شناسه : 4712
امروز پنجشنبه 1396/05/26 - 13:59
نویسنده : mozafari

ندادن پول خرد حرامش می‌کند

گروه جامعه: ندادن الباقی پول کرایه مسافر حتی در کمترین میزان بدون کسب رضایت، می‌تواند تمام تلاش روزانه راننده برای کسب روزی حلال در گرمای تابستان و سرمای زمستان را از بین ببرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، كسب درآمد حلال، بر هر مسلمانى واجب است و از برترین عبادات‌ محسوب می‌شود به نحوی که در روایات آمده است اگر کسی برای کسب حلال تلاش کند ثوابش بیشتر از مجاهدت در راه خداوند است؛ از نظر پیامبر(ص) نیز عبادت ۷۰ بخش است که برترین آنها به دست آوردن رزق حلال است.

اما اگر این تلاش به بیراهه کشیده شود، امری مذموم و دنیاپرستانه تلقی می‌شود که طمع نام می‌گیرد و گاهی با نان حرام آغشته می‌شود. خداوند تا جایی بر کسب روزی تأکید دارد که حلال و طیب و طاهر باشد به نحوی که در این زمینه رسول گرامی اسلام می‌فرماید: «اِنَّ اللّه تَعالی یُحِبُّ أَن یَری عَبدَهُ تَعِباً فِی طَلَبِ الحَلالِ؛ به درستی که خداوند متعال دوست دارد بنده‌اش را مشاهده کند، در حالی که با سختی در طلب روزی حلال است.».

گاهی برخی افراد منبع اصلی رزق و روزی را فراموش می‌کنند و خود سخت و مجدانه در پی کسب درآمد بیشتر برمی‌آیند و در این میان از نادیده گرفتن برخی اصول اخلاقی نیز کوتاهی نمی‌کنند، برخی نیز برداشت اشتباهی از مفهوم توکل به خداوند دارند و با تنبلی و تن پروری از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و از خداوند طلب روزی دارند.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هر كس از غیر خدا بِبُرد، خداوند، هزینه زندگى او را تأمین مى‏‌كند و از جایى كه انتظار ندارد، روزى‏‌اش مى‏‌دهد؛ اما هر كس چشم امیدش به دنیا باشد، خداوند، او را به دنیا وا مى‏گذارد.» در جامعه امروز ما بسیاری از افراد مشمول این روایت می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به رانندگان تاکسی و آژانس اشاره کرد. 

رانندگانی که خارج از تعرفه مقرر شده کرایه از مسافران دریافت می‌کنند و یا میزان دریافت کرایه را بسته به نوع تیپ ظاهری مسافر و مکان زندگی بیان می‌کنند و مدعی هستند که طبق تعرفه عمل می کنند باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند تا گرفتار مال حرام نشوند. 

ندادن الباقی پول کرایه مسافر حتی در کمترین میزان بدون کسب رضایت و یا روشن نکردن کولر در حالی که وجه اضافی مربوط به کولر اخذ شده است، می‌تواند تمام تلاش روزانه راننده برای کسب روزی حلال در گرمای تابستان و سرمای زمستان را از بین ببرد. راننده‌ای که تمام روز دنده‌ها را به امید کسب درآمد بالا و پایین می‌کند، باید توجه بیشتری به نوع عملکرد خود داشته باشد. چنین افرادی در مسیری اشتباه قرار گرفته‌اند و برای کسب درآمد بیشتر صرفا به تلاش‌های شخصی معطوف شده‌اند، اما غافل از این هستند که درآمد حرام کسب شده می‌تواند چه تأثیرات منفی بر زندگی آنان داشته باشد.

در مقابل هستند رانندگانی که از غیر خدا دل بریده‌اند و در کنار تلاش برای کسب روزی چشم به رزاق اصلی که همانا خداوند است، دوخته‌اند و مسلما نیز بی نصیب نمی‌مانند. کم دیده نشده است رانندگانی که بخاطر نداشتن الباقی پول مسافر به صورت کلی از گرفتن پول امتناع می‌کنند و با گفتن جمله «صلواتی بفرست» رضایت خود را اعلام می‌کنند؛ چنین رفتاری همواره سبب خوشامد مسافر و تلاش وی برای تهیه پول کرایه خردتر و یا حتی راضی بودن به دادن مبلغی بیش از کرایه مرسوم می‌شود که در اینجا می‌توان از کرایه بیشتر ارائه شده به عنوان دست خدا یاد کرد، پس چه بهتر که در کنار تلاش دست از مردم کوچه و بازار کشیده و رو به سوی خدایی ببریم که رزق حلال را نصیب و روزیمان می‌کند.    

ایکنا

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.