شناسه : 4714
امروز پنجشنبه 1396/05/26 - 14:07
نویسنده : mozafari

مزایا و معایب تعدد کارت‌های بانکی در کشور

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: استقبال مردم از کارت‌های بانکی را باید امری مثبت تلقی کرد؛ چراکه در جابجایی پول به مردم کمک می‌کند و معاملات با سهولت بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌گیرد اما عیب این کارت‌ها این است که فقط قابلیت استفاده در داخل کشور را دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، طبق آخرین آماری که بانک مرکزی از میزان کارت‌های بانکی در اختیار مردم منتشر کرده، بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی توسط نظام بانکی کشور صادر شده که سهم هر ایرانی بالغ بر ۵ کارت بانکی است. همچنین براساس آمار اعلام شده، بالغ بر ۳۳۰ میلیون کارت بانکی فاقد تراکنش بوده است.
کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مزایا و معایب چنین و وضعیتی در نظام بانکی کشور اظهار کرد: با کارت‌های بانکی می‌توان انواع خدمات بانکی را دریافت کرد و در واقع نوعی تسهیل امور است تا بدون مراجعه به بانک‌ها و صرفا از طریق الکترونیک، پوزها و ای تی ام‌ها، خدمات را دریافت کرد؛ بنابراین به نظر بنده نمی‌توان برای تعدد کارت‌های بانکی، جنبه منفی در نظر گرفت.
وی ادامه داد: اینکه مردم از تعدد کارت‌های بانکی استقبال می‌کنند به دلیل سهولتی است که احساس می‌کنند در فعالیت با این کارت‌ها وجود دارد و جابجایی و دریافت پول و سایر خدمات بانکی ساده‌تر و سریع‌تر و همچنین ایمن‌تر صورت می‌گیرد بنابراین چنین وضعیتی، ناشی از خدماتی است که نظام بانکی به مردم ارائه می‌دهد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اهمیت استقبال مردم از کارت‌های بانکی اظهار کرد: استقبال مردم از کارت‌های بانکی و اینکه مشاهده می‌کنیم تعداد این نوع کارت‌ها بسیار زیاد است را باید امری مثبت تلقی کرد و این نشان دهنده این است که چنین وضعیتی توانسته است حداقل در جابجایی پول به مردم کمک کند و معاملات با سهولت بیشتری نسبت به گذشته انجام گیرد.
 

مزایا و معایب تعدد کارت‌های بانکی در کشور

ندری افزود: اکنون هم مشاهده می‌کنیم در سطح کشور، کسی نگرانی بابت جابجایی پول ندارد. بنده به یاد دارم که در گذشته اگر کسی با مشکل مواجه می‌شد تهیه پول برای وی سخت بود اما اکنون اگر کسی در موقعیتی با مشکل مالی مواجه شود، به راحتی می‌تواند مشکل خود را برطرف کند بنابراین تعدد کارت‌های بانکی، تأثیر مثبتی بر معاملات و وضعیت زندگی مردم داشته است.
مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی یادآور شد: به نظر بنده، تنها مشکلی که در این مورد می‌توان به آن اشاره کرد این است که این کارت‌ها را تنها در داخل کشور استفاده می‌کنیم و اگر به مستر کارت و ویزا کارت وصل بودیم و می‌توانستیم همین خدمات را در خارج از کشور نیز دریافت کنیم و نیازی به جابجایی پول نقد یا ارز از داخل به خارج از کشور نداشتیم و همین سهولتی که الان در داخل کشور وجود دارد در معاملات خارج از کشور نیز وجود داشت، بسیار به مردم کمک می‌کرد که متأسفانه تحریم‌ها مانع از این شده که این خدمات کارتی را در خارج از کشور نیز استفاده کنیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: بنده معتقدم این امر مثبتی است و تأثیرات بسیار زیادی هم داشته است. حال اگر افرادی به دلایل مختلفی از کارت‌های خود استفاده نمی‌کنند، موجودی ندارند یا کارت خود را گُم کرده‌اند و... نکته منفی برای تعدد کارت‌های بانکی محسوب نمی‌شود.
ندری در پایان گفت: در مقابل خدماتی که مردم دریافت می‌کنند، ماندن هزار تومان در داخل حساب بانکی، مبلغ قابل توجهی نیست و ارزش خدماتی که بانک‌ها در نقل و انتقال وجوه و سایر معاملات به شهروندان ارائه می‌کنند، بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که ما پرداخت می‌کنیم. 

ایکنا

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.