شناسه : 2484
امروز یکشنبه 1395/05/31 - 12:34
نویسنده : mozafari
سومین روز هفته بسیج اصناف:

آموزش فقه بازرا برای 300 هزار نفر از کسبه و بازاریان

سومین روز هفته بسیج اصناف با عنوان بسیج اصناف و فقه بازار می باشد. لازم به ذکر است آموزشهای فقه بازار یکی از مهمترین فعالیت های بسیج اصناف می باشد. همچنین این دور ه های آموزشی از اردیبهشت سال گذشته آغاز و حدود 300 هزار نفر از کسبه و بازاریان در یک دوره 6 ساعته در آن شرکت کرده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در سومین روز هفته بسیج اصناف آموزش  فقه بازار مد نظر می باشد.

یاد گیری احکام شرعی مورد نیاز ، بر هر مکلفی واجب است و قشر زحمتکش اصناف و بازار برای امرار معاش از طریق شرعی و موفقیت در کسب و کار احتیاج مبرم به فراگیری مسایل خرید و فروش و احکام اقتصادی به همراه آداب و اخلاق آن دارند.

روایت است: مردی به حضرت امیرالمونین علی (ع) عرض کرد: می خواهم تجارت کنم آن حضرت فرمودند:" آیا دانش دین(فقه) آموخته ای؟" عرض کرد: بعد می آموزم. فرمودند:"وای برتو نخست فقه بیاموز، آنگاه تجارت کن زیرا کسی که خرید و فروش کند ولی از مسایل حلال و حرام نپرسد در گرداب ربا می افتد. " مفاتیح الحیاه، ص80"

بسیاری از بازاریان قدیم به کلام حضرت علی (ع) توجه نموده و قبل از آغاز کار روزانه با حضور در کلاس درس علماء مسایل مربوط به تجارت و داد و ستد را فرا گرفته و سپس مشغول کسب می شدند و برکات الهی را شامل حال خود و خانواده شان می نمودند. در سالهای اخیر گام های خوبی برای احیاء این سنت حسنه برداشته که شرح آن در ادامه تقدیم می گردد:

روز 12 اردیبهشت ماه سال 1388 و در سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری طرحی کاربردی و جدید در قالب کلاسها آموزش فقه بازار احیاء گردید. این دوره آموزشی برای عموم اصناف و بازاریان یزد و در مسجد بیاق خان بازار به صورت منسجم آغاز شد. سه شنبه های هر هفته ، حوزه علمیه عبدالرحیم خان و برخی از مساجد دیگر با همکاری اساتید مجرب حوزه علمیه یزد ، به ویژه مرحوم حضرت آیت الله میرزا حسن ابوترابی جهت این امر پذیرای اقشار مختلف بازاریان و اصناف گردید.

این طرح مبارک به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت به طوری که از سال 1390 در برنامه های سراسری سازمان بسیج اصناف کشور لحاظ گردید و در اکثر شهرستان ها تحت عنوان "طرح آموزش فقه و بازار" طی دوازده ساعت و با استفاده از کتاب "فقه و بازار" با مدیریت این سازمان برای علاقمندان برگزار شد.

به مظور غنای بیشتر طرح ، این سازمان ، از سال 1395 کتاب " آموزه های پیشرفت و رونق در کسب و تجارت" را زیر نظر استاد مهدی احدی جهت تدریس اساتید و مطالعه کسبه محترم ارائه داده است. این کتاب شامل نکانی از تفسیر نور و یادداشت های حجه الاسلام و المسلمین قرائتی در خصوص کسب و کار در قرآن و روایات است که به همت دکتر مهدی اسماعیل پور دره تنظیم شده و مطالب فقهی آن از کتاب "رساله نوین استاد بی آزار شیرازی" برگرفته از تحریرالوسیله حضرت امام خمینی (ره) ، توضیح المسائل حضرت امام (ره) و استفتائات مقام معظم رهبری "مدظله العالی" است و ضمن بیان نکاتی از حجه الاسلام و المسلمین فلاح زاده ، از جزوه آموزشی کلیات احکام معالات ویژه دوره های آموزشی فقه اقتصاد – موسسه آموزشی تحقیقات فقه اقتصادی(طیبات) نوشته جواد عبادی استفاده شده است و تعدادی از قواعد فقهی نیز از کتاب آیت الله سید کاظم مصطفوی آمده است.همچنین مطالبی در خصوص اقتصاد مقاومتی به آن اضافه شده است. از آنجا که مدت زمان کلاس ها محدود می باشد علاقمندان می توانند پس از گذراندن دوره، بخشی از مطالب کتاب که در کلاس ها به آن پرداخته نشده را با حضور و شرکت در کلاس های هفتگی فقه بازار (فقه تکمیلی ) در مساجد بازار منطقه خود بیاموزند.

دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

CAPTCHA
لطفا به این سوال برای جلوگیری از ارسال اسپم پاسخ دهید.