شناسه : 4629
امروز یکشنبه 1396/05/15 - 02:05
نویسنده : mozafari
میزگرد بررسی صنعت پوشاک در خبرگزاری بسیج

قیمت‌های نازل پوشاک ترک رقابت را سخت کرده/ تولیدکنندگان پوشاک نیازمند تنفس مالیاتی/ افتخار تولید برند ایرانی

شیرازی گفت: اگر یک تولیدکننده بخواهد کارگری با حقوق پایه 900هزار تومان جذب کند باید در حدود 30 درصد این مبلغ را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد، قطعا این ها اثر منفی روی بخش تولید، اشتغال و صنعت ما خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور به نقل از بسیج،ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در میزگرد بررسی صنعت پوشاک کشور که به همت خبرگزاری بسیج برگزار شد، با اشاره به سابقه درخشان صنعت پوشاک در ایران، اظهار داشت: در گذشته پوشاک داخلی سابقه بسیار دیرینه ای در بحث تولید و عرضه و حتی ایده پردازی داشته است و امروز متأسفانه با گذشت حدود 35 سال از انقلاب اسلامی، وضعیت خوبی را برای این صنعت شاهد نیستیم.   آنونس میزگرد بررسی صنعت پوشاک کشور را اینجا ببینید   

* صنعت پوشاک، طفلی نوپا است

وی با بیان اینکه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی راه جدیدی را پیش روی ما گذاشت، افزود: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و دغدغه های ایشان در خصوص مسائل فرهنگی در این صنعت، با جدیت تمام وارد عرصه پوشاک شدیم و به لطف خداوند امروز این صنعت حیات جدیدی پیدا کرده و همچون طفلی نوپا است.

شیرازی با بیان اینکه پوشاک و البسه نشان دهنده هویت و ارزش یک فرد است، تصریح کرد: متاسفانه بعضا به دلیل استفاده از پوشاک ناهنجار هویت انسانی خود را از دست داده‌ایم، درست است که پوشاک یک کالای اقتصادی در کسب و کار است اما در اصل این یک کالای فرهنگی بوده و ما به بعد فرهنگی این کالا باید بیشتر توجه کنیم، چرا که هویت بخش یک جامعه است.

*برای برون رفت از چالش‌های پیش روی صنعت پوشاک به عزم ملی نیازمندیم

وی به چالش های پیش روی این صنعت اشاره کرد و گفت: امروز پوشاک به دلیل مشکلات و بی مهری هایی که در گذشته به آن روا شده است، دچار یک سوء هاضمه شده و ما برای برون رفت از این مشکل نیاز به یک عزم ملی داریم؛ با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این خصوص شرایط به گونه ای است که اکثریت مردم متوجه وضعیت بحرانی شده اند و بر خود وظیفه می دانند که از این حرکت بوجود آمده در دفاع از کالای ایرانی، اقدام کنند.

   

* اثرگذاری رسانه‌ها بر هموار کردن مسیر توسعه پوشاک ایرانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه بیان کرد: امروز توان طراحی، تولید و عرضه پوشاک را با قدرت تمام داریم اما موانعی بر سر راه وجود دارد که باید با کمک دستگاه‌ها و بازوهای اجرایی و بخصوص رسانه ها، مرتفع شوند. البته رسانه ها انصافا تا امروز بیشترین نقش را در جهت هموار کردن مسیر توسعه پوشاک ایرانی ایفا کرده اند و توانسته اند رویکرد مردم را تغییر بدهند.

وی خاطرنشان کرد: مردمی که همواره به دنبال پوشاک خارجی و برندهای مطرح بودند، از ماه های پایانی سال گذشته به سمت تولیدات ملی روی آورده اند، بخش عمده این اتفاق خوب مدیون فعالیت های رسانه ها است؛ روزهای پایانی سال گذشته من در بازدید میدانی که از بازارها داشتم، دیدم که بسیاری از مصرف کنندگان بخصوص بانوان، با ارق خاصی از فروشندگان، پوشاک ایرانی طلب می کردند و اجناس خارجی که بعضی فروشندگان پیشنهاد می کردند را پس می زدند. این همان هدفی است که کمپین حمایت از پوشاک ایرانی دنبال می کرد.

شیرازی با اشاره به راه اندازی پویش حمایت از پوشاک ایرانی، گفت: در واقع این کمپین بیشتر روی بعد اطلاع رسانی کار می کند. قصد داریم مردم شریف مان را آگاه کنیم که امروز تولید کننده ایرانی می تواند بخش اعظمی از توقعات و نیازهای‌شان در حوزه پوشاک را هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ طراحی و جذابیت و تنزل قیمت تأمین کند.

این فعال صنعت پوشاک در ادامه با بیان اینکه قیمت تمام شده، یکی از چالش ها و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان ایرانی در صنعت پوشاک است، افزود: قیمت تمام شده تولید داخلی باید به حدی باشد که توانایی رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد در حالی که چنین مسئله ای امروز وجود ندارد که این موضوع دلایل مختلف اما قابل حلی دارد.

   

وی به اثرگذاری پوشاک وارداتی در ناتوانی رقابت پذیری تولیدات ایرانی از طریق قیمت تمام شده اشاره کرد و گفت: بخشی از پوشاک وارداتی ما ممکن است برندهای اروپایی باشند که ما خیلی با اینها مشکل نداریم چرا که مخاطبشان سهم ناچیزی از دهک‌های جامعه هستند، حتی شاید این بخش از پوشاک وارداتی برای ما ارزشمند نیز باشد، به این دلیل که می تواند زمینه انتقال تکنولوژی به صنعت پوشاک و ارتقا دانش فنی در این صنعت را به دنبال داشته باشد.

* قیمت‌های نازل پوشاک ترک و چینی عرصه رقابت را برای کالای ایرانی سخت می‌کند

شیرازی اضافه کرد: نرخ قیمت محصولات وارداتی عمدتا بالا است و به همین دلیل توان اثر گذاری منفی روی میزان خرید پوشاک ایرانی از منظر قیمت را ندارد. اما مشکل اصلی ما در برابر پوشاک وارداتی، آن دسته پوشاکی است که از کشورهایی همچون ترکیه و چین وارد کشور می شوند. محصولات این کشورها عمدتا با قیمت های نازل در بازارهای ما عرضه می شود و کار را برای رقابت و فعالیت تولیدکنندگان ایرانی سخت می کند.

وی با بیان اینکه فعالیت صنعت پوشاک بر اساس فناوری و دانش روز دنیا امری ضروری است، افزود: اتحادیه پوشاک به این موضوع ورود کرده تا تولیداتمان را بر اساس دانش روز دنیا انجام دهیم و در همین راستا با دانشگاه‌ها تفاهم نامه هایی نوشته ایم، امروز هم در حال آموزش بخش تولید هستیم. حتی به بخش فروشندگان هم ورود پیدا می کنیم و در مباحث مشتری مداری و روش های فروش قطعا کار خواهیم کرد.

   

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در ادامه ابراز داشت: اصلی ترین عامل اثر گذار که تولید ملی را ضعیف می کند، هزینه های سربار همچون انواع عوارض ها، انواع مالیات ها و نرخ های بیمه های تأمین اجتماعی برای جذب نیروی کار است که همگی بر روی افزایش قیمت تمام شده اثر گذارند. با این وجود وارد عمل شدیم تا بهره وری بخش تولید را افزایش دهیم، چراکه با افزایش بهره وری، هزینه ها کاهش می یابند.

*تنها با 5 میلیون تومان اشتغال‌زایی می‌کنیم

وی با اشاره به شعار سال 96 گفت: سال جاری سال اشتغال و تولید است، ما می خواهیم به ایجاد شغل بپردازیم و باید توجه کرد که صنعت پوشاک از جمله بخش هایی است که ظرفیت بسیار بالایی برای اشتغال زایی دارد؛ در واقع ما با کمتر از 5 میلیون تومان می توانیم در این صنعت در بخش های تولیدی و فروشگاهی، شغل ایجاد کنیم، بنابراین باید از فرصت موجود نهایت استفاده را برد.

شیرازی بار دیگر به هزینه های سربار در صنعت پوشاک اشاره کرد و افزود: اگر یک تولیدکننده بخواهد کارگری با حقوق پایه 900هزار تومان جذب کند باید در حدود 30 درصد این مبلغ را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد، قطعا این ها اثر منفی روی بخش تولید، اشتغال و صنعت ما خواهد داشت.

وی بیان کرد: امروز باید به صنعت پوشاک کشور که همانند یک طفل نوپاست کمک کرد، به نظر من سهم دولت در این کمک رسانی، اعلام یک تنفس مالیاتی است؛ دولت از اینکه حدود 3 سال از تولیدکنندگان پوشاک مالیات اخذ نکند، ضرر نمی کند، اگر دولت به بخش تولید و خدمات ما بگوید نیروی کار جذب کنید و در قبالش عهده دار پرداخت سهم مالیات و بیمه آنها شود قطعا زیان نمی بیند چراکه این هزینه ها به مراتب کمتر از هزینه هایی است که دولت برای بیکاری پرداخت می کند، ضمن اینکه با اشتغال زایی از این طریق بسیاری از تبعات بیکاری همچون ناهنجاری های اجتماعی که گریبانگیر دولت است نیز مرتفع می شوند.

*تولیدکنندگان پوشاک به مواد اولیه ایرانی دسترسی ندارد

رئیس اتحادیه پوشاک در ادامه عدم دسترسی به مواد اولیه در بخش تولید را از جمله دغدغه های اصلی این صنف خواند و گفت: مواد اولیه در صنعت پوشاک همان پارچه و ملحقات آن است که واقعا تولیدکنندگان ما به آن دسترسی ندارند و به اجبار به سمت پارچه های وارداتی می روند.

وی تصریح کرد: امروز در برخی بخش ها همچون تولید کت و شلوار مردانه، چند کارخانه خوب و فعال داریم که پارچه و مواد اولیه را تا حد قابل قبولی تأمین می کنند، اما مشکل عمده ما بیشتر در بخش پوشاک زنانه است و اوج این معضل را در چادر مشکی احساس می کنیم که تقریبا تماما وارداتی هستند. با این اوضاع در صنعت نساجی دچار نقصان هستیم.

شیرازی با تأکید بر اینکه این چالش ورود جدی دولت را می طلبد، افزود: تولیدکننده نباید مواد اولیه خود را از اجناس قاچاق تهیه کند چرا که هم یک کار شبه‌ناک است و هم یک کار غیر قانونی، علاوه بر اینها، این اجناس قیمت های بالایی هم دارند، اگر دولت در کنار اتحادیه ها به فکر احیا صنعت نساجی و تأمین مواد اولیه در داخل باشد، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی تأکید کرد: در کنار این کارها، از فعالان صنعت نساجی نیز انتظار می رود سطح کارهای خود را ارتقا دهند و با استانداردهای روز دنیا فعالیت کنند که مسئله مد یکی از این شاخصه هاست و در خرید مردم در اولویت قرار می گیرد، نساجی نباید ماه ها به یک صورت و طرح محصولی را تولید کند چراکه این کار به دور از توجه به مد و موجب دفع مشتری می گردد.

*تولید پوشاک داخلی با نشان "ساخت ایران، با افتخار"

رئیس اتحادیه پوشاک در ادامه به تبیین ترویج فرهنگ استفاده از پوشاک ایرانی در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز در بحث فرهنگ سازی برای استفاده از پوشاک ایرانی به جایگاهی رسیده ایم که بسیاری از فروشندگان پوشاک اعلام می کنند که جنس ایرانی می فروشند و درخواست دارند که با نشانی، مشخص شود که اینها فروشنده کالای ایرانی اند، بر همین اساس طی جلسه ای که با کارگروه مد و لباس داشتیم، آرم و نشان "ساخت ایران، با افتخار" روی پوشاک تولید داخل درج شود که همه تولیدکنندگان نیز از این طرح استقبال کردند. بنده پیشنهاد می کنم که سایر صنایع نیز به چنین حرکتی بیاندیشند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در تهران به بیش از 300 فروشگاه این مجوز را اعطا کرده ایم که اقدام به نصب آرمی نمایند که نشانگر فروش محصولات ایرانی در آن فروشگاه است، این کار باعث شده دیگر فروشنده ها هم تشویق شده و متقاضی دریافت این نشان شوند؛ اینگونه اقدامات، یک کار ملی است و ما انتظار داریم همه اقشار در این برنامه ها با ما همراه شوند.

   

این فعال صنف پوشاک در خصوص میزان قاچاق پوشاک گفت: در سال گذشته با کاهش میزان قاچاق پوشاک مواجه بودیم که علت آن این بود که گمرک‌ها دیگر ثبت سفارش نکردند و هیچ سفارشی از هیچ برندی دریافت نشد، علاوه بر این، اهرم های بازدارنده و بازرسان نهادها و اتحادیه ها در یک طرح مشترک توانستند بازرسی مطلوبی را اعمال کنند و اینها در کنارهم باعث شد تا میزان قاچاق کاهش خوبی داشته باشد.

*ساماندهی برندهای وارداتی پوشاک

وی در ادامه خبر از ساماندهی برندهای پوشاک در کشور داد و گفت: ساماندهی برندهای پوشاک از جمله اقدامات خوبی بود که صورت گرفته است. بر همین اساس دستور العملی برای این موضوع تهیه کردیم و به امضا وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید و امروز تمام برندهای پوشاک برای فعالیت در ایران علاوه بر پروانه کسب باید از مرکز اصناف و امور بازارگانان نیز گواهی فعالیت دریافت کند.

شیرازی اعلام کرد: پس از اجرای این طرح، تا امروز 15 برند ثبت شده اند که متأسفانه بیشتر برندهای ترک هستند و برندهای اروپایی که می توانند برای ارتقا سطح تولیدات داخلی ما مفید باشند، موفق به کسب گواهی فعالیت در ایران نشده اند، علت این موضوع هم وجود شرایط سختی است مرکز امور اصناف و بازرگانان برای اعطا مجوز در نظر گرفته است؛ اما باید توجه داشت که این حضور پررنگ برندهای ترک می تواند خطر بزرگی برای تولیدات ملی باشد چراکه محصولات خود را با قیمت های نازلی توزیع می کنند اما ما با پوشاک اروپایی چنین مشکلی را نداریم.

وی در خصوص عدم وجود استاندارد یکسان در طراحی و دوخت پوشاک در داخل کشور اظهار داشت: در سال های گذشته تولیدی‌هایی بودند که از الگوی استاندارد جهانی استفاده می کردند اما به دلیل نابسامانی اقتصاد کشور، ورشکست شدند و نتوانستند خود را در عرصه رقابت نگهدارند؛ پس از آن تولیدی های نافرجام و تولیدی های زیر پله ای شکل گرفت که اصول حرفه ای و استاندارد جهان را رعایت نمی کردند و بیشتر از واردات قاچاقی که انجام می شد کپی برداری می کنند که هنوز همم فعالیتشان ادامه دارد.

شیرازی در ادامه به برپایی نمایشگاه های محصولات ایرانی در شهرها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: چند سال پیش نمایشگاه هایی با موضوع و هدف تولید ایرانی برگزار شد تا تولیدکنندگان با ارائه محصولات با کیفیت خود، اعلام حضور کنند و مردم با کالای ایرانی آشنا شوند. اما با ورود قاچاق و افزایش آن در چند سال اخیر، باعث شد که کالاهای زیر پله ای و قاچاق نیز در نمایشگاه ها نفوذ کنند و جای کالاهای ایرانی را بگیرد، از همه بدتر، آن بود که اجناس زیرپله ای به عنوان کالای ایرانی در نمایشگاه ها عرضه شد و مردم نسبت به کالای ایرانی بی اعتماد شدند. این بی اعتمادی از آن جایی آشکار شد که کالاهای خریداری شده عمر چندانی نداشت، یعنی اگر فردی انتظار داشت یک پیراهن یا مانتو 1 الی 2 سال برایش کار کند، با چند بار استفاده از بین می رفت و این تبعات سنگینی برای صنعت پوشاک به دنبال داشت.

وی همچنین به موضوع مدگرایی اشاره کرد و گفت: مد در البسه موضوع تازه ای نیست و وظیفه هر تولیدکننده آن است که بتواند انتظارات مشتریان در این خصوص را برآورده کند و بتواند برای جوانان ایرانی آن لباسی را طراحی کند که در شخصیت و فرهنگش است.

رئیس اتحادیه پوشاک در ادامه با بیان اینکه 6 هزار تولید کننده فعال پوشاک در بازار مشغول فعالیت هستند، افزود: از 6 ماه اول سال 95 به قبل شاید نزدیک به 4 هزار از این تولیدکنندگان ایرانی غیرفعال بودند اما به دلیل برنامه ها و هدف گذاری هایی که شد و تفاهم نامه ای که با اروپا انجام گرفت، تمام 6 هزار تولیدکننده فعال شدند. در واقع زیرساخت های فعال شدن این 6 هزار تولیدی از سه سال پیش که ایران عضو فدراسیون جهانی پوشاک شد، صورت گرفت.

*اخذ مالیات از تولیدکنندگان روند اشتباهی دارد

وی مجددا از روند اخذ مالیات از تولیدکنندگان پوشاک انتقاد کرد و گفت: اخذ مالیات از تولیدکنندگان روند اشتباهی دارد، برای مثال اگر 10 عدد چرخ خیاطی در کارگاهی وجود داشته باشد، دولت بر اساس مقدار اسمی تولید دستگاه ها میزان مالیات را مشخص می کند اما سوال اصلی اینجاست که آیا این چرخ های دوزندگی کار می کند یا خیر؟ حقیقت این است که بیشتر این تولیدی ها با کمتر از نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند و صورت کل مالیات خود را با تمام وضعیت پرداخت می کنند که این اشتباه است؛ اگر دولت کمک کند تا یک تنفس مالیاتی ایجاد شود و این تولیدی ها جان تازه ای بگیرند، روند تولید و توان رقابت با رقبای خارجی ایجاد خواهد شد و توسعه صنعت پوشاک کشور محقق می شود.

رئیس اتحادیه پوشاک در پایان بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که دولت برای توسعه صنعت پوشاک باید انجام دهد، تامین مواد اولیه است. اگر مواد اولیه همان 6 هزار تولیدی که با واسطه گری های اتحادیه پوشاک فعال هستند تامین شود، بیش از توان ظرفیت اسمی خود می توانند تولید کنند.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.