شناسه : 4852
امروز دوشنبه 1397/08/14 - 15:21
نویسنده : mohammad rezaeian
غلامرضا حسن پور عنوان کرد:

دستورالعمل‌های یک‌شبه موجب نارضایتی بازاریان شد

رئیس سازمان بسیج اصناف گفت: دستورالعمل‌های یک‌شبه مانند سکه‌فروشی که باعث افزایش نقدینگی می‌شود، دلار ۴۲۰۰ تومانی و ممنوعیت ورود ۱۳۰۰ قلم کالا از جمله عوامل شکل‌گیری نارضایتی بازاریان بود.

به گزارش بسیج اصناف کشور؛ غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در جلسه تحلیل سیاسی ائمه جماعات مساجد تهران که در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد، با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر بازار نگران‌کننده بود، اظهار داشت: اعضای برگزارکننده کنگره شهدای اصناف در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان فرمودند که اصناف اولین گروهی بودند که به ندای امام (ره) پاسخ مثبت دادند؛ اما اکنون دشمن تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی‌هایی که دارد، اصناف را به اولین گروه‌های ضدنظام تبدیل کند.

 

وی با بیان اینکه در پیدایش حوادث اخیر بازار علل و ریشه‌های متعددی داشت و از سوی دیگر به لحاظ گستردگی و سرعت گسترش آن قابل تامل است، افزود: از علل بوجود آمدن این حادثه در بازار می‌توان به مواردی همچون سوء مدیریت تیم اقتصادی دولت، مدیریت نشدن بحران توسط دولت، ضعف در اطلاع‌رسانی و استفاده غیربهینه از رسانه‌ها، سودجویی برخی فعالان اقتصادی در بخش خصوصی و نفوذ مفسدین اقتصادی در بدنه دولت، مجلس و قوه قضاییه، فشار‌های اقتصادی دولت بر بازار و عملیات روانی در فضای مجازی توسط دشمن و برخی رسانه‌ها و عوامل داخلی، اشاره کرد.

 

حسن‌پور ادامه داد: در بروز این ناآرامی‌ها ضعف مدیریت تیم اقتصادی دولت تاثیر بسزایی داشت؛ زیرا افزایش ناگهانی و سرسام‌آور قیمت‌ها و نیز تثبیت نبودن قیمت‌ها موجب بروز رکود و تورم کم‌سابقه در بازار شد به نحوی که اکنون تولید، خرید و فروش به حداقل رسیده است.

 

وی اضافه کرد: دستورالعمل‌های یک شبه مانند سکه فروشی که باعث افزایش نقدینگی می‌شود، دلار ۴۲۰۰ تومانی و ممنوعیت ورود ۱۳۰۰ قلم کالا از دیگر عوامل شکل‌گیری نارضایتی‌ها بود از سوی دیگر اینکه دایم بگوییم افزایش قیمت‌ها حباب دارد بیشتر بازاریان را عصبانی می‌کند.

 

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور تصریح کرد: دخالت در بخش خصوصی به روش‌های مختلف از جمله تحمیل آدم‌های خودشان در اتاق اصناف و سایر بخش‌های خصوصی و کاسب بودن بخش‌هایی از دولت و نیز اجرای غلط اصل ۴۴ نشان می‌دهد که درک صحیحی از واقعیت‌های بازار و اقتصاد وجود ندارد.

 

وی با اشاره به جلسه سه روز پیش اصناف و اتحادیه‌ها با رئیس مجلس، گفت: در آن جلسه به رئیس مجلس شورای اسلامی گفتم آیا پیش‌بینی می‌کردید ترامپ از برجام خارج می‌شود یا خیر؟ اگر پیش‌بینی نمی‌کردید، اشتباه کردید و اگر پیش‌بینی کرده بودید، برنامه و استراتژی شما برای این موضوع چه بود؟

 

حسن‌پور در ادامه در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی غلط و ناهماهنگ در خصوص مسایل اخیر بازار هم عنوان کرد: مصاحبه و سخنرانی‌های تنش‌زا که از سوی مسؤولان دولتی مانند وزراء، معاون رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی، تعزیرات حکومتی، معاون اقتصادی وزیر صنعت، رئیس اتاق اصناف، برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، در بروز این ناآرامی‌ها تاثیر گذار بود.

 

وی همچنین بیان داشت: اطلاع‌رسانی ضعیف و پرابهام از تصمیمات اقتصادی، بیان مطالب غیر واقع در رسانه‌ها با دست کاری آمار و فراهم نبودن بستر فضای مجازی و رسانه برای بیان مطالب بازاریان و نمایندگان واقعی آنها، از دیگر مواردی است که می‌توان در این رابطه عنوان کرد.

 

رئیس سازمان بسیج اصناف تاکید کرد: یکی از نشانه‌های ضعف در رویکرد اطلاع‌رسانی پرابهام، حذف یکباره واردات بیش از ۱۳۰۰ قلم کالابود؛ زیرا به دنبال این اقدام یک شبه، باعث شد بخشی از کالا‌های مشمول این ممنوعیت که در حال انجام فرایند واردات بود با مشکلات زیادی مواجه شوند؛ مساله‌ای که باعث بی‌اعتباری بازرگان ایرانی در مقابل فروشنده خارجی شد؛ از سوی دیگر برخی کالا‌های ممنوع‌الورود شده مانند لنت ترمز به اندازه نیاز کشور در داخل تولید نمی‌شود؛ لذا این ممنوعیت برای آن کالا‌ها رشد قیمت‌ها را به دنبال خواهد شد.

 

وی با اشاره به ضرورت قاطعیت در برخورد با مفسدین اقتصادی، بیان داشت: مشکلات اصناف و بازاریان که بخش عمده‌ای از آن متوجه مفسدین اقتصادی است چنان جوی را در بازار بوجود آورده که به اصطلاح از کف بازار عنوان می‌شود برای برخورد با اینگونه افراد شخصی همچون مرحوم خلخالی نیاز است.

 

حسن‌پور سپس مالیات‌های سنگین، عوارض، بیمه، سود‌های بانکی، اخذ پسماند پنج میلیون تومانی از بازاریان را به عنوان بخشی از فشار‌های اقتصادی دولت به معنای عام آن بر بازار دانست و افزود: عملیات روانی که توسط عوامل داخلی و خارجی به وجود می‌آید در اتفاقات اخیر نقش مهمی داشت به نحوی که رسانه‌های بیگانه دایم برای شعله ور شدن این ناآرامی‌ها تلاش می‌کردند و حتی از مدت‌ها قبل از طریق ارسال پیامک‌هایی خواهان تعطیلی بازار بودند.

 

وی در ادامه به نقش متدینین بازار برای فرو نشاندن ناآرامی‌های بازار اشاره کرد و گفت: فردای اولین روز اعتراضات با تلاش‌هایی که متدینین بازار انجام دادند به سرعت صف معترضان واقعی که اصناف بودند با اخلال‌گران جدا شد و این در حالی بود که هیچ کسی فکر نمی‌کرد، به این سرعت صف معترضین و اخلالگران از هم جدا شود؛ زیرا اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد و بازار شهر‌های بزرگی هم، چون اصفهان، مشهد، تبریز و ... به آن‌ها می‌پیوستند ممکن بود مشکلات جدی برای جامعه بوجود آید.

منبع: دفاع پرس

برچسب ها
دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.