شناسه : 4841
امروز دوشنبه 1397/08/14 - 12:21
نویسنده : mohammad rezaeian
غلامرضاحسن پور عنوان کرد:

قاچاق و واردات بی رویه از معضلات اقتصاد در کشور است

رییس سازمان بسیج اصناف بازاریان و تجار کشور: از جمله معضلی که توسط دولت باید بر طرف شود بحث فرارهای مالیاتی، قاچاق سازمان یافته و واردات بی رویه است.قاچاق سازمان یافته و واردات بی رویه از عواملی هستند که به اقتصاد کشور ضربه می زنند.

به گزارش بسیج اصناف کشور؛غلامرضا حسن پور رییس سازمان بسیج اصناف بازاریان و تجار کشور در خصوص فعالیت های واحد های صنفی بیان کرد: در کشور 3 میلیون واحد صنفی در حال فعالیت هستند که 600 هزار واحد از آنها تولیدی هستند. از این جهت 600 هزار نفر به طور مستقیم عضو بسیج اصناف هستند که در قالب حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت فعالیت می کنند. اخیراً با رویکرد تخصصی جدیدی که ابلاغ شده کارگروه‌های تخصصی بسیج اصناف مشغول فعالیت هستند.

حسن پور ادامه داد: هدف ما حفظ موقعیت بازار و اسلامی بودن آن است که با ایجاد الگوهای اسلامی در بازار به دنبال آن هستیم. مهمترین مولفه‌های ایجاد الگو‌های بازار اسلامی، استحکام فرهنگی و اقتصادی است. این کارکرد ویژه بسیج اصناف است در کنار کارکردهایی عمومی که همانند سایر اقشار بسیج دنبال می شود.

 وی ادامه داد: برای هدایت و هدفمند کردن اقتصاد در بسیج اصناف، بازاریان و تجار ایجاد شوراهای تخصصی بسیج در ذیل اتاق‌های اصناف، اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است و رئیس اتحادیه‌ مسئول شورای تخصصی بسیج است.

 رئیس بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور بیان کرد: در بخش بازرگانی راه اندازی به فعالیت بسیج تجار کردیم و با گفتمانی که با اتاق بازرگانی انجام شد این کار عملی شد. و بخش دیگر در مناطق آزاد است و بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حال اقدام هستیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

غلامرضا حسن‌پور ادامه داد: اصناف دامنه فراگیری در کل کشور دارند و هرجا شما قدم بگذارید می‌بینید که اصناف و مجموعه های صنفی حضور دارند این نشان دهنده حضور ما در سطح و عمق جامعه است و 600 هزار نیروی بسیجی اصناف برای کمک به حل مشکل اقتصادی آمادگی دارند.

 وی ادامه داد: ظرفیتی که اصناف برای حمایت از انقلاب اسلامی با پشتیبانی حضرت امام(ره) داشت، به صحنه آمد و در حال حاضر هم اصناف و بازاریان حضور دارند. باید ظرفیتی که در اصناف،بازاریان و تجار وجود دارد استفاده کرد و این سرمایه زمانی می‌تواند با تمام توان خود به اقتصاد و دولت کمک کند که دارای قدرت شود و این ظرفیت و توان تنها از عهده بسیج بر می‌آید. و باید این سرمایه به صحنه عمل بیاید و ما این کار را به عنوان متصدی دنبال می کنیم.

وضعیت بیکاران وخیم تر می شود

رییس بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور به بیداری اقتصادی اشاره کرد و در ادامه توضیح داد: در عرصه اقتصادی باید یک بیداری اقتصادی رقم بخورد به نحوی که باید هم مردم و هم مسئولین از خواب بیدار شوند. که چرا رقم بیکاری در کشور میلیونی است و این زنگ خطری برای جامعه و اقتصاد ما محسوب می شود. سرمایه انسانی جوان این ظرفیت را کجا می توانیم به کار ببریم در دولت، و یا به آنها مهارت یاد بدیم تا تولیدی‌ها راه اندازی شود.

غلامرضا حسن پور ادامه داد: تا مردم ما فرهنگ اقتصاد مقاومتی را یاد نگیرند تا دولت از خواب بیدار نشود وضعیت بیکاری و بیکاران جامعه بدتر خواهد شد. بیداری اقتصادی زمانی رقم می خوردکه هم دولت و هم بخش خصوصی منافع ملی را بر منافع خود ترجیح دهند، اتفاق می افتد.

وی راه‌کارهای عملی که بسیج اصناف برای بیداری اسلامی پیشنهاد می کند را بیان کرد: از سال 95 که شعار اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مطرح و ایشان فرمودند:"بسیج وقتی وارد اقتصاد می شود اقتصاد مردم سالار می شود" به‎یاری خدا کار را شروع کردیم و همه کارها روی دوش بسیج اصناف و بازاریان بود و ما عنوان دبیری این کار را داریم و این روحیه باید در مردم ایجاد شود.

غلامرضا حسن پور ادامه داد: از جمله معضلی که توسط دولت باید بر طرف شود بحث فرارهای مالیاتی، قاچاق سازمان یافته و واردات بی رویه است. تا مردم باورکنند که می‌توانند کار را شروع و انجام دهند تا شاهد تعطیلی کارگاه‌ها و حتی کارخانه‌ها نباشیم. از نظر بنده قاچاق سازمان یافته و واردات بی رویه از عواملی هستند که به اقتصاد کشور ضربه می زنند.

رئیس بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور عنوان کرد: مهمترین تهدید اقتصاد کشور در حال حاضر با آن روبرو می‌باشد فتنه اقتصادی است. به نحوی که افراد به ناحق وارد این شرکت ها شده اند و دارند رانت خواری می کنند و فساد اقتصادی انجام می دهند و اهم از شرکت‌های بخش خصوصی که آنها هم دارند خون مردم را در شیشه می کنند. بعضاً این دو در بعضی جاها با هم اشتراک دارند.

وی ادامه داد: در بحث مالیاتی ما 40 درصد فرار مالیاتی داریم. که بعضاً فشارها بر مردم تحمیل می شود که این موضوع نقطه ضعفی است که بعدها از این موضوع آسیب می بینیم.

غلامرضا حسن پور مطرح کرد: ما به دولت پیشنهاد دادیم که به کارگاههای تولیدی کوچک 3 سال معافیت مالیاتی بدهد به نحوی که بعد از شکوفایی و رونق از کارگاهها مالیات گرفته شود. ما حاضر هستیم در این راه به دولت کمک بکنیم تا جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.

وی ادامه داد: در آمارهای رسمی گمرک واردات اجناس چینی نسبت به ماه گذشته تقریبا 2.5 برابر شده است، آقایان می گویند ما جلوی قاچاق را گرفته ایم و آمار را پایین می آورند. برای برآورد درست باید کف بازار را دید به سفره مردم توجه کرد که آیا سفره کوچک شده است یا سفره بزرگ شده است، ما داریم اینها را می‌بینیم. هرجا قدم می گذاریم فساد اقتصادی وجود دارد و می‌بینیم اجناس وارداتی و اجناس قاچاق این همان فتنه اقتصادی است و باید جلوی آن گرفته شود.

رئیس بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور در خصوص مبادلات بانکی مطرح کرد: مبادلات بانکی که انجام می‌شود، ظاهرش مبادلات اسلامی است ولی در عمل به ربا نزدیک شده است.

وی ادامه داد: نفوذ اقتصادی درکشور در حال رقم خوردن است. در اقتصاد ما نفوذ شده است هم توسط عوامل داخلی و هم توسط عوامل خارجی که زنگ خطری برای اقتصاد است. یکی از نفوذها قراردادهای ناسالم اقتصادی است. به نحوی که در حالی که ما می‌توانیم خودمان اکتشاف و استخراج کنیم، قرارداد با عوامل خارجی می بندیم.

حسن پور بیان کرد: برجام قرار بود اقتصاد را درست کند اما به نظر بنده نفوذ اقتصادی بود و حال اروپا شده پلیس خوب و ما فکر میکنیم او یار ماست و بلکه آن ها به فکر خارج کردن منابع ما هستندو حتما با آمریکا هماهنگ و به فکر نفوذ اقتصادی توسط برجام هستند.

غلامرضا حسن پور در خصوص اقدامات بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور برای خارج شدن از فتنه اقتصادی مطرح کرد: در درجه اول هدف گذاری برای مردمی کردن اقتصاد است  و تمامی شاکله و اصل کار همین نکته است. در همین مورد ما کار فرهنگی و اقتصاد را توامان انجام می دهیم. استحکام اقتصاد با استحکام فرهنگی، اقتصاد با پایه قدرت، فرهنگ با پایه قدرت که سر هر تحاجمی ما موضع مان تغییر نکند و آنقدر قوی باشیم تا جرات تحاجم نداشته باشند.

 وی ادامه داد: با گفتمان‌ها و کارگروه‌های تخصصی بسیج که به کمک مردم ایجاد شده است می تواند به زبان ساده و بیان رسا اقتصاد را برای عموم مردم معنا کرد. در حالی که در دولت هم این اتفاق باید بیفتد که با هماهنگی برخی از وزارت‌خانه‌ امور اقتصاد و دارایی، مناطق آزاد و بانک مرکزی که مراحل در حال مرتفع شدن است اتفاق افتاده و بسیج واحد‌ها زیر مجموعه بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور هستند.

رییس بسیج اصناف، بازاریان و تجار کشور در پایان با اشاره به اجلاس هئیت رییسه بسیج اصناف سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار شد، عنوان کرد: این اجلاس با عنوان "طرح اعتلای بسیج اصناف" برگزار شد و مبانی بازار اسلامی مورد تبادل نظر  و بحث کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد قرار گرفت و با رایزنی‌هایی که در حاشیه اجلاس با شورای انقلاب فرهنگی، مجموعه هئیت رییسه و نمایندگان کمیسیون های اقتصادی و اصناف مجلس شورای اسلامی انجام شد "سند تحول بنیادین اصناف و بازار" ارائه شد. هدف از این سند ایجاد بازار ایرانی،اسلامی و ارائه الگو جهت تمدن‌سازی است.

برچسب ها
دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.