شناسه : 4608
امروز چهارشنبه 1396/05/11 - 01:31
نویسنده : mozafari
میزگرد بررسی صنعت پوشاک در خبرگزاری بسیج:

حسن پور: اکثر مردم همچنان به دنبال پوشاک خارجی اند/ برنامه‌های بسیج برای حمایت از صنعت پوشاک/ وضعیت نابسامان صنعت نساجی

مسئول سازمان بسیج اصناف گفت:در موضوع فرهنگ سازی برای استفاده از پوشاک ایرانی اتحادیه پوشاک با راه اندازی پویش حمایت از پوشاک ایرانی وارد عمل شده و ما نیز در کنار دیگر نهادهای حامی، از این پویش حمایت می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف کشور، غلامرضا حسن پور مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در میزگرد بررسی صنعت پوشاک کشور که به همت خبرگزاری بسیج برگزار شد، با بیان اینکه صنعت نساجی ایران امروز وضعیت نامناسبی دارد، اظهار داشت: فعالان و تولیدکنندگان صنعت نساجی از وضعیت کنونی ناراضی اند و بسیاری از آنها می گویند که این صنعت در کشور از بین رفته است. آنونس میزگرد بررسی صنعت پوشاک کشور را اینجا ببینید

وی ادامه داد: اگر ما چادر مشکی را پوشاک به حساب بیاوریم، متأسفانه در حدود 90 درصد آن از خارج کشور وارد می شود، در حالی که این محصول مختص کشورهای اسلامی همچون ایرانی است و با وجود اینکه صنعت نساجی ما سابقه و قدمت درخشانی دارد، ما این پارچه ها را وارد میکنیم.

مسئول سازمان بسیج اصناف به معضل قاچاق پوشاک اشاره کرد و گفت: متأسفانه پوشاک سهم چشمگیری از قاچاق را به خود اختصاص داده است، به این دلیل که در دسترس بودن مخاطب و سهل بودن عرضه آن بازار خوبی را برای محصولات قاچاق فراهم کرده است. امروز لازم است سرمنشاء و عوامل قاچاق در صنعت پوشاک شناسایی و مورد پیگرد قضایی قرار بگیرند.

*اکثر مردم همچنان به دنبال پوشاک خارجی هستند

وی با بیان اینکه هنوز به جایگاه مطلوبی از فرهنگ سازی برای حمایت از کالا و پوشاک ایرانی نرسیده ایم، افزود: امروز تولیدکنندگان بسیاری را می شناسیم که با برندهای خارجی و بخصوص برندهای ترک اقدام به تولید محصول می کنند و یا آمارهایی در اختیار داریم که روزانه بین 300 تا 400 هزار مارک و آرم برندهای پوشاک خراجی برای دوخت روی محصولات ایرانی تولید می شود، اینها بیانگر این مسئله است که هنوز غالب مردم به پوشاک خارجی علاقه دارند. البته صدا و سیما و دیگر رسانه ها مدتی است که برای حمایت از پوشاک ایرانی و کالای ایرانی تلاش می کنند اما همچنان آن اتفاقی که باید رخ دهد تا تحولی در این خصوص ببینیم، محقق نشده است.

 

حسن پور به لزوم توجه به موضوعات قاچاق و فرهنگ سازی در صنعت پوشاک، تصریح کرد: قطعا بسیج در راستای کاهش میزان قاچاق حاضر است به اتحادیه ها و دولت کمک کند. اما در موضوع فرهنگ سازی برای استفاده از پوشاک ایرانی خوشبختانه دیدیم که اتحادیه پوشاک با راه اندازی پویش حمایت از پوشاک ایرانی وارد عمل شده و ما نیز در کنار دیگر نهادهای حامی، از این پویش حمایت می کنیم و امیدواریم به جایگاهی برسیم که وقتی یک فروشنده، پوشاک و البسه ترک یا چینی به مردم پیشنهاد کند، مردم رغبتی به خرید آن نشان ندهند؛ اگر فروشگاه ها و اتحادیه های سراسر برای حمایت از پوشاک ابرانی آماده شوند، حتما صنف نساجی احیا خواهد شد و به اوج می رسد.

*برنامه بسیج برای استفاده از جوانان نخبه در صنعت پوشاک

وی با بیان اینکه در مبحث نیاز سنجی در صنعت پوشاک با مشکل مواجه هستیم، افزود: سازمان بسیج اصناف با معاونت علمی و پژوهشی سازمان بسیج مذاکراتی در همین خصوص داشته ایم، ما امروز از نخبگان جوانی بهره مند هستیم که ادعا می کنند توانایی تولید هر کالایی را دارند که البته این ادعای خود را به ما اثبات کرده اند، بنابراین لازم است از این ظرفیت ها نهایت استفاده را برد.

*20الی30 هزار واحد صنفی در سال 95 تعطیل شد

مسئول سازمان بسیج اصناف در ادامه به تعطیلی واحدهای تولیدی اصناف اشاره کرد و گفت: آمار واحدهای تعطیل شده بسیار نگران کننده است، امروز بسیاری از صنایع دچار مشکلات متعددی هستند که در نهایت به تعطیلی کشیده می شوند. بر اساس آمار کلی که در اختیار داریم، در سال 95 حدود 20 الی 30 هزار واحد صنفی به علت رکود اقتصادی تعطیل شده اند که در این بین اصناف مرتبط با صنایع غذایی سهم بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت باید آمار دقیقی از واحدهای تعطیل شده در هر صنف داشته باشد چرا که صاحبان این واحدها باید پس از تعطیلی برای ابطال پروانه کسب اقدام کنند، البته برخی هم با سیلی صورت خود را سرخ می کنند و واحد خود را تعطیل نمی کنند در حالی که ادامه فعالیت برای آنها هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

کارگروه نساجی و پوشاک بسیج اصناف به کمک صنعت پوشاک می‌آید

حسن پور در ادامه در خصوص فعالیت کارگروه نساجی و پوشاک در سازمان بسیج اصناف گفت: این کارگروه با مسئولیت آقای قادریان که از فعالان این صنف بوده و مسئولیت های مهمی در وزرات صنعت، معدن و تجارت را عهده دار بوده اند، شروع به کار کرده است؛ ما در این کارگروه به یک نقشه راهی دست یافته ایم و بر همان اساس، آسیب شناسی هایی انجام شده است.

وی با اشاره به حضور اساتید دانشگاه، طراحان، فعالان صنفی و دیگر پتانسیل ها در کارگروه نساجی، یادآور شد: بسیج اصناف می تواند فضای یک بازار پوشاک ایرانی را ایجاد کند که این کار نیازمند همکاری اتحادیه پوشاک است. بازار پوشاک ایرانی به منظور آن است که اگر یک فردی قصد تهیه پوشاک ایرانی را داشته باشد، یک بورسی وجود داشته باشد که با حضور در آن نمایشگاه یا پاساژ بتواند مجموعه ای از پوشاک ایرانی را در مقابل خود ببیند و بهتر انتخاب کند. ما آماده ایم این مجموعه را برای نخستین بار در تهران آغاز کنیم و بعد در سراسر کشور آن را گسترش دهیم.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.