امروز دوشنبه 1397/08/14 - 15:38
نویسنده : mohammad rezaeian
ورود بسیج به مبارزه با احتکار و شناسایی انبار‌های اختفای موا

حرکت ۶۰۰ هزار بسیجی به سوی انبار‌های احتکار کالا

سال‌هاست دستگاه‌های حاکمیتی، اصناف و صاحبنظران از واگذار کردن امور اقتصادی به دست بخش خصوصی سخن می‌گویند و معتقدند که با سپردن امور به بخش خصوصی، عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و قیمت‌ها تنظیم می‌شود. این نظرات همزمان با تغییر و تحولات ماه‌های اخیر در حوزه ارز و واردات کالا‌های اساسی و غیر ضروری با ارز دولتی مردود شد.

به گزارش بسیج اصناف کشور؛ ورود بسیج به موضوع احتکار و شناسایی انبار‌های مواد مصرفی مردم در ۱۰ روز گذشته موجب شد، آرامش پس از ماه‌ها به بازار برگردد و افزایش قیمت روزانه مواد غذایی، تلفن‌همراه، لوازم‌خانگی و سایر کالا‌ها متوقف شود. مسئول بسیج اصناف کشور با اعلام این خبر می‌گوید: متأسفانه بخشی از صنوفی که با مواد‌مصرفی مردم و کالا‌های ضروری آن‌ها در ارتباط هستند در آزمون اخلاق مردود شده‌اند و ورود بسیج به این حوزه برای کمک به دولت در سراسر کشور ضروری بود.


سال‌هاست دستگاه‌های حاکمیتی، اصناف و صاحبنظران از واگذار کردن امور اقتصادی به دست بخش خصوصی سخن می‌گویند و معتقدند که با سپردن امور به بخش خصوصی، عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و قیمت‌ها تنظیم می‌شود. این نظرات همزمان با تغییر و تحولات ماه‌های اخیر در حوزه ارز و واردات کالا‌های اساسی و غیر ضروری با ارز دولتی مردود شد.


دکتر آلبرت بغضیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص حال و روز اقتصاد کشور می‌گوید: از سوءاستفاده‌ها در ثبت‌سفارش واردات، استفاده از رانت‌های ارزی، استفاده از کارت ملی و کارت بازرگانی افراد بی‌سواد و بی‌اطلاع، واردات با ارز دولتی و فروش با ارز آزاد و حتی گرفتن ارز دولتی و عدم واردات، شرکت‌های مسافرتی که ارز مسافرتی می‌گیرند و مسافر را مجانی به تور تایلند می‌برند تا از ما‌به‌التفاوت قیمت ارز استفاده کنند و از همه مهم‌تر «احتکار» شدیدی که در بازار کالا‌های اساسی و ضروری و روزمره مردم به وجود آمده، همه نشان می‌دهد که بخش بزرگی از فعالان بازار در آزمون تنگنای اقتصادی برای کشور به شدت مردود شده‌اند و به جای آنکه تلاشی برای کاستن از مشکلات هموطنان داشته باشند، صرفاً به دنبال نهایت بهره‌برداری مادی از وضعیت کنونی هستند.


وی می‌افزاید: دردولت سازندگی، سال‌های ۷۳-۷۲ به دلیل افزایش نرخ تورم تا ۵۰ درصد و رایج‌شدن موضوع احتکار و افزایش قیمت کالا‌ها، دولت از بسیج سراسر کشور برای مقابله با محتکران و شناسایی انبار‌ها کمک گرفت و در مدت کوتاهی فرصت‌طلبان مجبور شدند، در انبارهایشان را باز و کالا‌ها را روانه بازار کنند. این روز‌ها نیز متأسفانه خبر‌های تأیید شده و تأیید نشده، حکایت از آن دارد که در همین پایتخت، بسیاری از سوله‌ها و انبار‌های جنوب تهران که در اختیار فعالان بخش خصوصی است، با کالا‌های خریداری شده از قبل یا با دلار ۴۲۰۰ تومانی (و حتی ۳۹۰۰ تومانی) تا سقف پر و پلمب شده‌اند، تا صاحبان آن‌ها با بیشترین سود و به صورت قطره‌چکانی این کالا‌ها را به مردمی که در فشار اقتصادی هستند، بفروشند. بغضیان می‌گوید: ظاهراً در اطراف استان البرز و شهریار نیز انبار زیادی از انواع موادغذایی، لاستیک، لوازم خودرو و لوازم خانگی وجود دارد که هنوز شناسایی نشده‌اند و صاحبان آن‌ها در انتظار گرانی و سود بیشتر هستند. وی از عملکرد ضعیف دولت در شش ماهه نخست امسال گله می‌کند و می‌گوید: توزیع ارز دولتی بدون محدودیت با هدف دادن روحیه به مردم و اینکه هیچ محدودیت ارزی وجود ندارد، در نهایت منجر به احتکار کالا شد و بار دیگر تجربه دوران جنگ و سازندگی تکرار شد.


کمک ۶۰۰ هزار بسیجی برای شناسایی شبکه مفسدان و محتکران 
مسئول بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی نیز در گفت: وگو با «جوان» از بیانیه بسیج اصناف و هماهنگی با بسیج مستضعفان در نهم مرداد ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: در شرایط فعلی که کشور درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هست، باید دولت و مردم با حفظ هوشیاری خود با همدلی و مجاهدت از این مرحله عبور کنند و در این میان نقش بسیجیان اصناف و بازار سراسر کشور برای شناسایی مفسدان اقتصادی در بازار و ارتباط آن‌ها با برخی ازکانون‌های قدرت و ثروت بسیار راهگشاست.


سرهنگ غلامرضا حسن‌پور می‌افزاید: متأسفانه بخشی از فعالان بخش خصوصی در آزمون اخلاق مردود شدند و در مدت کوتاهی کالا‌های مصرفی، ضروری و غیر‌ضروری مردم روانه سوله‌ها و انبار‌های سراسر کشور شد. این اتفاق با بی‌تدبیری دولت کلید خورد و در ادامه با ضعف دستگاه‌های نظارتی تشدید شد. وی به بیانیه بسیج اصناف اشاره می‌کند و می‌گوید: از ۶۰۰ هزار بسیجی فعال در اصناف درخواست کردیم که با شناسایی شبکه‌های مفسد به مردم و دولت کمک کنند و نسبت به شناسایی افرادی که در بازار‌های کشور به صورت شبکه‌ای به قاچاق، احتکار، اجحاف، گرانفروشی، کم‌فروشی، خروج طلا و ارز از کشور، عدم عرضه کالا و دلالی‌های کاذب اقدام کرده‌اند، به بسیج اصناف شهرستان و استان گزارش کنند. همچنین ارتباطات مفسدان اقتصادی را با برخی از کانون‌های قدرت و ثروت سریعاً گزارش کنند. شرکت‌ها و عمده‌فروشانی که اقدامات آن‌ها کمبود کالا در بازار را به همراه خواهد داشت، معرفی و راهکار‌های پیشنهادی را برای عبور از این وضعیت ارائه کنند و تمام قوای خود را برای کمک به دولت، مجلس و قوه قضائیه به کارگیرید.


حسن‌پور می‌افزاید: در کنار اصناف، بسیج مستضعفین زیر نظر مستقیم رئیس سازمان بسیج، سردار غیب‌پرور در سراسر کشور فعال شده و به شناسایی انبار‌ها پرداختند. این اقدامات همزمان در ۱۱ روز گذشته موجب شد که آرامش به بازار بازگردد و تغییر قیمت روزانه کالا‌ها متوقف شد. وی می‌گوید: گزارش شده که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز قیمت کالایشان را در یک ماه اخیر روزانه تغییر می‌دادند و بسیاری که مواد غذایی بدون درج قیمت در فروشگاه‌ها توزیع شده است. خوشبختانه بازرسی و نظارت‌های بسیج در ۱۱ روز اخیر دست بسیاری از سودجویان را بسته و مانع از فعالیتشان شده است.


حسن‌پور تأکید کرد: گزارش‌های مختلفی از شناسایی انبار محتکران اعلام شده‌است، اما تا پایان هفته گزارش مفصلی آماده می‌کنیم و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 
دستاورد ورود بسیج چه بوده است؟ 
گفتنی است در روز‌های اخیر و در پی دستور سردار غیب‌پرور جهت شناسایی انبار‌های احتکار در سراسر کشور، اخبار زیادی مبنی بر کشف ده‌ها انبار محتکران اطلاع‌رسانی شده است. 
نیرو‌های شناسایی بسیج در استان اصفهان یک انبار حاوی ۲۰۰ حلقه لاستیک ماشین سنگین در شهر اصفهان شناسایی کردند و بعد از طی مراحل قضایی این انبار پلمب شد. در پی دستور سردار غیب‌پرور به بسیجیان سراسر کشور، همچنین حدود ۱۸۵ کارتن سیگار ایرانی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در یک انبار در نجف‌آباد شناسایی کرده و بعد از ورود مسئولان تعزیرات حکومتی این انبار پلمب شد.


در ادامه این شناسایی‌ها تعداد ۵ هزار حلقه لاستیک ماشین سنگین به ارزش ۲۰ میلیارد تومان از پنج انبار در لنجان نیز شناسایی شده و جهت صدور احکام قضایی در اختیار مقامات قضایی این شهرستان قرار گرفت. یک انبار دیگر حاوی ۲۰۰ حلقه لاستیک ماشین سنگین هم در شهر اصفهان شناسایی و بعد از طی مراحل قضایی این انبار پلمب شد. همچنین یک انبار شامل ۵ /۲ تن برنج خارجی در شهرستان فریدن استان اصفهان شناسایی شد که این احتکار در راستای ایجاد نوسان در بازار برنج صورت گرفته بود و بعد از شناسایی این محموله ضبط و انبار حاوی برنج‌های خارجی پلمب شد. طی یک عملیات شناسایی گسترده از سوی شبکه شناسایی بسیج در شهرستان مبارکه نیز بیش از ۹ هزار بطری آب معدنی به همراه ۲۰۰ کارتن روغن از یکی از انبار‌های این شهرستان شناسایی و کشف و ضبط شد. در همین راستا شبکه اطلاعاتی بسیج مردمی به کشف و ضبط بیش از۷۰۰ کارتن مواد شوینده از یک انبار در شهر سنندج کشف ۱۵ انبار در یزد که در آن ۲۵۰ تن شکر، حدود ۱۰۰ تن برنج، ۴۰۰ حلقه لاستیک سبک، ۲۲ تن روغن از انبار‌های کشف شده، نیز خبر داده‌اند. همچنین در همکاری بسیج و مقامات قضایی استان یزد، در سایر شهر‌های این استان بالغ بر هفت انبار مواد غذایی و لوازم خانگی نیز شناسایی و مواد این انبار‌ها ضبط شده‌است. کشف ۲ هزار تن شمش آلومینیوم احتکار شده در اراک هم از دیگر کشفیات بسیج از انبار‌های احتکاری است.

 

منبع: روزنامه جوان

برچسب ها
دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.