کسب و کارهای کوچک خانگی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اصناف و بازاریان کشور، کسب و کار خانگی هم اکنون با بهره برداری از امتیازاتی چون توسعه دانش و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات حیطه گسترده ای را در اکثر حوزه های اقتصادی به خود اختصاص داده و در زمره یکی از حیاطی ترین و ضروری ترین بخش های اقتصادی جوامع به شمار می رود. در کشور ما ایران نیز کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از جمله اهداف و تکالیف تصریح شده در سند چشم انداز و قوانین پنج ساله توسعه کشور محسوب شده و بدین منظور رویکرد توسعه مشاغل خانگی به دلیل برخورداری از پیامد های مثبت و متعدد در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه مسئولین قرار گرفته است. مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، منظور از مشاغل یا کسب و کار خانگی، آن دسته از فعالیت هایی است که با تصویب ستاد سازماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اختلال در آرامش واحدهای مسکونی شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محسط مسکونی می گردد. مشاغل خانگی، طیف وسیعی از مشاغل سنتی تا نوظهور را در بر می گیرد و راه اندازی یک کسب و کار خانگی علاوه بر مهارت خاص هر شغل نیازمند برخورداری از مجموعه ای از مهارت های اساسی و پایه ای همچون مدیریت منابع، مدیریت زمان، سازماندهی، مدیریت فردی و مهمتر از همه مهارت های بازاریابی می باشد.و فراهم آوردن پیش شرط های اطلاعاتی، مهارتی و تجربه عملی، منجربه حصول بهره وری بیشتر و توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی خواهد بود. لذا توسعه فرصت های شغلی در این زمینه مستلزم همکاری بخش های مختلف می باشد. هدف از معرفی این کسب و کارهای کوچک شناسایی و معرفی مشاغل خانگی به علاقه مندان می باشد به گونه ای که مخاطبان با فرآیند ارائه خدمات، نیروی انسانی، وضعیت بازار، مشاغل مرتبط و منابع آموزشی مورد نیازبیش از پیش آشنا شوند.
افزودن دیدگاه جدید