شناسه : 4736
امروز دوشنبه 1396/05/30 - 01:17
نویسنده : mozafari

چرا سیستم بانکی ایران فشل است؟/ گزارشی از مشکلات درونی و بیرونی

در حالی که تاجران ایرانی تلاش می‌کنند در خارج از کشور تجارت به راه اندازند، سرمایه گذاران خارجی از این که نتوانند پول‌های خود را از ایران خارج کنند. این مساله یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رونق اقتصادی پس از توافق هسته‌ای است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، بانکداری ایران را می‌توان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های انزوای جمهوری اسلامی از دیگر کشورهای جهان دانست. ایران هم چنان یکی از معدود کشورهای جهان است که سیستم پرداخت الکترونیک جهانی در آن کار نمی‌کند و گردشگران خارجی مجبورند برای سفر به ایران پول نقد با خود حمل کنند.
 در حالی که تاجران ایرانی تلاش می‌کنند در خارج از کشور تجارت به راه اندازند، سرمایه گذاران خارجی از این که نتوانند پول‌های خود را از ایران خارج کنند. این مساله یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رونق اقتصادی پس از توافق هسته‌ای است. البته علاوه بر این مساله عدم توانایی بانک‌های داخلی این کشور و ناکارآمدی آن‌ها است. به گزارش فایننشال تایمز یکی از بانکداران ارشد ایرانی می‌گوید: گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بانک‌ها با کسری مواجه هستند، اما نمی‌دانند با این حجم از کسری چه کنند؟ واقعیت این است که بانک‌های ایران هنوز مفهوم شفافیت را نفهمیده اند. 
 
یکی از مهم‌ترین مشکلات بانک‌های ایران و در واقع مهم‌ترین مشکل این سیستم، تسهیلات غیر در گردش است که در برخی از بانک‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد را شامل می‌شود. 
 
از طرف دیگر حجم وسیعی از موسسات اعتباری کوچک پدید آمده است که تقریبا یک چهارم سیستم بانکی را شامل می‌شوند و اغلب آن‌ها از بانک مرکزی مجوز ندارند.
 
دهه ها انزوا از نظام مالی بین المللی در جهان باعث شده که بسیاری از بانک های ایران در پایبندی به هنجارهای بین المللی بانکی ناتوان باشند. بانک ها پس از سال ها سیاست های پوپولیستی از شمار بالای وام های بد به ستوه آمده اند.
 
اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی ایران، به فاینشنال تایمز می گوید: «بانک مرکزی ایران به طور جدی در پی رسیدگی به مشکلات موجود و بهبود بخش بانکی است تا اجرای معیارهای بین المللی برای ورود و حضور بانک های بزرگ بین المللی و رقابت بیشتر در بازار پولی ایران تضمین شود».

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.